Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan tutkimusmenetelmätLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SOSATK10

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa löytää ammattialan kannalta tarkoituksenmukaisia ja kiinnostavia tutkimuskohteita. Opiskelija tietää sosiaalitieteellisessä tutkimuksessa sovellettavia tutkimusotteita ja -menetelmiä sekä niiden ominaispiirteitä. Hän osaa arvioida tutkimusotteiden ja -menetelmien soveltuvuutta erilaisten tutkimuskohteiden kannalta. Opiskelija osaa rajata tutkimustehtävän ja muodostaa tutkimuskysymykset. Opiskelija osaa selittää tutkimusprosessin kokonaisuuden ja luonteen laadullisissa, määrällisissä ja toimintatutkimuksellisissa tutkimusotteissa. Opiskelija osaa käyttää tärkeimpiä laadullisia ja määrällisiä tutkimustyökaluja ja hän tunnistaa toimintatutkimuksen prosessin. Opiskelija keskittyy opiskelemaan valintansa mukaan erityisesti määrällisten, laadullisten tai toimintatutkimuksellisten menetelmien soveltamiseen.

Sisältö

- tutkimuksellinen ajattelu
- sosiaalitieteissä sovellettavat tyypillisimmät tutkimusotteet ja tutkimusmenetelmät
- tutkimustehtävän ja tutkimuskysymysten määrittely
- tutkimusprosessi laadullisisissa, määrällisissä ja toimintatutkimuksellisissa tutkimusotteissa
- Webropol -työkalu, laadullisen analyysin työkalut
- Laadulliset tutkimusmenetelmät: haastattelu, havainnointi
- Määrälliset tutkimusmenetelmät: SPSS -tilastointiohjelma, taulukot, tunnusluvut, graafiset esitykset
- Toimintatutkimuksen menetelmät: toimintatutkimuksen prosessi, monimenetelmäisyys

Esitietovaatimukset

opintojakso Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä laadullisten, määrällisten ja toimintatutkimuksellisten tutkimusotteiden keskeiset piirteet. Opiskelija osaa ohjatusti käyttää laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä tutkimusaineiston analysoinnissa ja kykenee kuvailemaan toimintatutkimuksen prosessin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata laadullisten, määrällisten ja toimintatutkimuksellisten tutkimusotteiden keskeiset piirteet ja tietää näitä menetelmiä tai lähestymistapoja hyödyntävien tutkimusprosessien kokonaisuudet ja luonteet. Opiskelija kykenee arvioimaan näiden menetelmien ja lähestymistapojen soveltuvuutta erilaisiin tutkimuskohteisiin ja -aiheisiin sekä osaa käyttää näitä menetelmiä tutkimuksen tekemisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee laadullisten, määrällisten ja toimintatutkimuksellisten tutkimusotteiden prosessit. Opiskelijalla on kyky havaita oman ammattialan kannalta keskeisiä ja tarkoituksenmukaisia tutkimuskohteita ja hän osaa vertailla laadullisten, määrällisten ja toimintatutkimuksellisten tutkimusmenetelmien ja lähestymistapojen soveltuvuutta erilaisissa tutkimuskohteissa. Opiskelija kykenee toteuttamaan tutkimuksia käyttäen laaja-alaisesti laadullisia, määrällisiä ja toimintatutkimuksellisia tutkimustyökaluja.

Siirry alkuun