Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyön harjoitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CT50

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen, kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Hän osaa tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin. Opiskelija osaa kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä. Hän osaa arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeita. Opiskelija osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja ympäristöä. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyössä kouluterveydenhuollossa.

Sisältö

Harjoittelu toteutuu kouluterveydenhuollossa tai opiskelijaterveydenhuollossa. Sähköinen lääkehoitopassi. Harjoittelutehtävät.

Esitietovaatimukset

Lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyön teoriaopinnot ja lääkelaskujen hyväksytty suorittaminen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija ei suoriudu dialogisesta ja asiakaslähtöisestä keskustelusta terveydenhoitajatyössä eikä osaa ottaa mukaan asiakasta, hänen perhettään tai läheisiään terveydenhoitoon. Opiskelija ei suoriudu ohjausmenetelmien käytöstä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
Opiskelija ei osaa ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisyyttä ja itsemääräämisoikeutta ohjauksessaan.
Opiskelija ei suoriudu asiakkaan ja hänen perheensä voimavarojen tukemisesta ja eikä osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija ei osaa hyödyntää monisektorista työryhmää terveyden edistämiseksi. Opiskelija ei tunnista terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija ei suoriudu itsenäisesti perhekeskeisen terveydenhoitajatyön suunnittelusta ja toteutuksesta eikä osaa tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija ei suoriudu yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyden edistämisestä eikä osaa käyttää terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija ei osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä.
Opiskelija ei osaa toimia monisektorisesti.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson toteutussuunnitelmassa

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 15.01.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 14.12.2025

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Marja Toukola
  • Tiina Hemminki
  • Anita Keski-Hirvi
  • Carita Sandell-Kaukonen
Opiskelijaryhmät
  • TH22
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen, kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Hän osaa tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin. Opiskelija osaa kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä. Hän osaa arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeita. Opiskelija osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja ympäristöä. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyössä kouluterveydenhuollossa.

Sisältö

Harjoittelu toteutuu kouluterveydenhuollossa tai opiskelijaterveydenhuollossa. Sähköinen lääkehoitopassi. Harjoittelutehtävät.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson toteutussuunnitelmassa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija ei suoriudu dialogisesta ja asiakaslähtöisestä keskustelusta terveydenhoitajatyössä eikä osaa ottaa mukaan asiakasta, hänen perhettään tai läheisiään terveydenhoitoon. Opiskelija ei suoriudu ohjausmenetelmien käytöstä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
Opiskelija ei osaa ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisyyttä ja itsemääräämisoikeutta ohjauksessaan.
Opiskelija ei suoriudu asiakkaan ja hänen perheensä voimavarojen tukemisesta ja eikä osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija ei osaa hyödyntää monisektorista työryhmää terveyden edistämiseksi. Opiskelija ei tunnista terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija ei suoriudu itsenäisesti perhekeskeisen terveydenhoitajatyön suunnittelusta ja toteutuksesta eikä osaa tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija ei suoriudu yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyden edistämisestä eikä osaa käyttää terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija ei osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä.
Opiskelija ei osaa toimia monisektorisesti.

Esitietovaatimukset

Lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyön teoriaopinnot ja lääkelaskujen hyväksytty suorittaminen.