Asiakas- ja potilasturvallisuus (2op)
Opintojakson tunnus: SH00DJ03
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija 
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet  
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä  
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät  
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä  
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä
                    
Sisältö
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)  
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri  
CRM (Crew Resource Management)  
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät  
Strukturoitu raportointi (ISBAR)  
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
x
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
x
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit 
Hyväksytty/hylätty 
 
Hyväksytty = H 
Opiskelija osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön. 
Opiskelija osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen /  tehnyt annetut tehtävät. 
 
Hylätty = 0 
Opiskelija ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä. 
Opiskelija ei ole  perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
Opiskelija ei  osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen /  tehnyt annetuja  tehtäviä
                    
