Vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelujärjestelmätLaajuus (3 op)
Tunnus: GERAPJ200
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa määritellä sosiaalista turvallisuutta, hyvinvointia ja terveyttä tuottavat vanhuspalvelut julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminnassa. Opiskelija osaa hankkia olennaista tietoa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä analysoida ja soveltaa sitä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia palveluiden järjestämistapoja sekä tunnistaa ajankohtaiset sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteet.
Sisältö
- Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori vanhuspalveluiden tuottajana
- vanhustenhuollon palvelurakenne ja palvelurakenteen muutos
- strategiat, ohjeistukset, suositukset ja lainsäädäntö vanhuspalveluiden määrittäjänä
- Eri maitten hyvinvointimallien pääpiirteitten vertailu
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 09.05.2025
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Aino Asunmaa
- Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
-
MGERO24Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä sosiaalista turvallisuutta, hyvinvointia ja terveyttä tuottavat vanhuspalvelut julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminnassa. Opiskelija osaa hankkia olennaista tietoa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä analysoida ja soveltaa sitä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia palveluiden järjestämistapoja sekä tunnistaa ajankohtaiset sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteet.
Sisältö
- Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori vanhuspalveluiden tuottajana
- vanhustenhuollon palvelurakenne ja palvelurakenteen muutos
- strategiat, ohjeistukset, suositukset ja lainsäädäntö vanhuspalveluiden määrittäjänä
- Eri maitten hyvinvointimallien pääpiirteitten vertailu
Oppimateriaalit
- Ajankohtaiset valtakunnalliset ja paikalliset sosiaali- ja terveysalan strategiat, ohjeistukset ja suositukset.
- Laaksonen, H., Laitinen, H., Hiilamo, H., Hautaviita, P., Hyvärinen, H., & Vänni, K. (2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä (1. painos.). Sanoma Pro Oy.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 x 26,5h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen luennoilla, oppimistehtävät yksilötyönä ja/tai pienryhmässä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita
Ilmoittautumisaika
29.08.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
05.02.2024 - 17.05.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Aino Asunmaa
- Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
-
MGERO23Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä sosiaalista turvallisuutta, hyvinvointia ja terveyttä tuottavat vanhuspalvelut julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminnassa. Opiskelija osaa hankkia olennaista tietoa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä analysoida ja soveltaa sitä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia palveluiden järjestämistapoja sekä tunnistaa ajankohtaiset sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteet.
Sisältö
- Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori vanhuspalveluiden tuottajana
- vanhustenhuollon palvelurakenne ja palvelurakenteen muutos
- strategiat, ohjeistukset, suositukset ja lainsäädäntö vanhuspalveluiden määrittäjänä
- Eri maitten hyvinvointimallien pääpiirteitten vertailu
Oppimateriaalit
Kananoja, A.& Niiranen, V. & Jokiranta, H. 2008. Kunnallinen sosiaalipolitiikka. Osallisuutta ja yhteistä vastuuta. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Ajankohtaiset valtakunnalliset ja paikalliset sosiaali- ja terveysalan strategiat, ohjeistukset ja suositukset.
- Kananoja, A.& Niiranen, V. & Jokiranta, H. 2008. Kunnallinen sosiaalipolitiikka. Osallisuutta ja yhteistä vastuuta. Jyväskylä: PS-kustannus.
- current national and local social and health strategies, guidelines and recommendations
Opetusmenetelmät
lähiopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Noin 80 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
oppimistehtävät yksilötyönä ja/tai pienryhmässä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 21.04.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Katri Turunen
- Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
-
MGERO22Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä sosiaalista turvallisuutta, hyvinvointia ja terveyttä tuottavat vanhuspalvelut julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminnassa. Opiskelija osaa hankkia olennaista tietoa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä analysoida ja soveltaa sitä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia palveluiden järjestämistapoja sekä tunnistaa ajankohtaiset sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteet.
Sisältö
- Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori vanhuspalveluiden tuottajana
- vanhustenhuollon palvelurakenne ja palvelurakenteen muutos
- strategiat, ohjeistukset, suositukset ja lainsäädäntö vanhuspalveluiden määrittäjänä
- Eri maitten hyvinvointimallien pääpiirteitten vertailu
Oppimateriaalit
- Kananoja, A.& Niiranen, V. & Jokiranta, H. 2008. Kunnallinen sosiaalipolitiikka. Osallisuutta ja yhteistä vastuuta. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Ajankohtaiset valtakunnalliset ja paikalliset sosiaali- ja terveysalan strategiat, ohjeistukset ja suositukset.
- Laaksonen, H., Laitinen, H. & Hiilamo, H. (2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Sanoma Pro oy.
- current national and local social and health strategies, guidelines and recommendations
Opetusmenetelmät
lähiopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä
Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen.
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita
Ilmoittautumisaika
30.08.2021 - 24.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 22.04.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Katri Turunen
- Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
-
MGERO21Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä sosiaalista turvallisuutta, hyvinvointia ja terveyttä tuottavat vanhuspalvelut julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminnassa. Opiskelija osaa hankkia olennaista tietoa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä analysoida ja soveltaa sitä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia palveluiden järjestämistapoja sekä tunnistaa ajankohtaiset sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteet.
Sisältö
- Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori vanhuspalveluiden tuottajana
- vanhustenhuollon palvelurakenne ja palvelurakenteen muutos
- strategiat, ohjeistukset, suositukset ja lainsäädäntö vanhuspalveluiden määrittäjänä
- Eri maitten hyvinvointimallien pääpiirteitten vertailu
Oppimateriaalit
- Kananoja, A.& Niiranen, V. & Jokiranta, H. 2008. Kunnallinen sosiaalipolitiikka. Osallisuutta ja yhteistä vastuuta. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Ajankohtaiset valtakunnalliset ja paikalliset sosiaali- ja terveysalan strategiat, ohjeistukset ja suositukset.
- Kananoja, A.& Niiranen, V. & Jokiranta, H. 2008. Kunnallinen sosiaalipolitiikka. Osallisuutta ja yhteistä vastuuta. Jyväskylä: PS-kustannus.
- current national and local social and health strategies, guidelines and recommendations
Opetusmenetelmät
lähiopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä
Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen.
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita