Eettisyys hoitotyössäLaajuus (2 op)
Tunnus: SH00CN60
Osaamistavoitteet
Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
-osaa huomioida kestävän kehityksen periaatteita
Sisältö
Hoitotyön filosofiset perusteet
Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
Autonomia ja itsemääräämisoikeus
Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Kestävä kehityksen periaatteet
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
-tietää kestävän kehityksen periaatteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.
-tietää ja osaa hyödyntää kestävän kehityksen periaatteita lääkehoidossa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.
- tietää ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.
-ei tunnista kestävän kehityksen periaatteita
Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 22.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
SH23KSairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
-osaa huomioida kestävän kehityksen periaatteita
Sisältö
Hoitotyön filosofiset perusteet
Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
Autonomia ja itsemääräämisoikeus
Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Kestävä kehityksen periaatteet
Aika ja paikka
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. Uusin painos. Etiikka hoitotyössä. WSOY: Juva.
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita: Helsinki.
Muu kirjallisuus tiedonhakua hyödyntäen viestintätaitoihin integroidun seminaarin aiheen mukaisesti.
Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävät Moodlessa, seminaarityö, itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole, seminaarityö arvioidaan
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 9h, oppimistehtävät 10h, seminaari ja reflektointi 10, itsenäinen työ 25h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
-tietää kestävän kehityksen periaatteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.
-tietää ja osaa hyödyntää kestävän kehityksen periaatteita lääkehoidossa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.
- tietää ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.
-ei tunnista kestävän kehityksen periaatteita
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: Seminaarityö arvioidaan yhdessä viestinnän opettajan kanssa. Kirjallinen tehtävä arvioidaan myös tiedonhankinnan näkökulmasta informaatikon toimesta.
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 22.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
MSH23KSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
-osaa huomioida kestävän kehityksen periaatteita
Sisältö
Hoitotyön filosofiset perusteet
Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
Autonomia ja itsemääräämisoikeus
Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Kestävä kehityksen periaatteet
Aika ja paikka
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. Uusin painos. Etiikka hoitotyössä. WSOY: Juva.
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita: Helsinki.
Muu kirjallisuus tiedonhakua hyödyntäen viestintätaitoihin integroidun seminaarin aiheen mukaisesti.
Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävät Moodlessa, seminaarityö, itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole, seminaarityö arvioidaan
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 8h, oppimistehtävät 10h, seminaari ja reflektointi 10, itsenäinen työ 26h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
-tietää kestävän kehityksen periaatteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.
-tietää ja osaa hyödyntää kestävän kehityksen periaatteita lääkehoidossa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.
- tietää ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.
-ei tunnista kestävän kehityksen periaatteita
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: Seminaarityö arvioidaan yhdessä viestinnän opettajan kanssa. Kirjallinen tehtävä arvioidaan myös tiedonhankinnan näkökulmasta informaatikon toimesta.
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 22.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 05.03.2023
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
TH23Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
-osaa huomioida kestävän kehityksen periaatteita
Sisältö
Hoitotyön filosofiset perusteet
Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
Autonomia ja itsemääräämisoikeus
Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Kestävä kehityksen periaatteet
Aika ja paikka
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. Uusin painos. Etiikka hoitotyössä. WSOY: Juva.
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita: Helsinki.
Muu kirjallisuus tiedonhakua hyödyntäen viestintätaitoihin integroidun seminaarin aiheen mukaisesti.
Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävät Moodlessa, seminaarityö, itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole, seminaarityö arvioidaan
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 9h, oppimistehtävät 10h, seminaari ja reflektointi 10, itsenäinen työ 25h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
-tietää kestävän kehityksen periaatteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.
-tietää ja osaa hyödyntää kestävän kehityksen periaatteita lääkehoidossa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.
- tietää ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.
-ei tunnista kestävän kehityksen periaatteita
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: Seminaarityö arvioidaan yhdessä viestinnän opettajan kanssa. Kirjallinen tehtävä arvioidaan myös tiedonhankinnan näkökulmasta informaatikon toimesta.
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
Ilmoittautumisaika
29.08.2022 - 18.09.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 27.11.2022
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Pasi Alanen
Opiskelijaryhmät
-
MSH22SBSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
-
MSH22SASairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
-osaa huomioida kestävän kehityksen periaatteita
Sisältö
Hoitotyön filosofiset perusteet
Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
Autonomia ja itsemääräämisoikeus
Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Kestävä kehityksen periaatteet
Aika ja paikka
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. Uusin painos. Etiikka hoitotyössä. WSOY: Juva.
