Siirry suoraan sisältöön

RavitsemustiedeLaajuus (2 op)

Tunnus: SH00CS13

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
- osaa integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
- osaa arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja tunnistaa vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan.

Sisältö

Kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset
Ravitsemussuositusten sisällön soveltaminen potilaan/ asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevän ravitsemusneuvonnan toteutus
Ravitsemushoidon merkitys ja suunnitelmallinen toteutus asiakkaan/ potilaan hoidossa
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen
Yleisimmät erityisruokavaliot
Potilaan/asiakkaan energian ja ravintoaineiden tarpeen arviointi
Painon seurantatiedot osana kokonaishoitoa
Ravitsemustilaa mittaavat testit sekä niiden tulosten tulkinta ja soveltaminen hoidossa
Potilaan ravinnon saanti, ruuan- ja nesteenkulutuksen seuranta ja yksilöllinen tarvearvio
Energia- ja proteiinitarpeen sekä ravintolisien ja suojaravintoaineiden yksilöllinen tarvearvio

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osaa etsiä ravitsemustietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osoittaa käyttävänsä jonkin verran ravitsemuksen tietoperustaa
- erottaa arkitiedon tutkitusta ravitsemustiedosta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmässä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön periaatteiden pohjalta ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja osaamistaan systemaattisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei osoita käyttävänsä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa
- ei erota arkitietoa tutkitusta tiedosta
- ei osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan
- ei osaa tarkastella omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

28.09.2023 - 03.12.2023

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Anita Keski-Hirvi
Opiskelijaryhmät
  • TH23
    Terveydenhoitaja (AMK)
  • MSH23K
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
  • SH23K
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
- osaa integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
- osaa arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja tunnistaa vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan.

Sisältö

Kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset
Ravitsemussuositusten sisällön soveltaminen potilaan/ asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevän ravitsemusneuvonnan toteutus
Ravitsemushoidon merkitys ja suunnitelmallinen toteutus asiakkaan/ potilaan hoidossa
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen
Yleisimmät erityisruokavaliot
Potilaan/asiakkaan energian ja ravintoaineiden tarpeen arviointi
Painon seurantatiedot osana kokonaishoitoa
Ravitsemustilaa mittaavat testit sekä niiden tulosten tulkinta ja soveltaminen hoidossa
Potilaan ravinnon saanti, ruuan- ja nesteenkulutuksen seuranta ja yksilöllinen tarvearvio
Energia- ja proteiinitarpeen sekä ravintolisien ja suojaravintoaineiden yksilöllinen tarvearvio

Aika ja paikka

Pidennetty aikaperiodi

Oppimateriaalit

Ravitsemushoitosuositus (uusin)
Suomalaiset ravitsemussuositukset (uusin)
Mutanen, Niinikoski, Schwab & Uusitupa (toim.) Ravitsemustiede. 2021. (sov. osin) Duodecim.

Opetusmenetelmät

Moodlen verkko-oppimisympäristössä opiskeltavat materiaalit ja tehtävät sekä keskustelualueet verkkokeskusteluille ja tehtävän palautukset.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Verkko-oppimisympäristössä kokonaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = opiskelijalla 52 tuntia.
Verkkokurssi on ajoitettu lähes koko lukukaudelle (n. 2½ kk).

Sisällön jaksotus

Kurssi jaksottuu 4 osaan, joissa opiskeltavat materiaalit annettu ja tehtävän anto kerrottu. Jokaisen jakson lopussa on osaamistehtävä / osaamiskoe, jonka hyväksytty suorittaminen avaa seuraavan osion.
Lopuksi on kurssin kokoava loppukoe.

Lisätietoja opiskelijoille

Sisältö:
Suomalainen ravitsemus ja elintarvikelainsäädäntö
Kansalliset ravitsemussuositukset ja niiden soveltaminen potilaan/ asiakkaan arjen ruokavalintoihin ja ruokailutilanteisiin ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevän ravitsemusneuvonnan toteuttamiseksi
Ruuan sisältämät aineet
Perusasioita ravitsemuksen fysiologiasta
Ravitsemuksen arviointi
Ravitsemuksen merkitys kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
Yleisimmät erityisruokavaliot

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osaa etsiä ravitsemustietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osoittaa käyttävänsä jonkin verran ravitsemuksen tietoperustaa
- erottaa arkitiedon tutkitusta ravitsemustiedosta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmässä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön periaatteiden pohjalta ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja osaamistaan systemaattisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei osoita käyttävänsä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa
- ei erota arkitietoa tutkitusta tiedosta
- ei osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan
- ei osaa tarkastella omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Loppukoe (1-5)
Osaamisen osoittaminen tehtävänannon mukaan (hyv/hyl)

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 22.02.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 04.06.2023

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Carolin Kolmeder
Opiskelijaryhmät
  • TH23
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
- osaa integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
- osaa arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja tunnistaa vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan.

