Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukeminen ja ohjaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: BB00CK70

Osaamistavoitteet

Opiskelija:

- osaa määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- osaa määritellä asiakkaan terveyteen liittyvät yksilölliset muutostarpeet ja ohjata muutosprosessia
- osaa mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä erilaisin menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- edistää asiakkaidensa terveyttä hyödyntämällä suosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa kertoa liikunnan, ravitsemuksen ja levon merkityksestä terveydelle ja hyvinvoinnille
- osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti neuvoessaan/ohjatessaan eri–ikäisiä ihmisiä terveyden edistämisessä

Sisältö

- Kansansairaudet
- Terveydenedistämisen menetelmiä ja periaatteita
- Kansalliset liikunta- ja ravitsemussuositukset
- Transteoreettinen muutosvaihemalli
- Motivoiva haastattelu / ohjaus
- Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaus käytännön terveysneuvontatapahtuman aikana
- Erilaiset mittausmenetelmät, teknologiset mittaukset, esim. FirstBeat-mittaus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:

- määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyviä käsitteitä opettajan johdatellessa häntä
- mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä perusmenetelmiä hyödyntäen, mutta ei löydä keinoja, joiden avulla edistäisi asiakkaan terveyttä
- luuetella keskeisimpiä valtakunnallisia terveydenedistämisen suosituksia, mutta ei kykene soveltamaan niitä ohjatessaan potilaita/asiakkaita erilaisissa fysioterapiatilanteissa
- käyttää terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä mekaanisesti ja tarvitsee tähän ohjausta
- kaavamaisesti neuvoa asiakkaita terveyden edistämisessä
- ohjatusti mitata ja arvioida asiakkaiden / potilaiden terveyttä, mutte ei ilman ohjausta kykene ohjaamaan asiakasta terveyttä edistävissä muutosprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:

- määritellä joitakin terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyviä käsitteitä
- mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä perusmenetelmiä hyödyntäen ja edistää asiakkaiden terveyttä perustelemalla asioita teoreettisesti
- hyödyntää keskeisimpiä valtakunnallisia terveydenedistämisen suosituksia ohjatessaan potilaita/asiakkaita erilaisissa fysioterapiatilanteissa
- käyttää terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä mekaanisesti
- toimia tarkoituksenmukaisesti ja kaavamaisesti neuvoessaan asiakkaita terveyden edistämisessä
- mitata ja arvioida asiakkaiden / potilaiden terveyttä joitakin menetelmiä ja teknologisia ratkaisuja hyödyntäen ja ohjata asiakasta selkeissä muutosta edellyttävissä prosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:

- määritellä terveysliikntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä erilaisin menetelmin ja edistää asiakkaiden terveyttä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- hyödyntää keskeisimpiä valtakunnallisia ja kansainvälisiä terveydenedistämisen suosituksia ohjatessaan potilaita/asiakkaita yksilöllisesti erilaisissa fysioterapiatilanteissa
- käyttää terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä monipuolisesti näyttöön perustuen
- toimia tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti neuvoessaan asiakkaita terveyden edistämisessä
- mitata ja arvioida asiakkaiden / potilaiden terveyttä monipuolisia menetelmiä ja teknologiaa hyödyntäen ja ohjata asiakasta mittaustulosten perusteella tarvittavassa muutosprosessissa

Oppimateriaalit

Opiskelijat saavat kirjallisuuslistan

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 12.05.2023

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Fysioterapeutti

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Maija Hiltunen
Opiskelijaryhmät
  • FYS22
    Fysioterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija:

- osaa määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- osaa määritellä asiakkaan terveyteen liittyvät yksilölliset muutostarpeet ja ohjata muutosprosessia
- osaa mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä erilaisin menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- edistää asiakkaidensa terveyttä hyödyntämällä suosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa kertoa liikunnan, ravitsemuksen ja levon merkityksestä terveydelle ja hyvinvoinnille
- osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti neuvoessaan/ohjatessaan eri–ikäisiä ihmisiä terveyden edistämisessä

Sisältö

- Kansansairaudet
- Terveydenedistämisen menetelmiä ja periaatteita
- Kansalliset liikunta- ja ravitsemussuositukset
- Transteoreettinen muutosvaihemalli
- Motivoiva haastattelu / ohjaus
- Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaus käytännön terveysneuvontatapahtuman aikana
- Erilaiset mittausmenetelmät, teknologiset mittaukset, esim. FirstBeat-mittaus