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita: Helsinki.
Muu kirjallisuus tiedonhakua hyödyntäen viestintätaitoihin integroidun seminaarin aiheen mukaisesti.
Opetusmenetelmät
Luennot verkossa, oppimistehtävät Moodlessa, seminaarityö, itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole, seminaarityö arvioidaan
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 8h, oppimistehtävät 10h, seminaarityö ja reflektointi 10, itsenäinen työ 20h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
-tietää kestävän kehityksen periaatteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.
-tietää ja osaa hyödyntää kestävän kehityksen periaatteita lääkehoidossa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.
- tietää ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.
-ei tunnista kestävän kehityksen periaatteita
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: Seminaarityö arvioidaan yhdessä viestinnän opettajan kanssa. Kirjallinen tehtävä arvioidaan myös tiedonhankinnan näkökulmasta informaatikon toimesta.
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
Ilmoittautumisaika
29.08.2022 - 18.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Pasi Alanen
Opiskelijaryhmät
-
SH22SSairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
-osaa huomioida kestävän kehityksen periaatteita
Sisältö
Hoitotyön filosofiset perusteet
Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
Autonomia ja itsemääräämisoikeus
Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Kestävä kehityksen periaatteet
Aika ja paikka
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. Uusin painos. Etiikka hoitotyössä. WSOY: Juva.
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita: Helsinki.
Muu kirjallisuus tiedonhakua hyödyntäen viestintätaitoihin integroidun seminaarin aiheen mukaisesti.
Opetusmenetelmät
Luennot verkossa, oppimistehtävät Moodlessa, seminaarityö, itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole, seminaarityö arvioidaan
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 8h, oppimistehtävät 10h, seminaarityö ja reflektointi 10, itsenäinen työ 20h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
-tietää kestävän kehityksen periaatteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.
-tietää ja osaa hyödyntää kestävän kehityksen periaatteita lääkehoidossa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.
- tietää ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.
-ei tunnista kestävän kehityksen periaatteita
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: Seminaarityö arvioidaan yhdessä viestinnän opettajan kanssa. Kirjallinen tehtävä arvioidaan myös tiedonhankinnan näkökulmasta informaatikon toimesta.
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 07.02.2022
Ajoitus
31.01.2022 - 31.07.2022
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
TH22Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
-osaa huomioida kestävän kehityksen periaatteita
Sisältö
Hoitotyön filosofiset perusteet
Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
Autonomia ja itsemääräämisoikeus
Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Kestävä kehityksen periaatteet
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
-tietää kestävän kehityksen periaatteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.
-tietää ja osaa hyödyntää kestävän kehityksen periaatteita lääkehoidossa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.
- tietää ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.
-ei tunnista kestävän kehityksen periaatteita
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 06.02.2022
Ajoitus
31.01.2022 - 05.06.2022
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Pasi Alanen
Opiskelijaryhmät
-
SH22KSairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
-osaa huomioida kestävän kehityksen periaatteita
Sisältö
Hoitotyön filosofiset perusteet
Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
Autonomia ja itsemääräämisoikeus
Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Kestävä kehityksen periaatteet
Aika ja paikka
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. Uusin painos. Etiikka hoitotyössä. WSOY: Juva.
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita: Helsinki.
Muu kirjallisuus tiedonhakua hyödyntäen viestintätaitoihin integroidun seminaarin aiheen mukaisesti.
Opetusmenetelmät
Luennot verkossa, oppimistehtävät Moodlessa, seminaarityö, itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole, seminaarityö arvioidaan
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 8h, oppimistehtävät 10h, seminaarityö ja reflektointi 10, itsenäinen työ 20h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
-tietää kestävän kehityksen periaatteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.
-tietää ja osaa hyödyntää kestävän kehityksen periaatteita lääkehoidossa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.
- tietää ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.
-ei tunnista kestävän kehityksen periaatteita
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: Seminaarityö arvioidaan yhdessä viestinnän opettajan kanssa. Kirjallinen tehtävä arvioidaan myös tiedonhankinnan näkökulmasta informaatikon toimesta.
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 31.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 05.06.2022
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
MSH22KSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
-osaa huomioida kestävän kehityksen periaatteita
Sisältö
Hoitotyön filosofiset perusteet
Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
Autonomia ja itsemääräämisoikeus
Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Kestävä kehityksen periaatteet
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
-tietää kestävän kehityksen periaatteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.
-tietää ja osaa hyödyntää kestävän kehityksen periaatteita lääkehoidossa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.
- tietää ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.
-ei tunnista kestävän kehityksen periaatteita
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.