Sisältö

Kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset
Ravitsemussuositusten sisällön soveltaminen potilaan/ asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevän ravitsemusneuvonnan toteutus
Ravitsemushoidon merkitys ja suunnitelmallinen toteutus asiakkaan/ potilaan hoidossa
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen
Yleisimmät erityisruokavaliot
Potilaan/asiakkaan energian ja ravintoaineiden tarpeen arviointi
Painon seurantatiedot osana kokonaishoitoa
Ravitsemustilaa mittaavat testit sekä niiden tulosten tulkinta ja soveltaminen hoidossa
Potilaan ravinnon saanti, ruuan- ja nesteenkulutuksen seuranta ja yksilöllinen tarvearvio
Energia- ja proteiinitarpeen sekä ravintolisien ja suojaravintoaineiden yksilöllinen tarvearvio

Oppimateriaalit

Ravitsemushoitosuositus (uusin)
Suomalaiset ravitsemussuositukset (uusin)
Terveydenhoitajalle keskeiset ravitsemusohjausmateriaalit (vapaasti verkossa saatavilla olevat)

Opetusmenetelmät

Luennot
Tehtävät
Verkko- ja pienryhmäkeskustelut
Tentti
Mahdollinen vieraileva luennoitsija (th / rav.ter.)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osaa etsiä ravitsemustietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osoittaa käyttävänsä jonkin verran ravitsemuksen tietoperustaa
- erottaa arkitiedon tutkitusta ravitsemustiedosta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmässä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön periaatteiden pohjalta ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja osaamistaan systemaattisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei osoita käyttävänsä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa
- ei erota arkitietoa tutkitusta tiedosta
- ei osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan
- ei osaa tarkastella omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti (1-5)
Tehtävät (hyv/hyl)

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 22.02.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 31.07.2023

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Carolin Kolmeder
Opiskelijaryhmät
  • SH23K
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
- osaa integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
- osaa arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja tunnistaa vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan.

Sisältö

Kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset
Ravitsemussuositusten sisällön soveltaminen potilaan/ asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevän ravitsemusneuvonnan toteutus
Ravitsemushoidon merkitys ja suunnitelmallinen toteutus asiakkaan/ potilaan hoidossa
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen
Yleisimmät erityisruokavaliot
Potilaan/asiakkaan energian ja ravintoaineiden tarpeen arviointi
Painon seurantatiedot osana kokonaishoitoa
Ravitsemustilaa mittaavat testit sekä niiden tulosten tulkinta ja soveltaminen hoidossa
Potilaan ravinnon saanti, ruuan- ja nesteenkulutuksen seuranta ja yksilöllinen tarvearvio
Energia- ja proteiinitarpeen sekä ravintolisien ja suojaravintoaineiden yksilöllinen tarvearvio

Oppimateriaalit

Ravitsemushoitosuositus (uusin)
Suomalaiset ravitsemussuositukset (uusin)
Muut opintojaksolla osoitettavat ajankohtaiset materiaalit

Opetusmenetelmät

Luennot
Tehtävät
Pienryhmäkeskustelut ja verkkokeskustelut
Tentti
Mahdollinen vieraileva luennoitsija (sh / rav.ter.)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osaa etsiä ravitsemustietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osoittaa käyttävänsä jonkin verran ravitsemuksen tietoperustaa
- erottaa arkitiedon tutkitusta ravitsemustiedosta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmässä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön periaatteiden pohjalta ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja osaamistaan systemaattisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei osoita käyttävänsä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa
- ei erota arkitietoa tutkitusta tiedosta
- ei osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan
- ei osaa tarkastella omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti (1-5)
Osaamisen osoittaminen tehtävänannon mukaan (hyv/hyl)

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 22.02.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 31.07.2023

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Carolin Kolmeder
Opiskelijaryhmät
  • MSH23K
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
- osaa integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
- osaa arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja tunnistaa vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan.

