Siirry suoraan sisältöön

Lapsen kehitys ja oppiminenLaajuus (3 op)

Tunnus: BE00DB33

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyviä keskeisiä lainalaisuuksia. Hän tietää lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle sekä osaa vahvistaa lapsen toimijuutta ja osallisuutta. Opiskelija tietää, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina. Hän tunnistaa leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksen lapsen kehitykseen. Opiskelija osaa kertoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehityksestä ja osaa tukea niitä. Opiskelija osaa perustella pedagogiikan merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Opiskelija osaa arvioida sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä että kehitystä ja oppimista hidastavia tai vaarantavia tekijöitä.

Sisältö

- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
- Lapsen toimijuuden ja osallisuuden vahvistaminen
- Leikin ja fyysisen aktiivisuuden merkitys
- Lasten vertaiskulttuuri
- Lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehitys
- Pedagogiikan merkitys lapsen kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa joitakin lapsen kasvuun, kehityksen ja oppimisen liittyviä asioita. Hän tuntee joitakin lapsen toimijuuden ja osallisuuden vahvistamiseen liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa jossain määrin kertoa lapsen leikin kehityksestä ja tuntee käsitteen lasten vertaiskulttuuri. Hän osaa määritellä joitakin lapsen vuorovaikutustaitoihin kuuluvia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogiikan merkityksen lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tietää keskeisimmät lapsen kasvuun, kehityksen ja oppimisen vaikuttavat tekijät ja osaa kuvata näitä tekijöitä käyttäen teoriatietoa. Opiskelija osaa kertoa lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksestä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen sekä osaa tuoda esiin keinoja vahvistaa lapsen toimijuutta ja osallisuutta. Opiskelija tuntee, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina. Hän tunnistaa leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksen lapsen kehitykseen ja osaa tuoda tätä osaamistaan teoriaan viitaten esiin. Opiskelija osaa kertoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehityksestä ja osaa tukea niitä. Opiskelija osaa arvioida pedagogiikan merkitystä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyen. Hän tunnistaa eri tekijöiden välisiä yhteyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä kasvatus- ja kehityspsykologisten teorioiden avulla. Hän osaa kertoa perustellen lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle sekä osaa tuoda esiin analysoiden eri keinoja vahvistaa niitä. Opiskelija tuntee, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina ja osaa kertoa monipuolisesti leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksestä lapsen kehitykseen. Opiskelija osaa tuoda teoriaan viitaten esiin lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehitykseen liittyviä tekijöitä ja osaa monipuolisesti tukea niitä. Opiskelija osaa selittää monipuolisesti pedagogiikan merkityksen lapsen kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Hän osaa analysoida lapsen kehitystä toisaalta kasvun ja oppimisen lainalaisuuksien näkökulmasta ja toisaalta yksilöllisenä kehitysprosessina. Opiskelija osaa analysoida ja perustella lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä sekä sitä hidastavia tai vaarantavia tekijöitä. Hänellä on kyky analysoida eri tekijöiden välisiä yhteyksiä monipuolisesti.

Oppimateriaalit

Pulkkinen, Lea. Ahonen, Timo., Kuoppala, Isto. (toim). Ihmisen psykologinen kehitys. (2023) PS-kustannus.

Lisätiedot

Opintojakso on suoritettava ennen muiden varhaiskasvatuksen kokonaisuuteen sisältyvien opintojen suorittamista.

Ilmoittautumisaika

08.01.2025 - 10.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 30.05.2025

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • MSOS25K
    Sosionomi (AMK), Monimuotototeutus
  • SOS25A
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyviä keskeisiä lainalaisuuksia. Hän tietää lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle sekä osaa vahvistaa lapsen toimijuutta ja osallisuutta. Opiskelija tietää, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina. Hän tunnistaa leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksen lapsen kehitykseen. Opiskelija osaa kertoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehityksestä ja osaa tukea niitä. Opiskelija osaa perustella pedagogiikan merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Opiskelija osaa arvioida sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä että kehitystä ja oppimista hidastavia tai vaarantavia tekijöitä.

