Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän toimintakyvyn arviointi ja tukeminenLaajuus (6 op)

Opintojakson tunnus: BB00CA41

Opintojakson perustiedot


Laajuus
6 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:

- osaa nimetä ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset muutokset
- osaa määritellä ikääntyvän elämäntilanteeseen liittyviä terveyttä edistäviä ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä
- osaa selittää liikunnan vaikutukset ikääntyvän elimistöön ja osaa perustella keskeiset tekijät ohjatessaan ikääntyneiden liikuntaa
- osaa arvioida kivun aiheuttamia ongelmia ikääntyvien toimintakyvylle
- osaa käyttää eri tutkimusmenetelmiä arvioidessaan ikääntyvän toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä
- osaa käyttää ICF-luokitusta ja TOIMIA-tietokantaa kuvatessaan ikääntyvän toimintakykyä ja toiminnan rajoitteita
- osaa ohjata ikääntyvälle toimintakykyä tukevien apuvälineden käytössä, sekä osaa ohjata ikääntyvää apuvälineiden valinnassa ja hankinnassa
- osaa soveltaa laadullista tutkimusta haastattelutehtävässään
- osaa antaa esimerkkejä ikääntyvälle päivittäisiä toimintoja tukevista teknologisista ratkaisuista

Sisältö

- Fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset muutokset ikääntyvän toimintakyvyssä
- Terveyden edistäminen ja ikääntyminen
- Ikääntyvien motoristen taitojen harjoittaminen eri aistikanavia hyödyntäen
- ICF-luokitusjärjestelmä ja TOIMIA-tietokanta
- Ikääntyvän toimintakyvyn ja itsenäisen selviytymisen eri tutkimusmenetelmät
- Fysioterapian keinot ikääntyvän ihmisen kivun hallinnassa ja toimintakyvyn ylläpitämisessä
- Apuvälineprosessi
- Robotiikka, hyvinvointiteknologia ja digitalisaatio
- Laadullinen tutkimus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija:

- osaa nimetä joitakin ikääntymisen mukanaan tuomia fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia muutoksia
- nimeää muutamia ikääntyvän elämäntilanteeseen liittyviä terveyttä edistäviä ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä
- luettelee niukasti eri elinjärjestelmien häiriöiden ja sairauksien vaikutuksia ikääntyvän toimintakykyyn
- käyttää ohjatusti ICF-luokitusjärjestelmää ja erilaisia ikääntyneen toimintakykyyn liittyviä mittareita ja osaa tulosten pohjalta ohjata joiltakin osin ikääntyvää toimintakyvyn edistämiseksi
- ohjata apuvälineprosessia avustuksen turvin
- osaa nimetä joitakin ikääntyneiden hyvinvointiteknologian sovelluksia

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:

- arvioida ikääntymisen mukana tuomia fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia muutoksia
- selittää ikääntyvän elämäntilanteeseen liittyviä terveyttä edistäviä ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä
- tulkita eri elinjärjestelmien häiriöiden ja sairauksien vaikutuksia ikääntyvän toimintakykyyn
- käyttää perustellusti ICF-luokitusjärjestelmää ja joitakin ikääntyneen toimintakykyyn liittyviä mittareita ja osaa tulosten pohjalta ohjata ikääntyvää toimintakyvyn edistämiseksi
- joiltakin osin ohjata apuvälineprosesissa
- osaa nimetä ikääntyneiden hyvinvointiteknologian sovelluksia ja käyttää niitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:

- arvioida laaja-alaisesti ikääntymisen mukana tuomia fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia muutoksia
- analysoida ikääntyvän elämäntilanteeseen liittyviä terveyttä edistäviä ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä
- tehdä johtopäätöksiä eri elinjärjestelmien häiriöiden ja sairauksien vaikutuksista ikääntyvän toimintakykyyn
- käyttää monipuolisesti ja perustellusti ICF-luokitusjärjestelmää ja erilaisia ikääntyneen toimintakykyyn liittyviä mittareita ja osaa tulosten pohjalta ohjata ikääntyvää toimintakyvyn edistämiseksi
- ohjata apuvälineprosesissa
-osaa kiitettävästi hyödyntää ikääntyneiden hyvinvointiteknologian sovelluksia

Siirry alkuun