Sisältö

Kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset
Ravitsemussuositusten sisällön soveltaminen potilaan/ asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevän ravitsemusneuvonnan toteutus
Ravitsemushoidon merkitys ja suunnitelmallinen toteutus asiakkaan/ potilaan hoidossa
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen
Yleisimmät erityisruokavaliot
Potilaan/asiakkaan energian ja ravintoaineiden tarpeen arviointi
Painon seurantatiedot osana kokonaishoitoa
Ravitsemustilaa mittaavat testit sekä niiden tulosten tulkinta ja soveltaminen hoidossa
Potilaan ravinnon saanti, ruuan- ja nesteenkulutuksen seuranta ja yksilöllinen tarvearvio
Energia- ja proteiinitarpeen sekä ravintolisien ja suojaravintoaineiden yksilöllinen tarvearvio

Oppimateriaalit

Ravitsemushoitosuositus (uusin)
Suomalaiset ravitsemussuositukset (uusin)

Opetusmenetelmät

Luennot
Tehtävät
Pienryhmäkeskustelut ja verkkokeskustelut
Tentti
Mahdollinen vieraileva luennoitsija (sh / rav.ter.)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osaa etsiä ravitsemustietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osoittaa käyttävänsä jonkin verran ravitsemuksen tietoperustaa
- erottaa arkitiedon tutkitusta ravitsemustiedosta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmässä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön periaatteiden pohjalta ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja osaamistaan systemaattisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei osoita käyttävänsä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa
- ei erota arkitietoa tutkitusta tiedosta
- ei osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan
- ei osaa tarkastella omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti (1-5)
Osaamisen osoittaminen tehtävänannon mukaan (hyv/hyl)

Ilmoittautumisaika

22.04.2022 - 12.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Leena Arjanne
Opiskelijaryhmät
  • MSH22SB
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
  • MSH22SA
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
- osaa integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
- osaa arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja tunnistaa vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan.

Sisältö

Kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset
Ravitsemussuositusten sisällön soveltaminen potilaan/ asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevän ravitsemusneuvonnan toteutus
Ravitsemushoidon merkitys ja suunnitelmallinen toteutus asiakkaan/ potilaan hoidossa
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen
Yleisimmät erityisruokavaliot
Potilaan/asiakkaan energian ja ravintoaineiden tarpeen arviointi
Painon seurantatiedot osana kokonaishoitoa
Ravitsemustilaa mittaavat testit sekä niiden tulosten tulkinta ja soveltaminen hoidossa
Potilaan ravinnon saanti, ruuan- ja nesteenkulutuksen seuranta ja yksilöllinen tarvearvio
Energia- ja proteiinitarpeen sekä ravintolisien ja suojaravintoaineiden yksilöllinen tarvearvio

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osaa etsiä ravitsemustietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osoittaa käyttävänsä jonkin verran ravitsemuksen tietoperustaa
- erottaa arkitiedon tutkitusta ravitsemustiedosta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmässä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön periaatteiden pohjalta ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja osaamistaan systemaattisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei osoita käyttävänsä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa
- ei erota arkitietoa tutkitusta tiedosta
- ei osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan
- ei osaa tarkastella omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä

Ilmoittautumisaika

29.08.2022 - 18.09.2022

Ajoitus

26.09.2022 - 31.12.2022

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Leena Arjanne
Opiskelijaryhmät
  • SH22S
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
- osaa integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
- osaa arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja tunnistaa vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan.

Sisältö

Kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset
Ravitsemussuositusten sisällön soveltaminen potilaan/ asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevän ravitsemusneuvonnan toteutus
Ravitsemushoidon merkitys ja suunnitelmallinen toteutus asiakkaan/ potilaan hoidossa
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen
Yleisimmät erityisruokavaliot
Potilaan/asiakkaan energian ja ravintoaineiden tarpeen arviointi
Painon seurantatiedot osana kokonaishoitoa
Ravitsemustilaa mittaavat testit sekä niiden tulosten tulkinta ja soveltaminen hoidossa
Potilaan ravinnon saanti, ruuan- ja nesteenkulutuksen seuranta ja yksilöllinen tarvearvio
Energia- ja proteiinitarpeen sekä ravintolisien ja suojaravintoaineiden yksilöllinen tarvearvio

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osaa etsiä ravitsemustietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osoittaa käyttävänsä jonkin verran ravitsemuksen tietoperustaa
- erottaa arkitiedon tutkitusta ravitsemustiedosta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmässä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön periaatteiden pohjalta ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja osaamistaan systemaattisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei osoita käyttävänsä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa
- ei erota arkitietoa tutkitusta tiedosta
- ei osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan
- ei osaa tarkastella omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä

Ilmoittautumisaika

03.01.2022 - 23.01.2022

Ajoitus

04.04.2022 - 05.06.2022

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Leena Arjanne
Opiskelijaryhmät
  • MSH22K
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
- osaa integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
- osaa arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja tunnistaa vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan.

