Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva hoitotyö ja hoitotieteelliset tutkimus- sekä kehittämismenetelmätLaajuus (4 op)

Tunnus: SH00DE95

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-ymmärtää näyttöön perustuvan hoitotyön tärkeyden sairaanhoitajan työssä ja osaa soveltaa sitä työssään.
-sitoutuu kehittämään näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
-hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja kliinisessä päätöksenteossa.
-osaa kuvata keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
Hoitotieteen tuottama tieto hoitotyön perustana
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset
Näyttöön perustuvan toiminnan soveltaminen kliiniseen käytäntöön
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät.
Erilaiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa.
Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön.
Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista.
Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä.
Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa.
Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua.
Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Opiskelija tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa.
Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä.
Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista.
Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset.
Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista.
Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa.
Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa.
Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti.
Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista.
Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset.
Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista.
Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä.
Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa.
Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön.
Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista.
Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä.
Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa.
Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä.
Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty.
Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.