Sisältö

- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
- Lapsen toimijuuden ja osallisuuden vahvistaminen
- Leikin ja fyysisen aktiivisuuden merkitys
- Lasten vertaiskulttuuri
- Lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehitys
- Pedagogiikan merkitys lapsen kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa

Aika ja paikka

Exam-tentti Kampustalon Exam-tilassa.

Oppimateriaalit

Koivula, M. & Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) (2017). Valloittava varhaiskasvatus: Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino Oy, s. 7 – 177 ja 283 – 322. E-kirjaa lukeville alue on luvut 1 - 9 ja 17 - 20.

Köngäs, M. (2019). Tunneäly varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Pulkkinen, Lea. Ahonen, Timo., Kuoppala, Isto. (toim). Ihmisen psykologinen kehitys. (2023) PS-kustannus. E-kirjaa lukeville alue alkaa esipuheesta ja viimeinen luettava kokonaisuus on Keskilapsuus. Nuoruus-luku ei enää kuulu tenttialueeseen.

Kirjallisuus löytyy kokonaisuudessaan myös e-aineistona

Opetusmenetelmät

Opintojakso on tarkoitettu vain varhaiskasvatuksen kokonaisuuden suorittaville.
Varhaiskasvatuksen kirjatentti. Itsenäinen opiskelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suoritus Kampustalon Exam-tenttitilassa itselle sopivaan aikaan opintojakson suoritusajankohdan huomioon ottaen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa joitakin lapsen kasvuun, kehityksen ja oppimisen liittyviä asioita. Hän tuntee joitakin lapsen toimijuuden ja osallisuuden vahvistamiseen liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa jossain määrin kertoa lapsen leikin kehityksestä ja tuntee käsitteen lasten vertaiskulttuuri. Hän osaa määritellä joitakin lapsen vuorovaikutustaitoihin kuuluvia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogiikan merkityksen lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tietää keskeisimmät lapsen kasvuun, kehityksen ja oppimisen vaikuttavat tekijät ja osaa kuvata näitä tekijöitä käyttäen teoriatietoa. Opiskelija osaa kertoa lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksestä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen sekä osaa tuoda esiin keinoja vahvistaa lapsen toimijuutta ja osallisuutta. Opiskelija tuntee, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina. Hän tunnistaa leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksen lapsen kehitykseen ja osaa tuoda tätä osaamistaan teoriaan viitaten esiin. Opiskelija osaa kertoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehityksestä ja osaa tukea niitä. Opiskelija osaa arvioida pedagogiikan merkitystä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyen. Hän tunnistaa eri tekijöiden välisiä yhteyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä kasvatus- ja kehityspsykologisten teorioiden avulla. Hän osaa kertoa perustellen lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle sekä osaa tuoda esiin analysoiden eri keinoja vahvistaa niitä. Opiskelija tuntee, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina ja osaa kertoa monipuolisesti leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksestä lapsen kehitykseen. Opiskelija osaa tuoda teoriaan viitaten esiin lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehitykseen liittyviä tekijöitä ja osaa monipuolisesti tukea niitä. Opiskelija osaa selittää monipuolisesti pedagogiikan merkityksen lapsen kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Hän osaa analysoida lapsen kehitystä toisaalta kasvun ja oppimisen lainalaisuuksien näkökulmasta ja toisaalta yksilöllisenä kehitysprosessina. Opiskelija osaa analysoida ja perustella lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä sekä sitä hidastavia tai vaarantavia tekijöitä. Hänellä on kyky analysoida eri tekijöiden välisiä yhteyksiä monipuolisesti.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Lisätiedot

Opintojakso on suoritettava ennen muiden varhaiskasvatuksen kokonaisuuteen sisältyvien opintojen suorittamista.

Ilmoittautumisaika

29.08.2023 - 08.09.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • SOS23C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23B
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyviä keskeisiä lainalaisuuksia. Hän tietää lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle sekä osaa vahvistaa lapsen toimijuutta ja osallisuutta. Opiskelija tietää, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina. Hän tunnistaa leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksen lapsen kehitykseen. Opiskelija osaa kertoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehityksestä ja osaa tukea niitä. Opiskelija osaa perustella pedagogiikan merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Opiskelija osaa arvioida sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä että kehitystä ja oppimista hidastavia tai vaarantavia tekijöitä.

