Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen, työyhteisötaidot ja laadunhallinta sosiaali- ja terveyspalveluissaLaajuus (3 op)

Tunnus: SH00DE89

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-osaa toimia itseään ja tiimiä johtaen
-osaa tunnistaa ja tulkita työelämään liittyvää lainsäädäntöä, normeja ja työehtosopimuksia
-osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan
-osaa arvioida hoitotyön ja hoitotyön organisaation laatua sekä ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessien eri vaiheissa.

Sisältö

-Suomen työlainsäädäntö, työehtosopimukset sekä kansalliset laatusuositukset
-Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta.
-Kustannustietoisuus ja taloudellisen toiminnan perusteet
-Rekrytointi, perehdytys, mentorointi ja opiskelijaohjaus
-Kehityskeskustelut, elinikäinen oppiminen
-Hoitotyön kehittämis- ja tutkimuskohteiden tunnistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.