Hoitotieteelliset tutkimus- sekä kehittämismenetelmät (4op)
Opintojakson tunnus: SH00DM88
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija 
- ymmärtää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen sairaanhoitajan työssä ja osaa hyödyntää tutkimustietoa työssään.
- saa valmiudet kehittää näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
- ymmärtää tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet.
- tietää tutkimusetiikan keskeiset periaatteet.
- osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
- tuntee keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.
                    
Sisältö
Hoitotieteen tuottama tieto näyttöön perustuvan hoitotyön perustana 
Tieteellisten julkaisujen hyödyntäminen ja niiden kriittinen arviointi
Tutkimusprosessin ja -raportoinnin vaiheet
Tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä niiden analyysimenetelmät
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija 
-tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja  sen soveltamisen  
-osaa jonkin verran arvioida tieteellisiä raportteja.
-oppimistehtävät on palautettu  annetussa aikataulussa ja/tai niissä  opintojakson sisältöön liittyviä nostoja
-tuntee joitakin tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, arvioi  jonkin verran  tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
-ymmärtää hyvin hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja sen soveltamisen
-osaa arvioida tieteellisiä raportteja ja hyödyntää niitä.
-oppimistehtävät on palautettu annetussa aikataulussa ja niissä on hyödynnetty opintojakson keskeisiä sisältöjä.
-tuntee hyvin tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä kykenee arvioimaan tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija 
- ymmärtää kiitettävästi hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja sen sovaltamisen.
- osaa arvioida erinomaisesti tieteellisiä raportteja ja hyödyntää niitä.
- tehtävät on palautettu annetussa aikataulussa ja niissä on hyödynnetty laajasti opintojakson   keskeisiä sisältöjä.
- tuntee erinomaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä kykenee arvioimaan tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osoita hoitotieteellisen tiedon merkityksen ymmärtämistä.  
-ei osaa arvioida tieteellisiä raportteja.
-oppimistehtäviä ei ole palautettu annetussa aikataulussa ja/tai ne eivät osoita opintojakson sisällön tuntemusta. 
 -ei tunne riittävästi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.
                    
Oppimateriaalit
Tuomi, J., & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi. 
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. 
Vilkka, H. (2023). Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina. 
Kostamo, P., Airaksinen, T., & Vilkka, H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi -Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
                    