Sisältö

Kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset
Ravitsemussuositusten sisällön soveltaminen potilaan/ asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevän ravitsemusneuvonnan toteutus
Ravitsemushoidon merkitys ja suunnitelmallinen toteutus asiakkaan/ potilaan hoidossa
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen
Yleisimmät erityisruokavaliot
Potilaan/asiakkaan energian ja ravintoaineiden tarpeen arviointi
Painon seurantatiedot osana kokonaishoitoa
Ravitsemustilaa mittaavat testit sekä niiden tulosten tulkinta ja soveltaminen hoidossa
Potilaan ravinnon saanti, ruuan- ja nesteenkulutuksen seuranta ja yksilöllinen tarvearvio
Energia- ja proteiinitarpeen sekä ravintolisien ja suojaravintoaineiden yksilöllinen tarvearvio

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osaa etsiä ravitsemustietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osoittaa käyttävänsä jonkin verran ravitsemuksen tietoperustaa
- erottaa arkitiedon tutkitusta ravitsemustiedosta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmässä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön periaatteiden pohjalta ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja osaamistaan systemaattisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei osoita käyttävänsä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa
- ei erota arkitietoa tutkitusta tiedosta
- ei osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan
- ei osaa tarkastella omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä

Ilmoittautumisaika

03.01.2022 - 30.01.2022

Ajoitus

21.03.2022 - 31.07.2022

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Leena Arjanne
Opiskelijaryhmät
  • TH22
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
- osaa integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
- osaa arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja tunnistaa vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan.

Sisältö

Kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset
Ravitsemussuositusten sisällön soveltaminen potilaan/ asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevän ravitsemusneuvonnan toteutus
Ravitsemushoidon merkitys ja suunnitelmallinen toteutus asiakkaan/ potilaan hoidossa
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen
Yleisimmät erityisruokavaliot
Potilaan/asiakkaan energian ja ravintoaineiden tarpeen arviointi
Painon seurantatiedot osana kokonaishoitoa
Ravitsemustilaa mittaavat testit sekä niiden tulosten tulkinta ja soveltaminen hoidossa
Potilaan ravinnon saanti, ruuan- ja nesteenkulutuksen seuranta ja yksilöllinen tarvearvio
Energia- ja proteiinitarpeen sekä ravintolisien ja suojaravintoaineiden yksilöllinen tarvearvio

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osaa etsiä ravitsemustietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osoittaa käyttävänsä jonkin verran ravitsemuksen tietoperustaa
- erottaa arkitiedon tutkitusta ravitsemustiedosta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmässä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön periaatteiden pohjalta ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja osaamistaan systemaattisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei osoita käyttävänsä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa
- ei erota arkitietoa tutkitusta tiedosta
- ei osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan
- ei osaa tarkastella omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä

Ilmoittautumisaika

03.01.2022 - 23.01.2022

Ajoitus

21.03.2022 - 05.06.2022

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Leena Arjanne
Opiskelijaryhmät
  • SH22K
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
- osaa integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
- osaa arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja tunnistaa vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan.

Sisältö

Kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset
Ravitsemussuositusten sisällön soveltaminen potilaan/ asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevän ravitsemusneuvonnan toteutus
Ravitsemushoidon merkitys ja suunnitelmallinen toteutus asiakkaan/ potilaan hoidossa
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen
Yleisimmät erityisruokavaliot
Potilaan/asiakkaan energian ja ravintoaineiden tarpeen arviointi
Painon seurantatiedot osana kokonaishoitoa
Ravitsemustilaa mittaavat testit sekä niiden tulosten tulkinta ja soveltaminen hoidossa
Potilaan ravinnon saanti, ruuan- ja nesteenkulutuksen seuranta ja yksilöllinen tarvearvio
Energia- ja proteiinitarpeen sekä ravintolisien ja suojaravintoaineiden yksilöllinen tarvearvio

Oppimateriaalit

Ravitsemushoitosuositus (uusin)
Suomalaiset ravitsemussuositukset (uusin)

Opetusmenetelmät

Luennot
Tehtävät
Pienryhmäkeskustelut
Osaamisen osoittaminen (oma tuotos)
Tentti

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osaa etsiä ravitsemustietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osoittaa käyttävänsä jonkin verran ravitsemuksen tietoperustaa
- erottaa arkitiedon tutkitusta ravitsemustiedosta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmässä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön periaatteiden pohjalta ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja osaamistaan systemaattisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei osoita käyttävänsä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa
- ei erota arkitietoa tutkitusta tiedosta
- ei osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan
- ei osaa tarkastella omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti (1-5)
Osaamisen osoittaminen tehtävänannon mukaan (hyv/hyl)