Lasten ja nuorten kehityshäiriöt ja fysioterapia (4op)
Opintojakson tunnus: BB00DL98
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa: 
- tunnistaa lasten ja nuorten tyypillisimmät tuki- ja elimistön ongelmat se niiden vaikutuksia lapsen /nuoren liikkumis- ja toimintakyvylle   
- selittää lasten ja nuorten tavallisimpia sairauksia ja kehityshäiriöitä sekä niiden vaikutuksia lapsen /nuoren liikkumis- ja toimintakyvylle 
- osaa kuvata lapsen ja nuoren fysioterapiaprosessin 
- käyttää ICF-luokitusta sekä TOIMIA- tietokantaa fysioterapian suunnittelun tukena 
- käyttää soveltavan liikunnan menetelmiä erityislasten ja nuorten ohjauksessa 
- tunnistaa lasten ja nuorten apuvälineisiin liittyvät erityispiirteet
                    
Sisältö
- Lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet 
- Lasten ja nuorten yleisimmät kehityshäiriöt ja fysioterapia 
- Lasten ja nuorten fysioterapian erityispiirteet 
- ICF-luokitus ja TOIMIA-tietokanta 
- Soveltava liikunta 
- Lasten ja nuorten apuvälineet
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa 
- osittain soveltaa aiemmin oppimaansa perustietoa lasten normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä, mutta tarvitsee jonkin verran tukea ja ohjausta arvioidessaan lapsen ja nuoren liikkumista ja toimintakykyä sekä valitessaan ja toteuttaessaan fysioterapiatilanteita 
-perustelee fysioterapeuttisia ratkaisujaan niukan teoriatiedon avulla osaa kohdata eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti huomioidessaan /arvioidessaan perheen tarpeita ja mahdollisuuksia osallistua lapsensa toimintakyvyn 
- osaa kohdata eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä toimia ohjatusti huomioidessaan /arvioidessaan perheen tarpeita ja mahdollisuuksia osallistua lapsensa toimintakyvyn tukemiseen 
- käyttää osittain TOIMIA-tietokantaa sekä ICF-luokitusta 
- osittain selittää fysioterapiaprosessin vaiheet lasten ja nuorten fysioterapian kuntoutuksessa 
- tunnistaa osittain lasten ja nuorten apuvälineisiin liittyvät erityispiirteet
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa  
-soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan ja toteuttaessaan lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita 
- perustella fysioterapeuttisia ratkaisujaan näyttöön perustuen 
- osaa kohdata eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti huomioidessaan /arvioidessaan perheen tarpeita ja mahdollisuuksia osallistua lapsensa toimintakyvyn tukemiseen 
- käyttää TOIMIA-tietokantaa sekä ICF-luokitusta 
- selittää fysioterapiaprosessin vaiheet lasten ja nuorten fysioterapian kuntoutuksessa 
- tunnistaa lasten ja nuorten apuvälineisiin liittyvät erityispiirteet
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa 
-  soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa itsenäisesti lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan sekä toteuttaessaan monipuolisia ja laadukkaita lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita 
-  perustella selkeästi ja näyttöön perustuen fysioterapeuttisia ratkaisujaan   
- kohdata luontevasti eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti huomioidessaan /arvioidessaan perheen tarpeita ja mahdollisuuksia osallistua lapsensa toimintakyvyn tukemiseen
- käyttää ja soveltaa TOIMIA-tietokantaa sekä ICF-luokitusta 
- selittää fysioterapiaprosessin vaiheet lasten ja nuorten fysioterapian kuntoutuksessa 
-  tunnistaa lasten ja nuorten apuvälineisiin liittyvät erityispiirteet
                    
Oppimateriaalit
Danskanen K. &, Tuunainen S. (toim.) 2015 Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu. VK-kustannus oy
Kauranen K. 2014. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen Seura, julkaisu 167. Tampere 2014, 2.p.
Pihko, H. & Haataja, L &, Rantala, H.(toim.) 2018. Lastenneurologia. Duodecim.
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi, kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Tammi. 
Zimmer, R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-kustannus OY
                    
