Palliatiivisen hoidon asiakaslähtöinen prosessiLaajuus (6 op)
Tunnus: BZ00CU12
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-käyttää palliatiivisen hoidon keskeisiä käsitteitä johdonmukaisesti sekä ymmärtää
eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
-toimia monialaisen ryhmän jäsenenä palliatiivisen hoidon toimintaympäristöissä ja
palveluketjuissa ja kehittää niiden toimintaa palliatiivisen hoidon asiantuntijana
alueellaan
-kuvata hoitolinjaukset ja elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman merkityksen
ja osaa ohjata potilasta sekä hänen läheisiään niiden mukaisesti
- toteuttaa potilas- ja perhelähtöistä palveluohjausta
- analysoida palliatiivisen hoidon asiantuntijuutta ja osaa arvioida omaa osaamistaan ja
osaamisen kehittämistarpeitaan
Sisältö
Palliatiivisen hoidon käsitteet ja asiantuntijuus
Palliatiivista hoitoa säätelevä lainsäädäntö ja suositukset
Palliatiivisen hoidon eettiset lähtökohdat, eutanasia käsitteenä
Palliatiivisen hoidon palvelujärjestelmä ja toimintaympäristöt
Palliatiivisen hoidon järjestäminen omalla alueella, Suomessa ja globaalisti
Potilaan ja läheisen palveluohjaus
Potilas- ja perhelähtöiset ohjausprosessit ja niiden kehittäminen
Palliatiivisen hoidon asiantuntijuus hoidon linjauksissa, ennakoivassa
hoitosuunnitelmassa ja hoitotahdon huomioimisessa
Esitietovaatimukset
Mikäli opiskelijalla on jo erikoistumiskoulutuksen sisältöjä ja tavoitteita vastaavaa osaamista, voi
opiskelija osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa ja suunnata siten oppimistaan niihin osa-alueisiin
asiantuntijuudessa, joissa hänellä ei ole riittävää osaamista. Osaaminen arvioidaan ja aikaisemman
osaamisen tunnistaminen (AHOT) tehdään opiskelijakohtaisesti perustuen ammattikorkeakoulujen
AHOT - käytänteisiin ja erikoistumiskoulutuksessa määriteltyihin osaamistavoitteisiin ja sisaltöihin.
AHOT - käytänteet on sovittu valtakunnallisessa verkostossa ja koulutuksen AHOT:t käsitellään
ammattikorkeakoulukohtaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ennakkotehtävä hoidon keskeisistä käsitteistä ja hoidon järjestymisestä (Hyväksytty/Hylätty)
Osaamisen arviointi ja kehittymissuunnitelma (Hyväksytty/Hylätty)
Valtakunnallinen lopputentti (Hyväksytty/Hylätty)
Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.
Lisätiedot
Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
*Ennakkotehtävä ennen lähiopetusta
Ajoitus
30.08.2021 - 05.06.2022
Laajuus
6 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palliatiivisen hoidon asiantuntija - erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Hilkka Latva-Somppi
- Katri Hemminki
- Niina Keskinen
- Silja Saarikoski
Opiskelijaryhmät
-
PHERKO21Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
-käyttää palliatiivisen hoidon keskeisiä käsitteitä johdonmukaisesti sekä ymmärtää
eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
-toimia monialaisen ryhmän jäsenenä palliatiivisen hoidon toimintaympäristöissä ja
palveluketjuissa ja kehittää niiden toimintaa palliatiivisen hoidon asiantuntijana
alueellaan
-kuvata hoitolinjaukset ja elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman merkityksen
ja osaa ohjata potilasta sekä hänen läheisiään niiden mukaisesti
- toteuttaa potilas- ja perhelähtöistä palveluohjausta
- analysoida palliatiivisen hoidon asiantuntijuutta ja osaa arvioida omaa osaamistaan ja
osaamisen kehittämistarpeitaan
Sisältö
Palliatiivisen hoidon käsitteet ja asiantuntijuus
Palliatiivista hoitoa säätelevä lainsäädäntö ja suositukset
Palliatiivisen hoidon eettiset lähtökohdat, eutanasia käsitteenä
Palliatiivisen hoidon palvelujärjestelmä ja toimintaympäristöt
Palliatiivisen hoidon järjestäminen omalla alueella, Suomessa ja globaalisti
Potilaan ja läheisen palveluohjaus
Potilas- ja perhelähtöiset ohjausprosessit ja niiden kehittäminen
Palliatiivisen hoidon asiantuntijuus hoidon linjauksissa, ennakoivassa
hoitosuunnitelmassa ja hoitotahdon huomioimisessa
Oppimateriaalit
Saarto Tiina, Hänninen Juha, Antikainen Riitta, Vainio Anneli ja Aaltonen Mari (toim.)
Palliatiivinen hoito, 2015 Duodecim oppikirjat, Saatavilla Terveysportissa e-kirjana.
Palliatiivinen hoito ja saattohoito- käypähoitosuositus
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50063
Moodle- verkkoympäristössä ilmoitettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Monimuoto-opiskelua; luennot, keskustelut ja vertaisryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät ja verkko-opiskelu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
6 op = 162 h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ennakkotehtävä hoidon keskeisistä käsitteistä ja hoidon järjestymisestä (Hyväksytty/Hylätty)
Osaamisen arviointi ja kehittymissuunnitelma (Hyväksytty/Hylätty)
Valtakunnallinen lopputentti (Hyväksytty/Hylätty)
Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.
Esitietovaatimukset
Mikäli opiskelijalla on jo erikoistumiskoulutuksen sisältöjä ja tavoitteita vastaavaa osaamista, voi
opiskelija osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa ja suunnata siten oppimistaan niihin osa-alueisiin
asiantuntijuudessa, joissa hänellä ei ole riittävää osaamista. Osaaminen arvioidaan ja aikaisemman
osaamisen tunnistaminen (AHOT) tehdään opiskelijakohtaisesti perustuen ammattikorkeakoulujen
AHOT - käytänteisiin ja erikoistumiskoulutuksessa määriteltyihin osaamistavoitteisiin ja sisaltöihin.
AHOT - käytänteet on sovittu valtakunnallisessa verkostossa ja koulutuksen AHOT:t käsitellään
ammattikorkeakoulukohtaisesti.
Lisätiedot
Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
*Ennakkotehtävä ennen lähiopetusta