Siirry suoraan sisältöön

Lasten- ja nuortenkirjallisuusLaajuus (5 op)

Tunnus: KD18CLNK01

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajit. Hän osaa kertoa kotimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historian pääpiirteet, tuntee keskeiset kirjailijat ja heidän tuotantonsa. Hän osaa nimetä eurooppalaisen ja länsimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden merkkiteokset ja klassikkokirjailijat. Hän osaa valita ja käyttää tilanteisiin sopivia aineistoja erilaisissa toiminnoissa, esimerkiksi kirjavinkkauksessa ja satutuokioiden pidossa.

Sisältö

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajit, kotimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia ja nykytilanne, länsimaisen ja eurooppalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden klassikkokirjailijat ja heidän tuotantonsa, lasten- ja nuortenkirjallisuuden sisältöjen avaaminen ja käyttö erilaisissa toimintamuodoissa, esimerkiksi satutuokiot ja kirjavinkkaus.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä lasten- ja nuortenkirjallisuuden keskeisiä kotimaisia ja ulkomaisia kirjailijoita ja teoksia. Hän osaa erotella lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajit. Opiskelija osaa valita lasten- ja nuortenkirjastotyön erilaisiin tilanteisiin ja tapahtumiin sopivia kirjoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa nimetä ja arvioida lasten- ja nuortenkirjallisuuden keskeisiä kotimaisia ja ulkomaisia kirjailijoita ja teoksia. Opiskelija osaa erottelun lisäksi luokitella lasten- ja nuortenkirjallisuutta genreihin. Opiskelija osaa valita ja suositella vaihtelevia menetelmiä käyttäen lasten- ja nuortenkirjastotyön erilaisiin tilanteisiin ja tapahtumiin sopivia kirjoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa kehittää uudenlaisia tapoja esitellä ja avata lasten- ja nuortenkirjallisuuden sisältöjä innostavasti. Opiskelijalla on aktiivinen ja innostava rooli tehtävissä ja harjoituksissa.

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa sovittavat lasten- ja nuortenkirjat sekä teoriakirjallisuus:

Huhtala, L. (ed.). 2003. Pieni suuri maailma: suomalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia. Helsinki: Tammi.

Karasma, Katri: Ihmejuttuja ja tavattomia tarinoita : lasten- ja nuortenkirjallisuuden maailma / Katri Karasma ja Pirjo Suvilehto. Helsinki : Avain, 2014

Korolainen, T. (ed.). 2001. Kirjaseikkailu: lasten- ja nuortenkirjallisuuden opas. Helsinki: Tammi., Huhtala, L. 2004.

Reynolds, Kimberley: Children's Literature. A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2011.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Laura Liikavainio
Opiskelijaryhmät
  • KITI23
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KTDIPL24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajit. Hän osaa kertoa kotimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historian pääpiirteet, tuntee keskeiset kirjailijat ja heidän tuotantonsa. Hän osaa nimetä eurooppalaisen ja länsimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden merkkiteokset ja klassikkokirjailijat. Hän osaa valita ja käyttää tilanteisiin sopivia aineistoja erilaisissa toiminnoissa, esimerkiksi kirjavinkkauksessa ja satutuokioiden pidossa.

Sisältö

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajit, kotimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia ja nykytilanne, länsimaisen ja eurooppalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden klassikkokirjailijat ja heidän tuotantonsa, lasten- ja nuortenkirjallisuuden sisältöjen avaaminen ja käyttö erilaisissa toimintamuodoissa, esimerkiksi satutuokiot ja kirjavinkkaus.

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa sovittavat lasten- ja nuortenkirjat sekä teoriakirjallisuus:

Huhtala, L. (ed.). 2003. Pieni suuri maailma: suomalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia. Helsinki: Tammi.

Karasma, Katri: Ihmejuttuja ja tavattomia tarinoita : lasten- ja nuortenkirjallisuuden maailma / Katri Karasma ja Pirjo Suvilehto. Helsinki : Avain, 2014

Korolainen, T. (ed.). 2001. Kirjaseikkailu: lasten- ja nuortenkirjallisuuden opas. Helsinki: Tammi., Huhtala, L. 2004.

Reynolds, Kimberley: Children's Literature. A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2011.

Opetusmenetelmät

Etäopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö:
5 op kurssi:
Lähipäivien tuntimäärä: Kokonaistyömäärä 33 tuntia sekä oman työn osuus.
Itsenäistä työskentelyä: 1 op vastaa 27 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä lasten- ja nuortenkirjallisuuden keskeisiä kotimaisia ja ulkomaisia kirjailijoita ja teoksia. Hän osaa erotella lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajit. Opiskelija osaa valita lasten- ja nuortenkirjastotyön erilaisiin tilanteisiin ja tapahtumiin sopivia kirjoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa nimetä ja arvioida lasten- ja nuortenkirjallisuuden keskeisiä kotimaisia ja ulkomaisia kirjailijoita ja teoksia. Opiskelija osaa erottelun lisäksi luokitella lasten- ja nuortenkirjallisuutta genreihin. Opiskelija osaa valita ja suositella vaihtelevia menetelmiä käyttäen lasten- ja nuortenkirjastotyön erilaisiin tilanteisiin ja tapahtumiin sopivia kirjoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa kehittää uudenlaisia tapoja esitellä ja avata lasten- ja nuortenkirjallisuuden sisältöjä innostavasti. Opiskelijalla on aktiivinen ja innostava rooli tehtävissä ja harjoituksissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuu aktiivisesti tunneille (tallenne mahdollisuus) ja tunneilla käytäviin keskusteluihin, Oppimispäiväkirja mahdollisista vieraista. Lisäksi kurssityönä joko harjoitustyö, kirjoitelmia annetuista aiheista tai tentti.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 18.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Sari Mäkinen-Laitila
Opiskelijaryhmät
  • KTDIPL21B
    KIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
  • KITI21
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KTDIPL21A
    KIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajit. Hän osaa kertoa kotimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historian pääpiirteet, tuntee keskeiset kirjailijat ja heidän tuotantonsa. Hän osaa nimetä eurooppalaisen ja länsimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden merkkiteokset ja klassikkokirjailijat. Hän osaa valita ja käyttää tilanteisiin sopivia aineistoja erilaisissa toiminnoissa, esimerkiksi kirjavinkkauksessa ja satutuokioiden pidossa.

Sisältö

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajit, kotimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia ja nykytilanne, länsimaisen ja eurooppalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden klassikkokirjailijat ja heidän tuotantonsa, lasten- ja nuortenkirjallisuuden sisältöjen avaaminen ja käyttö erilaisissa toimintamuodoissa, esimerkiksi satutuokiot ja kirjavinkkaus.

Oppimateriaalit

Heikkilä-Halttunen, Päivi. Lue lapselle! Opas lasten kirjallisuuskasvatukseen. Atena 2015.
Huhtala, L. (ed.). Pieni suuri maailma: suomalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia. Tammi 2003.
Karasma, Katri: Ihmejuttuja ja tavattomia tarinoita : lasten- ja nuortenkirjallisuuden maailma / Katri Karasma ja Pirjo Suvilehto. Avain 2014,
Korolainen, T. (ed.). Kirjaseikkailu: lasten- ja nuortenkirjallisuuden opas. Tammi 2001,
Laaksonen, K., Luukila, L., Airola, S. Lukijan luo: lisää näkyvyyttä lasten- ja nuortenkirjoille. Lastenkirjainstituutti, 2020.
Reynolds, Kimberley: Children's Literature. A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2011,
muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Opintojakson aikana luetaan lasten- ja nuortenkirjoja, keskustellaan niistä ja arvioidaan niitä ryhmätehtävissä ja lukupiireissä ja harjoitellaan niiden sisältöjen avaamista erilaisia lukemaan innostamisen menetelmiä hyödyntäen, esimerkiksi kirjavinkit ja esittelyt. Opintojaksoon sisältyy myös kirjallisia tehtäviä ja lasten- ja nuortenkirjallisuuden teorialuentoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä 130h, mistä
- lähiopetusta 30 h
- ryhmätyöskentelyä 20 h
- itsenäistä työskentelyä 80 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä lasten- ja nuortenkirjallisuuden keskeisiä kotimaisia ja ulkomaisia kirjailijoita ja teoksia. Hän osaa erotella lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajit. Opiskelija osaa valita lasten- ja nuortenkirjastotyön erilaisiin tilanteisiin ja tapahtumiin sopivia kirjoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa nimetä ja arvioida lasten- ja nuortenkirjallisuuden keskeisiä kotimaisia ja ulkomaisia kirjailijoita ja teoksia. Opiskelija osaa erottelun lisäksi luokitella lasten- ja nuortenkirjallisuutta genreihin. Opiskelija osaa valita ja suositella vaihtelevia menetelmiä käyttäen lasten- ja nuortenkirjastotyön erilaisiin tilanteisiin ja tapahtumiin sopivia kirjoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa kehittää uudenlaisia tapoja esitellä ja avata lasten- ja nuortenkirjallisuuden sisältöjä innostavasti. Opiskelijalla on aktiivinen ja innostava rooli tehtävissä ja harjoituksissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan kirjallisten tehtävien, suullisten esitysten ja osallistumisaktiivisuuden perusteella. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota aktiivisuuteen keskusteluissa ja ryhmätyöskentelyssä sekä lukemaan innostamisen menetelmien käytössä.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.