Opetus- ja ohjausosaaminen sekä omahoidon tukeminen (2op)
Opintojakson tunnus: SH00CN76
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija 
-osaa  arvioida  asiakkaan/  potilaan  tarpeet,  voimavarat   sekä   oman   vastuun   ohjauksen   suunnittelussa ja omahoidossa.
-osaa suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilö- ja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
-osaa käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus-ja ohjausmenetelmiä.
-osaa  arvioida  ohjauksen  tuloksia  yhdessä  asiakkaan/  potilaan,  läheisten  ja  terveyden-huollon henkilöstön kanssaö.
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiak-kaan/  potilaan  omahoitoa  tukevaa  ohjausta  pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
-osaa  tukea  asiakasta/  potilasta  ja  läheisiä  hoitoon sitoutumisessa
-tuntee  asiakkaan/  potilaan  hoitopolun  ja  osaa palveluohjaamisen perusteet.
                    
Sisältö
Potilaan  voimavarojen  arviointi,  tukeminen  ja asioiden ajaminen  
Paljon palvelua tarvitsevien tunnistaminen
Potilasohjauksen toteuttamisedellytykset 
Tiedollinen, sosiaalinen ja emotionaalinen ohjaus 
Potilaan taustatekijät ohjausta säätelevinä tekijöinä
Ohjausmenetelmien  potilaslähtöinen  ja  monipuolinen  käyttö;  suullinen  ja  kirjallinen  ohjaus,  demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus ja yksilöohjaus 
Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys
Ohjaamista tukeva lainsäädäntö  ja ohjauksen eettisyys 
Näyttöön perustuvat sisällöt ja ohjausmenetelmät
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija 
-tietää pinnallisesti ohjauksen käsitteen, osaa nimetä joitakin ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa pintapuolisesti soveltaa ohjausmenetelmiä. 
-opiskelija on pyrkii jäsentämään aihealuetta, mutta käsittely jää suppeaksi ja pinnalliseksi suhteessa ammattialaan.
-käsittelee lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa ilmiöstä irrallisena. 
-taito liittää eri tiedonlajeja toisiinsa on puutteellinen.  
-havainnollistamisvälineitä hyödynnetään niukalti tai ne eivät tue esitystä. 
-opiskelija osoittaa vähättelevää asennetta ohjausta kohtaan.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija 
-tietää ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä. 
-käsittelee aihealuetta opintojakson osaamistavoitteiden suuntaisesti esittäen joitakin yhteyksiä ammattialan viitekehykseen.  
-hyödyntää perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa. 
-pystyy osoittamaan oman alansa asiantuntijuutta. 
-myönteinen asenne ohjausta kohtaan.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija 
-ymmärtää ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa soveltaa näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä hoitotyön käytäntöön. 
-käsittelee aihealuetta kattavasti suhteuttaen tarkasteltavan ilmiön laajempaan ammattialan viitekehykseen. 
-on hakenut viimeisintä tutkimustietoa aihealueesta ja käyttää viimeisimpiä hoitosuosituksia. 
-käsittelee tietoa kriittisesti arvioiden ja rakentavasti. 
-perustelee tekemänsä ratkaisut hyödyntämällä perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa. 
-pystyy osoittamaan itsenäistä, kriittistä ja luovaa ajattelua sekä oman alansa asiantuntijuutta. 
-myönteinen asenne ohjausta kohtaan ja hän osaa antaa rakentavaa vertaispalautetta.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija 
-ei tunne ohjaus käsitettä ja sen ilmenemistä hoitotyön käytännössä. 
-ei tunnista ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä eikä osaa nimetä ohjauksessa käytettäviä menetelmiä.
                    