Sisältö

- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
- Lapsen toimijuuden ja osallisuuden vahvistaminen
- Leikin ja fyysisen aktiivisuuden merkitys
- Lasten vertaiskulttuuri
- Lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehitys
- Pedagogiikan merkitys lapsen kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa

Aika ja paikka

Exam-tentti Kampustalon Exam-tilassa.

Oppimateriaalit

Koivula, M. & Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) (2017). Valloittava varhaiskasvatus: Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino Oy, s. 7 – 177 ja 283 – 322. E-kirjaa lukeville alue on luvut 1 - 9 ja 17 - 20.

Köngäs, M. (2019). Tunneäly varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Nurmi, J-E., Ahonen, T. & Lyytinen, H. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-Kustannus, s. 12 – 141. E-kirjaa lukeville alue alkaa esipuheesta ja viimeinen luettava kokonaisuus on Keskilapsuus. Nuoruus-luku ei enää kuulu tenttialueeseen.

Kirjallisuus löytyy kokonaisuudessaan myös e-aineistona.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on tarkoitettu vain varhaiskasvatuksen kokonaisuuden suorittaville.
Varhaiskasvatuksen kirjatentti. Itsenäinen opiskelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suoritus Kampustalon Exam-tenttitilassa itselle sopivaan aikaan opintojakson suoritusajankohdan huomioon ottaen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa joitakin lapsen kasvuun, kehityksen ja oppimisen liittyviä asioita. Hän tuntee joitakin lapsen toimijuuden ja osallisuuden vahvistamiseen liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa jossain määrin kertoa lapsen leikin kehityksestä ja tuntee käsitteen lasten vertaiskulttuuri. Hän osaa määritellä joitakin lapsen vuorovaikutustaitoihin kuuluvia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogiikan merkityksen lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tietää keskeisimmät lapsen kasvuun, kehityksen ja oppimisen vaikuttavat tekijät ja osaa kuvata näitä tekijöitä käyttäen teoriatietoa. Opiskelija osaa kertoa lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksestä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen sekä osaa tuoda esiin keinoja vahvistaa lapsen toimijuutta ja osallisuutta. Opiskelija tuntee, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina. Hän tunnistaa leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksen lapsen kehitykseen ja osaa tuoda tätä osaamistaan teoriaan viitaten esiin. Opiskelija osaa kertoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehityksestä ja osaa tukea niitä. Opiskelija osaa arvioida pedagogiikan merkitystä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyen. Hän tunnistaa eri tekijöiden välisiä yhteyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä kasvatus- ja kehityspsykologisten teorioiden avulla. Hän osaa kertoa perustellen lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle sekä osaa tuoda esiin analysoiden eri keinoja vahvistaa niitä. Opiskelija tuntee, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina ja osaa kertoa monipuolisesti leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksestä lapsen kehitykseen. Opiskelija osaa tuoda teoriaan viitaten esiin lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehitykseen liittyviä tekijöitä ja osaa monipuolisesti tukea niitä. Opiskelija osaa selittää monipuolisesti pedagogiikan merkityksen lapsen kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Hän osaa analysoida lapsen kehitystä toisaalta kasvun ja oppimisen lainalaisuuksien näkökulmasta ja toisaalta yksilöllisenä kehitysprosessina. Opiskelija osaa analysoida ja perustella lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä sekä sitä hidastavia tai vaarantavia tekijöitä. Hänellä on kyky analysoida eri tekijöiden välisiä yhteyksiä monipuolisesti.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Lisätiedot

Opintojakso on suoritettava ennen muiden varhaiskasvatuksen kokonaisuuteen sisältyvien opintojen suorittamista.

Ilmoittautumisaika

09.01.2024 - 12.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 25

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • SOS24A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS24K
    Sosionomi (AMK), Monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyviä keskeisiä lainalaisuuksia. Hän tietää lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle sekä osaa vahvistaa lapsen toimijuutta ja osallisuutta. Opiskelija tietää, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina. Hän tunnistaa leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksen lapsen kehitykseen. Opiskelija osaa kertoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehityksestä ja osaa tukea niitä. Opiskelija osaa perustella pedagogiikan merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Opiskelija osaa arvioida sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä että kehitystä ja oppimista hidastavia tai vaarantavia tekijöitä.

