Siirry suoraan sisältöön

Vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelujärjestelmätLaajuus (3 op)

Tunnus: GERAPJ200

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa määritellä sosiaalista turvallisuutta, hyvinvointia ja terveyttä tuottavat vanhuspalvelut julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminnassa. Opiskelija osaa hankkia olennaista tietoa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä analysoida ja soveltaa sitä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia palveluiden järjestämistapoja sekä tunnistaa ajankohtaiset sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteet.

Sisältö

- Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori vanhuspalveluiden tuottajana
- vanhustenhuollon palvelurakenne ja palvelurakenteen muutos
- strategiat, ohjeistukset, suositukset ja lainsäädäntö vanhuspalveluiden määrittäjänä
- Eri maitten hyvinvointimallien pääpiirteitten vertailu

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 09.05.2025

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Aino Asunmaa
  • Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
  • MGERO24
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä sosiaalista turvallisuutta, hyvinvointia ja terveyttä tuottavat vanhuspalvelut julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminnassa. Opiskelija osaa hankkia olennaista tietoa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä analysoida ja soveltaa sitä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia palveluiden järjestämistapoja sekä tunnistaa ajankohtaiset sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteet.

Sisältö

- Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori vanhuspalveluiden tuottajana
- vanhustenhuollon palvelurakenne ja palvelurakenteen muutos
- strategiat, ohjeistukset, suositukset ja lainsäädäntö vanhuspalveluiden määrittäjänä
- Eri maitten hyvinvointimallien pääpiirteitten vertailu

Oppimateriaalit

- Ajankohtaiset valtakunnalliset ja paikalliset sosiaali- ja terveysalan strategiat, ohjeistukset ja suositukset.
- Laaksonen, H., Laitinen, H., Hiilamo, H., Hautaviita, P., Hyvärinen, H., & Vänni, K. (2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä (1. painos.). Sanoma Pro Oy.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 x 26,5h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen luennoilla, oppimistehtävät yksilötyönä ja/tai pienryhmässä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Ilmoittautumisaika

29.08.2023 - 07.09.2023

Ajoitus

05.02.2024 - 17.05.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Aino Asunmaa
  • Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
  • MGERO23
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä sosiaalista turvallisuutta, hyvinvointia ja terveyttä tuottavat vanhuspalvelut julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminnassa. Opiskelija osaa hankkia olennaista tietoa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä analysoida ja soveltaa sitä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia palveluiden järjestämistapoja sekä tunnistaa ajankohtaiset sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteet.

Sisältö

- Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori vanhuspalveluiden tuottajana
- vanhustenhuollon palvelurakenne ja palvelurakenteen muutos
- strategiat, ohjeistukset, suositukset ja lainsäädäntö vanhuspalveluiden määrittäjänä
- Eri maitten hyvinvointimallien pääpiirteitten vertailu

Oppimateriaalit

Kananoja, A.& Niiranen, V. & Jokiranta, H. 2008. Kunnallinen sosiaalipolitiikka. Osallisuutta ja yhteistä vastuuta. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Ajankohtaiset valtakunnalliset ja paikalliset sosiaali- ja terveysalan strategiat, ohjeistukset ja suositukset.
- Kananoja, A.& Niiranen, V. & Jokiranta, H. 2008. Kunnallinen sosiaalipolitiikka. Osallisuutta ja yhteistä vastuuta. Jyväskylä: PS-kustannus.
- current national and local social and health strategies, guidelines and recommendations

Opetusmenetelmät

lähiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 80 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

oppimistehtävät yksilötyönä ja/tai pienryhmässä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 21.04.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Katri Turunen
  • Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
  • MGERO22
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä sosiaalista turvallisuutta, hyvinvointia ja terveyttä tuottavat vanhuspalvelut julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminnassa. Opiskelija osaa hankkia olennaista tietoa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä analysoida ja soveltaa sitä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia palveluiden järjestämistapoja sekä tunnistaa ajankohtaiset sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteet.

Sisältö

- Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori vanhuspalveluiden tuottajana
- vanhustenhuollon palvelurakenne ja palvelurakenteen muutos
- strategiat, ohjeistukset, suositukset ja lainsäädäntö vanhuspalveluiden määrittäjänä
- Eri maitten hyvinvointimallien pääpiirteitten vertailu

Oppimateriaalit

- Kananoja, A.& Niiranen, V. & Jokiranta, H. 2008. Kunnallinen sosiaalipolitiikka. Osallisuutta ja yhteistä vastuuta. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Ajankohtaiset valtakunnalliset ja paikalliset sosiaali- ja terveysalan strategiat, ohjeistukset ja suositukset.
- Laaksonen, H., Laitinen, H. & Hiilamo, H. (2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Sanoma Pro oy.
- current national and local social and health strategies, guidelines and recommendations

Opetusmenetelmät

lähiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä
Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Ilmoittautumisaika

30.08.2021 - 24.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 22.04.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Katri Turunen
  • Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
  • MGERO21
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä sosiaalista turvallisuutta, hyvinvointia ja terveyttä tuottavat vanhuspalvelut julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminnassa. Opiskelija osaa hankkia olennaista tietoa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä analysoida ja soveltaa sitä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia palveluiden järjestämistapoja sekä tunnistaa ajankohtaiset sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteet.

Sisältö

- Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori vanhuspalveluiden tuottajana
- vanhustenhuollon palvelurakenne ja palvelurakenteen muutos
- strategiat, ohjeistukset, suositukset ja lainsäädäntö vanhuspalveluiden määrittäjänä
- Eri maitten hyvinvointimallien pääpiirteitten vertailu

Oppimateriaalit

- Kananoja, A.& Niiranen, V. & Jokiranta, H. 2008. Kunnallinen sosiaalipolitiikka. Osallisuutta ja yhteistä vastuuta. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Ajankohtaiset valtakunnalliset ja paikalliset sosiaali- ja terveysalan strategiat, ohjeistukset ja suositukset.
- Kananoja, A.& Niiranen, V. & Jokiranta, H. 2008. Kunnallinen sosiaalipolitiikka. Osallisuutta ja yhteistä vastuuta. Jyväskylä: PS-kustannus.
- current national and local social and health strategies, guidelines and recommendations

Opetusmenetelmät

lähiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä
Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita