Siirry suoraan sisältöön

Matkailu globaalina ilmiönäLaajuus (3 op)

Tunnus: LT00CK96

Osaamistavoitteet

Opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen matkailusta monimuotoisena globaalina ilmiönä ja toimialana. Opiskelija tunnistaa matkailun keskeiset käsitteet, toimialan erityispiirteet ja alalla toimivat laajat toimijaverkostot. Opiskelija ymmärtää matkailun klusterimaisen luonteen ja tunnistaa matkailun vaikutukset alueellisesti ja globaalista. Opiskelija osaa soveltaa tutkimustietoa ja selvityksiä matkailutyössä ja osana matkailun liiketoimintaa ja yrittäjyyttä. Opiskelija tunnistaa globaalit megatrendit ja ymmärtää niiden vaikutuksia matkailuelinkeinoon.

Sisältö

- Matkailu globaalina ja alueellisena ilmiönä
- Matkailuliiketoiminnan erityispiirteet
- Matkailutyö ja -yrittäjyys
- Matkailun aluetalousvaikutukset ja niiden merkitykset
- Matkailun tulevaisuus ja trendit

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Lisätiedot

jenny.janhunen@seamk.fi

Ilmoittautumisaika

03.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 18.12.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (AMK)
Opettaja
  • Sanna Jyllilä
Opiskelijaryhmät
  • RESTO23
    Restonomi (AMK), Päivätoteutus
  • MRESTO24
    Restonomi (AMK), Monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen matkailusta monimuotoisena globaalina ilmiönä ja toimialana. Opiskelija tunnistaa matkailun keskeiset käsitteet, toimialan erityispiirteet ja alalla toimivat laajat toimijaverkostot. Opiskelija ymmärtää matkailun klusterimaisen luonteen ja tunnistaa matkailun vaikutukset alueellisesti ja globaalista. Opiskelija osaa soveltaa tutkimustietoa ja selvityksiä matkailutyössä ja osana matkailun liiketoimintaa ja yrittäjyyttä. Opiskelija tunnistaa globaalit megatrendit ja ymmärtää niiden vaikutuksia matkailuelinkeinoon.

Sisältö

- Matkailu globaalina ja alueellisena ilmiönä
- Matkailuliiketoiminnan erityispiirteet
- Matkailutyö ja -yrittäjyys
- Matkailun aluetalousvaikutukset ja niiden merkitykset
- Matkailun tulevaisuus ja trendit

Oppimateriaalit

Verhelä, P. (2014). Matkailun perusteet. Kuopio : SH Traveledu Oy 2014.
Veijola, S. (2013) Matkailututkimuksen lukukirja. Rovaniemi : Lapin yliopistokustannus 2013.
Matkailututkimuksen avainkäsitteet (2017), toim. Edelheim Juha, Ilola Heli

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, sisältää aikaan sidottua verkossa toteutettavaa opetusta. Luennot tallennetaan.
Luennot, verkkokeskustelut, testit, toiminnalliset tehtävät, yksilö-, pari- tai ryhmätyöt.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 h. Luennot 12 h, itsenäinen opiskelu, 69 h.

Sisällön jaksotus

1. Johdanto matkailuun, matkailun ilmiöt ja teemat
2. Matkailun erityispiirteet, tulevaisuus ja trendit
3. Matkailun toimintaympäristö, vaikuttavuus, matkailutyö ja -yrittäjyys

Lisätietoja opiskelijoille

Verkkoluennot järjestetään Teamsissa. Luennot nauhoitetaan ja tallenne on katsottavissa jälkeenpäin.
Luentomateriaalit (esitysdiat ja tallenne) tallennetaan Moodleen kunkin luentoteeman alle.
Osallistuminen verkkoluennoille ei ole pakollista, mutta suotavaa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä, oppimistehtävä ja itsearviointi. Arviointi perustuu oppimistehtävään (hyl., 1-5).

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Lisätiedot

jenny.janhunen@seamk.fi

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

06.09.2023 - 20.10.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (AMK)
Opettaja
  • Sanna Jyllilä
Opiskelijaryhmät
  • RESTO22
    Restonomi (AMK)
  • MRESTO23
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus
  • VVO
    VVO-ryhmä Peppiä varten

Tavoitteet

Opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen matkailusta monimuotoisena globaalina ilmiönä ja toimialana. Opiskelija tunnistaa matkailun keskeiset käsitteet, toimialan erityispiirteet ja alalla toimivat laajat toimijaverkostot. Opiskelija ymmärtää matkailun klusterimaisen luonteen ja tunnistaa matkailun vaikutukset alueellisesti ja globaalista. Opiskelija osaa soveltaa tutkimustietoa ja selvityksiä matkailutyössä ja osana matkailun liiketoimintaa ja yrittäjyyttä. Opiskelija tunnistaa globaalit megatrendit ja ymmärtää niiden vaikutuksia matkailuelinkeinoon.

Sisältö

- Matkailu globaalina ja alueellisena ilmiönä
- Matkailuliiketoiminnan erityispiirteet
- Matkailutyö ja -yrittäjyys
- Matkailun aluetalousvaikutukset ja niiden merkitykset
- Matkailun tulevaisuus ja trendit

Oppimateriaalit

Verhelä, P. (2014). Matkailun perusteet. Kuopio : SH Traveledu Oy 2014.
Veijola, S. (2013) Matkailututkimuksen lukukirja. Rovaniemi : Lapin yliopistokustannus 2013.
Matkailututkimuksen avainkäsitteet (2017), toim. Edelheim Juha, Ilola Heli

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, sisältää aikaan sidottua verkossa toteutettavaa opetusta. Luennot tallennetaan.
Luennot, verkkokeskustelut, testit, toiminnalliset tehtävät, yksilö-, pari- tai ryhmätyöt.
Vierailu Visit Lakeuden Matkailumarkkinoilla syyskuussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 h. Luennot 12 h, itsenäinen opiskelu, 69 h.

Sisällön jaksotus

1. Johdanto matkailuun, matkailun ilmiöt ja teemat
2. Matkailun erityispiirteet, tulevaisuus ja trendit
3. Matkailun toimintaympäristö, vaikuttavuus, matkailutyö ja -yrittäjyys

Lisätietoja opiskelijoille

Verkkoluennot järjestetään Teamsissa. Luennot nauhoitetaan ja tallenne on katsottavissa jälkeenpäin.
Luentomateriaalit (esitysdiat ja tallenne) tallennetaan Moodleen kunkin luentoteeman alle.
Osallistuminen verkkoluennoille ei ole pakollista, mutta suotavaa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä, oppimistehtävä ja itsearviointi. Arviointi perustuu oppimistehtävään (hyl., 1-5).

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Lisätiedot

jenny.janhunen@seamk.fi

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 23.10.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Restonomi (AMK)
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
  • Sanna Jyllilä
Opiskelijaryhmät
  • MLITA21
    Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki
  • MLITA19
    Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki
  • MLITA22
    Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, SeinäjokI
  • VVO
    VVO-ryhmä Peppiä varten
  • MLITA20
    Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki

Tavoitteet

Opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen matkailusta monimuotoisena globaalina ilmiönä ja toimialana. Opiskelija tunnistaa matkailun keskeiset käsitteet, toimialan erityispiirteet ja alalla toimivat laajat toimijaverkostot. Opiskelija ymmärtää matkailun klusterimaisen luonteen ja tunnistaa matkailun vaikutukset alueellisesti ja globaalista. Opiskelija osaa soveltaa tutkimustietoa ja selvityksiä matkailutyössä ja osana matkailun liiketoimintaa ja yrittäjyyttä. Opiskelija tunnistaa globaalit megatrendit ja ymmärtää niiden vaikutuksia matkailuelinkeinoon.

Sisältö

- Matkailu globaalina ja alueellisena ilmiönä
- Matkailuliiketoiminnan erityispiirteet
- Matkailutyö ja -yrittäjyys
- Matkailun aluetalousvaikutukset ja niiden merkitykset
- Matkailun tulevaisuus ja trendit

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Lisätiedot

jenny.janhunen@seamk.fi