Sisältö

- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
- Lapsen toimijuuden ja osallisuuden vahvistaminen
- Leikin ja fyysisen aktiivisuuden merkitys
- Lasten vertaiskulttuuri
- Lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehitys
- Pedagogiikan merkitys lapsen kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa

Aika ja paikka

Exam-tentti Kampustalon Exam-tilassa.

Oppimateriaalit

Koivula, M. & Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) (2017). Valloittava varhaiskasvatus: Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino Oy, s. 7 – 177 ja 283 – 322. E-kirjaa lukeville alue on luvut 1 - 9 ja 17 - 20.

Köngäs, M. (2019). Tunneäly varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Nurmi, J-E., Ahonen, T. & Lyytinen, H. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-Kustannus, s. 12 – 141. E-kirjaa lukeville alue alkaa esipuheesta ja viimeinen luettava kokonaisuus on Keskilapsuus. Nuoruus-luku ei enää kuulu tenttialueeseen.

Kirjallisuus löytyy kokonaisuudessaan myös e-aineistona.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on tarkoitettu vain varhaiskasvatuksen kokonaisuuden suorittaville.
Varhaiskasvatuksen kirjatentti. Itsenäinen opiskelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suoritus Kampustalon Exam-tenttitilassa itselle sopivaan aikaan opintojakson suoritusajankohdan huomioon ottaen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa joitakin lapsen kasvuun, kehityksen ja oppimisen liittyviä asioita. Hän tuntee joitakin lapsen toimijuuden ja osallisuuden vahvistamiseen liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa jossain määrin kertoa lapsen leikin kehityksestä ja tuntee käsitteen lasten vertaiskulttuuri. Hän osaa määritellä joitakin lapsen vuorovaikutustaitoihin kuuluvia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogiikan merkityksen lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tietää keskeisimmät lapsen kasvuun, kehityksen ja oppimisen vaikuttavat tekijät ja osaa kuvata näitä tekijöitä käyttäen teoriatietoa. Opiskelija osaa kertoa lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksestä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen sekä osaa tuoda esiin keinoja vahvistaa lapsen toimijuutta ja osallisuutta. Opiskelija tuntee, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina. Hän tunnistaa leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksen lapsen kehitykseen ja osaa tuoda tätä osaamistaan teoriaan viitaten esiin. Opiskelija osaa kertoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehityksestä ja osaa tukea niitä. Opiskelija osaa arvioida pedagogiikan merkitystä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyen. Hän tunnistaa eri tekijöiden välisiä yhteyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä kasvatus- ja kehityspsykologisten teorioiden avulla. Hän osaa kertoa perustellen lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle sekä osaa tuoda esiin analysoiden eri keinoja vahvistaa niitä. Opiskelija tuntee, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina ja osaa kertoa monipuolisesti leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksestä lapsen kehitykseen. Opiskelija osaa tuoda teoriaan viitaten esiin lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehitykseen liittyviä tekijöitä ja osaa monipuolisesti tukea niitä. Opiskelija osaa selittää monipuolisesti pedagogiikan merkityksen lapsen kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Hän osaa analysoida lapsen kehitystä toisaalta kasvun ja oppimisen lainalaisuuksien näkökulmasta ja toisaalta yksilöllisenä kehitysprosessina. Opiskelija osaa analysoida ja perustella lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä sekä sitä hidastavia tai vaarantavia tekijöitä. Hänellä on kyky analysoida eri tekijöiden välisiä yhteyksiä monipuolisesti.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Lisätiedot

Opintojakso on suoritettava ennen muiden varhaiskasvatuksen kokonaisuuteen sisältyvien opintojen suorittamista.

Ilmoittautumisaika

10.01.2023 - 13.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 02.06.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
  • Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
  • SOS23A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS23K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyviä keskeisiä lainalaisuuksia. Hän tietää lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle sekä osaa vahvistaa lapsen toimijuutta ja osallisuutta. Opiskelija tietää, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina. Hän tunnistaa leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksen lapsen kehitykseen. Opiskelija osaa kertoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehityksestä ja osaa tukea niitä. Opiskelija osaa perustella pedagogiikan merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Opiskelija osaa arvioida sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä että kehitystä ja oppimista hidastavia tai vaarantavia tekijöitä.

Sisältö

- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
- Lapsen toimijuuden ja osallisuuden vahvistaminen
- Leikin ja fyysisen aktiivisuuden merkitys
- Lasten vertaiskulttuuri
- Lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehitys
- Pedagogiikan merkitys lapsen kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa

Aika ja paikka

Exam-tentti Kampustalon Exam-tilassa.

Oppimateriaalit

Koivula, M. & Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) (2017). Valloittava varhaiskasvatus: Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino Oy, s. 7 – 177 ja 283 – 322. E-kirjaa lukeville alue on luvut 1 - 9 ja 17 - 20.

Köngäs, M. (2019). Tunneäly varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Nurmi, J-E., Ahonen, T. & Lyytinen, H. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-Kustannus, s. 12 – 141. E-kirjaa lukeville alue alkaa esipuheesta ja viimeinen luettava kokonaisuus on Keskilapsuus. Nuoruus-luku ei enää kuulu tenttialueeseen.

Kirjallisuus löytyy kokonaisuudessaan myös e-aineistona.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on tarkoitettu vain varhaiskasvatuksen kokonaisuuden suorittaville.
Varhaiskasvatuksen kirjatentti. Itsenäinen opiskelu.

Tentissä on yhteensä kolme kysymystä, yksi/kirja. Tenttiaika on kolme tuntia (180 min).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suoritus Kampustalon Exam-tenttitilassa itselle sopivaan aikaan opintojakson suoritusajankohdan huomioon ottaen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa joitakin lapsen kasvuun, kehityksen ja oppimisen liittyviä asioita. Hän tuntee joitakin lapsen toimijuuden ja osallisuuden vahvistamiseen liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa jossain määrin kertoa lapsen leikin kehityksestä ja tuntee käsitteen lasten vertaiskulttuuri. Hän osaa määritellä joitakin lapsen vuorovaikutustaitoihin kuuluvia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogiikan merkityksen lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tietää keskeisimmät lapsen kasvuun, kehityksen ja oppimisen vaikuttavat tekijät ja osaa kuvata näitä tekijöitä käyttäen teoriatietoa. Opiskelija osaa kertoa lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksestä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen sekä osaa tuoda esiin keinoja vahvistaa lapsen toimijuutta ja osallisuutta. Opiskelija tuntee, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina. Hän tunnistaa leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksen lapsen kehitykseen ja osaa tuoda tätä osaamistaan teoriaan viitaten esiin. Opiskelija osaa kertoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehityksestä ja osaa tukea niitä. Opiskelija osaa arvioida pedagogiikan merkitystä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyen. Hän tunnistaa eri tekijöiden välisiä yhteyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä kasvatus- ja kehityspsykologisten teorioiden avulla. Hän osaa kertoa perustellen lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle sekä osaa tuoda esiin analysoiden eri keinoja vahvistaa niitä. Opiskelija tuntee, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina ja osaa kertoa monipuolisesti leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksestä lapsen kehitykseen. Opiskelija osaa tuoda teoriaan viitaten esiin lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehitykseen liittyviä tekijöitä ja osaa monipuolisesti tukea niitä. Opiskelija osaa selittää monipuolisesti pedagogiikan merkityksen lapsen kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Hän osaa analysoida lapsen kehitystä toisaalta kasvun ja oppimisen lainalaisuuksien näkökulmasta ja toisaalta yksilöllisenä kehitysprosessina. Opiskelija osaa analysoida ja perustella lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä sekä sitä hidastavia tai vaarantavia tekijöitä. Hänellä on kyky analysoida eri tekijöiden välisiä yhteyksiä monipuolisesti.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Lisätiedot

Opintojakso on suoritettava ennen muiden varhaiskasvatuksen kokonaisuuteen sisältyvien opintojen suorittamista.

Ilmoittautumisaika

30.08.2022 - 02.09.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 02.06.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
  • Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
  • SOS22C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS22B
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22SV
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyviä keskeisiä lainalaisuuksia. Hän tietää lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle sekä osaa vahvistaa lapsen toimijuutta ja osallisuutta. Opiskelija tietää, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina. Hän tunnistaa leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksen lapsen kehitykseen. Opiskelija osaa kertoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehityksestä ja osaa tukea niitä. Opiskelija osaa perustella pedagogiikan merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Opiskelija osaa arvioida sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä että kehitystä ja oppimista hidastavia tai vaarantavia tekijöitä.

Sisältö

- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
- Lapsen toimijuuden ja osallisuuden vahvistaminen
- Leikin ja fyysisen aktiivisuuden merkitys
- Lasten vertaiskulttuuri
- Lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehitys
- Pedagogiikan merkitys lapsen kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa

Aika ja paikka

Exam-tentti Kampustalon Exam-tilassa.

Oppimateriaalit

Koivula, M. & Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) (2017). Valloittava varhaiskasvatus: Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino Oy, s. 7 – 177 ja 283 – 322. E-kirjaa lukeville alue on luvut 1 - 9 ja 17 - 20.

Köngäs, M. (2019). Tunneäly varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Nurmi, J-E., Ahonen, T. & Lyytinen, H. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-Kustannus, s. 12 – 141. E-kirjaa lukeville alue alkaa esipuheesta ja viimeinen luettava kokonaisuus on Keskilapsuus. Nuoruus-luku ei enää kuulu tenttialueeseen.

Kirjallisuus löytyy kokonaisuudessaan myös e-aineistona.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on tarkoitettu vain varhaiskasvatuksen kokonaisuuden suorittaville.
Varhaiskasvatuksen kirjatentti. Itsenäinen opiskelu.

Tentissä on yhteensä kolme kysymystä, yksi/kirja. Tenttiaika on kolme tuntia (180 min).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suoritus Kampustalon Exam-tenttitilassa itselle sopivaan aikaan opintojakson suoritusajankohdan huomioon ottaen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa joitakin lapsen kasvuun, kehityksen ja oppimisen liittyviä asioita. Hän tuntee joitakin lapsen toimijuuden ja osallisuuden vahvistamiseen liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa jossain määrin kertoa lapsen leikin kehityksestä ja tuntee käsitteen lasten vertaiskulttuuri. Hän osaa määritellä joitakin lapsen vuorovaikutustaitoihin kuuluvia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogiikan merkityksen lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tietää keskeisimmät lapsen kasvuun, kehityksen ja oppimisen vaikuttavat tekijät ja osaa kuvata näitä tekijöitä käyttäen teoriatietoa. Opiskelija osaa kertoa lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksestä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen sekä osaa tuoda esiin keinoja vahvistaa lapsen toimijuutta ja osallisuutta. Opiskelija tuntee, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina. Hän tunnistaa leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksen lapsen kehitykseen ja osaa tuoda tätä osaamistaan teoriaan viitaten esiin. Opiskelija osaa kertoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehityksestä ja osaa tukea niitä. Opiskelija osaa arvioida pedagogiikan merkitystä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyen. Hän tunnistaa eri tekijöiden välisiä yhteyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä kasvatus- ja kehityspsykologisten teorioiden avulla. Hän osaa kertoa perustellen lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle sekä osaa tuoda esiin analysoiden eri keinoja vahvistaa niitä. Opiskelija tuntee, mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina ja osaa kertoa monipuolisesti leikin ja fyysisen aktiivisuuden sekä lasten vertaiskulttuurin merkityksestä lapsen kehitykseen. Opiskelija osaa tuoda teoriaan viitaten esiin lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehitykseen liittyviä tekijöitä ja osaa monipuolisesti tukea niitä. Opiskelija osaa selittää monipuolisesti pedagogiikan merkityksen lapsen kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Hän osaa analysoida lapsen kehitystä toisaalta kasvun ja oppimisen lainalaisuuksien näkökulmasta ja toisaalta yksilöllisenä kehitysprosessina. Opiskelija osaa analysoida ja perustella lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä sekä sitä hidastavia tai vaarantavia tekijöitä. Hänellä on kyky analysoida eri tekijöiden välisiä yhteyksiä monipuolisesti.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Lisätiedot

Opintojakso on suoritettava ennen muiden varhaiskasvatuksen kokonaisuuteen sisältyvien opintojen suorittamista.