Siirry suoraan sisältöön

Terveyttä edistävä hoitotyö (5op)

Opintojakson tunnus: BD00BJ85

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää terveyden edistämisen periaatteita ja osaa toimia terveyden edistämisen arvolähtökohtien mukaisesti. Hän ymmärtää terveyden edistämisen taloudellisia lähtökohtia. Opiskelija kykenee hyödyntämään olemassa olevaa tietoa väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla. Hän kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan terveyden edistämisen menetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla. Opiskelija kykenee ehkäisemään riskitekijöitä, jotka heikentävät yksilön, perheen ja yhteisön terveyttä ja toimintakykyä. Hän osaa hyödyntää asiakkaan kokemuksellista tietoa hänen terveytensä ja sairautensa hoidossa. Opiskelija osaa kuvata kansallisten ja kansainvälisten keskeisten sosiaali- ja terveyspoliittisten ohjelmien strategiat terveyden edistämisen näkökulmasta.

Opiskelija osaa hakea ja käyttää aktiivisesti tieteellistä tietoa hoitotyön päätöksenteossa, erilaisissa tehtävissään sekä opinnäytteessään. Opiskelija osaa hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista.

Sisältö

Terveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (preventio, promotio). Terveyden edistämisen etiikka ja periaatteet. Asiakkaan elämänhistorian, -tapojen ja tilanteen merkitys hoitoon. Perheen kehitysvaiheet. Asiakkaan henkilökohtaiset, tilannesidonnaiset ja ulkoiset terveystekijät. Voimavaralähtöisyys ja ratkaisukeskeisyys terveyden edistämisessä. Terveystottumusten yhteys terveyteen, riskikäyttäytymisen ehkäisy, terveysuhkien ennakointi. Terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvä lainsäädäntö, valtakunnalliset ohjeistukset ja ohjelmat sekä kansainväliset ja kansalliset suositukset ja strategiat.

Kirjasto- ja tiedonhakupalvelut ja niiden käyttö. Yleisimmät terveystieteiden tietokannat ja niiden käyttö.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Arviointikriteerit kirjattu opintokokonaisuuksissa Asiakas- ja väestölähtöinen terveyden edistäminen ja Näyttöön perustuva hoitotyö ja päätöksenteko alkuvaiheen opinnoissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Arviointikriteerit kirjattu opintokokonaisuuksissa Asiakas- ja väestölähtöinen terveyden edistäminen ja Näyttöön perustuva hoitotyö ja päätöksenteko alkuvaiheen opinnoissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Arviointikriteerit kirjattu opintokokonaisuuksissa Asiakas- ja väestölähtöinen terveyden edistäminen ja Näyttöön perustuva hoitotyö ja päätöksenteko alkuvaiheen opinnoissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelija ei saavuta opintojen tavoitteita.

Oppimateriaalit

Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindstöm, U.Å., Paavilainen, E., Pietilä, A.-M., Vehviläinen-Julkunen, K. & Åstedt-Kurki, P. 2007. Hoitotiede. WSOY, Helsinki. (sov.osin) Saatavuus:
http://tiny.cc/itsnlx
http://tiny.cc/7tsnlx

Pietilä, A.-M. 2010. (toim.). Terveyden edistäminen - teorioista toimintaan. WSOYpro OY. (sov.osin)
Saatavuus: http://tiny.cc/0vsnlx

Åstedt-Kurki, P., Jussila, A.-M., Koponen, L., Lehto, P., Maijala, H., Paavilainen, R. & Potinkara, H. 2008. Kohti perheen hyvää hoitamista. WSOY., Helsinki. (sov.osin)
Saatavuus: http://tiny.cc/54snlx

Bomar, P.J.2004. Promoting Health in Families. Applying Family Research and Theory to Nursing Practice. Third edition. Sauders, Philadelphia. (soveltuvin osin)
Saatavuus: http://tiny.cc/j6snlx

Ajankohtainen opiskelumateriaali

Siirry alkuun