Opetusmenetelmät

Opinnot koostuvat luennoista, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä käytännönharjoituksista

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka vastaa 135h. Opinnot koostuvat luennoista, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä käytännönharjoituksista

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:

- määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyviä käsitteitä opettajan johdatellessa häntä
- mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä perusmenetelmiä hyödyntäen, mutta ei löydä keinoja, joiden avulla edistäisi asiakkaan terveyttä
- luuetella keskeisimpiä valtakunnallisia terveydenedistämisen suosituksia, mutta ei kykene soveltamaan niitä ohjatessaan potilaita/asiakkaita erilaisissa fysioterapiatilanteissa
- käyttää terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä mekaanisesti ja tarvitsee tähän ohjausta
- kaavamaisesti neuvoa asiakkaita terveyden edistämisessä
- ohjatusti mitata ja arvioida asiakkaiden / potilaiden terveyttä, mutte ei ilman ohjausta kykene ohjaamaan asiakasta terveyttä edistävissä muutosprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:

- määritellä joitakin terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyviä käsitteitä
- mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä perusmenetelmiä hyödyntäen ja edistää asiakkaiden terveyttä perustelemalla asioita teoreettisesti
- hyödyntää keskeisimpiä valtakunnallisia terveydenedistämisen suosituksia ohjatessaan potilaita/asiakkaita erilaisissa fysioterapiatilanteissa
- käyttää terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä mekaanisesti
- toimia tarkoituksenmukaisesti ja kaavamaisesti neuvoessaan asiakkaita terveyden edistämisessä
- mitata ja arvioida asiakkaiden / potilaiden terveyttä joitakin menetelmiä ja teknologisia ratkaisuja hyödyntäen ja ohjata asiakasta selkeissä muutosta edellyttävissä prosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:

- määritellä terveysliikntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä erilaisin menetelmin ja edistää asiakkaiden terveyttä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- hyödyntää keskeisimpiä valtakunnallisia ja kansainvälisiä terveydenedistämisen suosituksia ohjatessaan potilaita/asiakkaita yksilöllisesti erilaisissa fysioterapiatilanteissa
- käyttää terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä monipuolisesti näyttöön perustuen
- toimia tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti neuvoessaan asiakkaita terveyden edistämisessä
- mitata ja arvioida asiakkaiden / potilaiden terveyttä monipuolisia menetelmiä ja teknologiaa hyödyntäen ja ohjata asiakasta mittaustulosten perusteella tarvittavassa muutosprosessissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:

- määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyviä käsitteitä opettajan johdatellessa häntä
- mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä perusmenetelmiä hyödyntäen, mutta ei löydä keinoja, joiden avulla edistäisi asiakkaan terveyttä
- luuetella keskeisimpiä valtakunnallisia terveydenedistämisen suosituksia, mutta ei kykene soveltamaan niitä ohjatessaan potilaita/asiakkaita erilaisissa fysioterapiatilanteissa
- käyttää terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä mekaanisesti ja tarvitsee tähän ohjausta
- kaavamaisesti neuvoa asiakkaita terveyden edistämisessä
- ohjatusti mitata ja arvioida asiakkaiden / potilaiden terveyttä, mutte ei ilman ohjausta kykene ohjaamaan asiakasta terveyttä edistävissä muutosprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:

- määritellä joitakin terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyviä käsitteitä
- mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä perusmenetelmiä hyödyntäen ja edistää asiakkaiden terveyttä perustelemalla asioita teoreettisesti
- hyödyntää keskeisimpiä valtakunnallisia terveydenedistämisen suosituksia ohjatessaan potilaita/asiakkaita erilaisissa fysioterapiatilanteissa
- käyttää terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä mekaanisesti
- toimia tarkoituksenmukaisesti ja kaavamaisesti neuvoessaan asiakkaita terveyden edistämisessä
- mitata ja arvioida asiakkaiden / potilaiden terveyttä joitakin menetelmiä ja teknologisia ratkaisuja hyödyntäen ja ohjata asiakasta selkeissä muutosta edellyttävissä prosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:

- määritellä terveysliikntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä erilaisin menetelmin ja edistää asiakkaiden terveyttä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- hyödyntää keskeisimpiä valtakunnallisia ja kansainvälisiä terveydenedistämisen suosituksia ohjatessaan potilaita/asiakkaita yksilöllisesti erilaisissa fysioterapiatilanteissa
- käyttää terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä monipuolisesti näyttöön perustuen
- toimia tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti neuvoessaan asiakkaita terveyden edistämisessä
- mitata ja arvioida asiakkaiden / potilaiden terveyttä monipuolisia menetelmiä ja teknologiaa hyödyntäen ja ohjata asiakasta mittaustulosten perusteella tarvittavassa muutosprosessissa

Ilmoittautumisaika

30.08.2021 - 08.11.2021

Ajoitus

03.01.2022 - 31.07.2022

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Maija Hiltunen
Opiskelijaryhmät
  • FYS21
    Fysioterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija:

- osaa määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- osaa määritellä asiakkaan terveyteen liittyvät yksilölliset muutostarpeet ja ohjata muutosprosessia
- osaa mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä erilaisin menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- edistää asiakkaidensa terveyttä hyödyntämällä suosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa kertoa liikunnan, ravitsemuksen ja levon merkityksestä terveydelle ja hyvinvoinnille
- osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti neuvoessaan/ohjatessaan eri–ikäisiä ihmisiä terveyden edistämisessä

Sisältö

- Kansansairaudet
- Terveydenedistämisen menetelmiä ja periaatteita
- Kansalliset liikunta- ja ravitsemussuositukset
- Transteoreettinen muutosvaihemalli
- Motivoiva haastattelu / ohjaus
- Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaus käytännön terveysneuvontatapahtuman aikana
- Erilaiset mittausmenetelmät, teknologiset mittaukset, esim. FirstBeat-mittaus

Oppimateriaalit

Opiskelija saa kirjallisuuslistan opintojaksolla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka vastaa 135h. Opinnot koostuvat luennoista, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä käytännönharjoituksista

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:

- määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyviä käsitteitä opettajan johdatellessa häntä
- mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä perusmenetelmiä hyödyntäen, mutta ei löydä keinoja, joiden avulla edistäisi asiakkaan terveyttä
- luuetella keskeisimpiä valtakunnallisia terveydenedistämisen suosituksia, mutta ei kykene soveltamaan niitä ohjatessaan potilaita/asiakkaita erilaisissa fysioterapiatilanteissa
- käyttää terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä mekaanisesti ja tarvitsee tähän ohjausta
- kaavamaisesti neuvoa asiakkaita terveyden edistämisessä
- ohjatusti mitata ja arvioida asiakkaiden / potilaiden terveyttä, mutte ei ilman ohjausta kykene ohjaamaan asiakasta terveyttä edistävissä muutosprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:

- määritellä joitakin terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyviä käsitteitä
- mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä perusmenetelmiä hyödyntäen ja edistää asiakkaiden terveyttä perustelemalla asioita teoreettisesti
- hyödyntää keskeisimpiä valtakunnallisia terveydenedistämisen suosituksia ohjatessaan potilaita/asiakkaita erilaisissa fysioterapiatilanteissa
- käyttää terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä mekaanisesti
- toimia tarkoituksenmukaisesti ja kaavamaisesti neuvoessaan asiakkaita terveyden edistämisessä
- mitata ja arvioida asiakkaiden / potilaiden terveyttä joitakin menetelmiä ja teknologisia ratkaisuja hyödyntäen ja ohjata asiakasta selkeissä muutosta edellyttävissä prosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:

- määritellä terveysliikntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä erilaisin menetelmin ja edistää asiakkaiden terveyttä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- hyödyntää keskeisimpiä valtakunnallisia ja kansainvälisiä terveydenedistämisen suosituksia ohjatessaan potilaita/asiakkaita yksilöllisesti erilaisissa fysioterapiatilanteissa
- käyttää terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä monipuolisesti näyttöön perustuen
- toimia tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti neuvoessaan asiakkaita terveyden edistämisessä
- mitata ja arvioida asiakkaiden / potilaiden terveyttä monipuolisia menetelmiä ja teknologiaa hyödyntäen ja ohjata asiakasta mittaustulosten perusteella tarvittavassa muutosprosessissa