Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen, työntekijyysosaaminen ja laadunhallinta sosiaali- ja terveyspalveluissaLaajuus (3 op)

Tunnus: SH00CN80

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen.
-osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan.
-osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa.
-osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. -
-ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä.

Sisältö

-Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset.
-Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta.
-Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.
-Kestävä kehitys, materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen
-Kustannustietoisuus ja taloudellinen toiminta
-Perehdytys, mentorointi ja opiskelijaohjaus
-Elinikäinen oppiminen
-Hoitotyön kehittämis- ja tutkimuskohteiden tunnistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 19.02.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 08.06.2025

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • SH22S
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen.
-osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan.
-osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa.
-osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. -
-ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä.

Sisältö

-Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset.
-Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta.
-Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.
-Kestävä kehitys, materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen
-Kustannustietoisuus ja taloudellinen toiminta
-Perehdytys, mentorointi ja opiskelijaohjaus
-Elinikäinen oppiminen
-Hoitotyön kehittämis- ja tutkimuskohteiden tunnistaminen

Oppimateriaalit

Laaksonen, Laitinen, Hiilamo (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022 -2026. STM julkaisu 2022:2.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu, yksilötehtävät, pienryhmätehtävät, seminaaritehtävä ja esitysseminaari.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta luokassa 21 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Läsnäolovelvollisuus opintojakson aloitustunneilla.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 100 % arvosanasta.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 09.10.2024

Ajoitus

11.11.2024 - 09.02.2025

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

2.5 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • MSH22SB
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen.
-osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan.
-osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa.
-osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. -
-ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä.

Sisältö

-Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset.
-Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta.
-Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.
-Kestävä kehitys, materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen
-Kustannustietoisuus ja taloudellinen toiminta
-Perehdytys, mentorointi ja opiskelijaohjaus
-Elinikäinen oppiminen
-Hoitotyön kehittämis- ja tutkimuskohteiden tunnistaminen

Oppimateriaalit

Laaksonen, Laitinen, Hiilamo (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä (kokeeseen tuleva kirja).
Muu suositeltava opetusmateriaali:
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022 -2026. STM julkaisu 2022:2.

Opetusmenetelmät

Opintojakson aloitustunnit / informaatio opintojaksosta.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on opetusmateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.
Exam-koe opiskelijoille, joilla on Moodle-tehtävät tehty ja hyväksytty.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta Teamsissä 2h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolovelvollisuus opintojakson aloitustunneille Teamsissä.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Exam-koe, josta muodostuu opintojakson arvosana.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 09.10.2024

Ajoitus

11.11.2024 - 08.12.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • SH22K
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen.
-osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan.
-osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa.
-osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. -
-ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä.

Sisältö

-Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset.
-Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta.
-Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.
-Kestävä kehitys, materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen
-Kustannustietoisuus ja taloudellinen toiminta
-Perehdytys, mentorointi ja opiskelijaohjaus
-Elinikäinen oppiminen
-Hoitotyön kehittämis- ja tutkimuskohteiden tunnistaminen

Oppimateriaalit

Laaksonen, Laitinen, Hiilamo (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022 -2026. STM julkaisu 2022:2.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu, yksilötehtävät, pienryhmätehtävät, seminaaritehtävä ja esitysseminaari.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta luokassa 21 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Läsnäolovelvollisuus opintojakson aloitustunneilla.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 100 % arvosanasta.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 09.10.2024

Ajoitus

04.11.2024 - 08.12.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • TH22
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen.
-osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan.
-osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa.
-osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. -
-ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä.

Sisältö

-Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset.
-Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta.
-Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.
-Kestävä kehitys, materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen
-Kustannustietoisuus ja taloudellinen toiminta
-Perehdytys, mentorointi ja opiskelijaohjaus
-Elinikäinen oppiminen
-Hoitotyön kehittämis- ja tutkimuskohteiden tunnistaminen

Oppimateriaalit

Laaksonen, Laitinen, Hiilamo (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022 -2026. STM julkaisu 2022:2.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu, yksilötehtävät, pienryhmätehtävät, seminaaritehtävä ja esitysseminaari.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta luokassa 21 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Läsnäolovelvollisuus opintojakson aloitustunneilla.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 100 % arvosanasta.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 06.10.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • MSH22SA
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen.
-osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan.
-osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa.
-osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. -
-ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä.

Sisältö

-Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset.
-Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta.
-Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.
-Kestävä kehitys, materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen
-Kustannustietoisuus ja taloudellinen toiminta
-Perehdytys, mentorointi ja opiskelijaohjaus
-Elinikäinen oppiminen
-Hoitotyön kehittämis- ja tutkimuskohteiden tunnistaminen

Oppimateriaalit

Laaksonen, Laitinen, Hiilamo (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022 -2026. STM julkaisu 2022:2.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu, yksilötehtävät, pienryhmätehtävät, seminaaritehtävä ja esitysseminaari.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta luokassa 21 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Läsnäolovelvollisuus opintojakson aloitustunneilla.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 100 % arvosanasta.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 25.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 29.09.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • MSH22K
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen.
-osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan.
-osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa.
-osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. -
-ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä.

Sisältö

-Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset.
-Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta.
-Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.
-Kestävä kehitys, materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen
-Kustannustietoisuus ja taloudellinen toiminta
-Perehdytys, mentorointi ja opiskelijaohjaus
-Elinikäinen oppiminen
-Hoitotyön kehittämis- ja tutkimuskohteiden tunnistaminen

Oppimateriaalit

Laaksonen, Laitinen, Hiilamo (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022 -2026. STM julkaisu 2022:2.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu, yksilötehtävät, pienryhmätehtävät, seminaaritehtävä ja esitysseminaari.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta luokassa 21 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Läsnäolovelvollisuus opintojakson aloitustunneilla.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 100 % arvosanasta.

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 20.02.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 03.06.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • SH21S
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen.
-osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan.
-osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa.
-osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. -
-ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä.

Sisältö

-Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset.
-Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta.
-Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.
-Kestävä kehitys, materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen
-Kustannustietoisuus ja taloudellinen toiminta
-Perehdytys, mentorointi ja opiskelijaohjaus
-Elinikäinen oppiminen
-Hoitotyön kehittämis- ja tutkimuskohteiden tunnistaminen

Oppimateriaalit

Laaksonen, Laitinen, Hiilamo (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022 -2026. STM julkaisu 2022:2.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu, yksilötehtävät, pienryhmätehtävät, seminaaritehtävä ja esitysseminaari.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta luokassa 21 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 100 % arvosanasta.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 11.10.2023

Ajoitus

13.11.2023 - 11.02.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • MSH21S
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen.
-osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan.
-osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa.
-osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. -
-ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä.

Sisältö

-Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset.
-Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta.
-Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.
-Kestävä kehitys, materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen
-Kustannustietoisuus ja taloudellinen toiminta
-Perehdytys, mentorointi ja opiskelijaohjaus
-Elinikäinen oppiminen
-Hoitotyön kehittämis- ja tutkimuskohteiden tunnistaminen

Oppimateriaalit

Laaksonen, Laitinen, Hiilamo (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022 -2026. STM julkaisu 2022:2.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu, yksilötehtävät, pienryhmätehtävät, seminaaritehtävä ja esitysseminaari.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta luokassa 21 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 100 % arvosanasta.