MaidontuotantoLaajuus (10 op)
Tunnus: 9A00CY14
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa seurata, arvioida, suunnitella ja kehittää lypsykarjatilan toimintaa eläinten tuottavuuden, terveyden ja hyvinvoinnin huomioivassa resurssitehokkaassa ja kestävässä tuotannossa. Opiskelija pystyy osallistumaan ammattimaiseen keskusteluun maidontuotannosta.
Sisältö
Ajankohtaiset lypsylehmien ja lypsykarjan uudistukseen käytettävän nuorkarjan ravitsemuksen ja hoidon erityiskysymykset suomalaisissa ja ulkomaisissa lähteissä, tuotannossa ja sen seurannassa käytettävät digitaaliset tietolähteet ja teknologiset ratkaisuvaihtoehdot, eri lähteistä kerätyt tuotannon tunnusluvut ja niiden tulkinta painottuen tuotokseen sekä rehun ja ravintoaineiden käytön tehokkuuteen, maidon tuottajahinnan muodostuminen, mahdollisuudet vaikuttaa keskeisiin tuotantokustannuksiin, eläinaineksen kehittämisen perusteet, ajankohtaiset terveydenhoitoasiat ja terveydenhuoltoon liittyvä kartoitus ja suunnittelu sekä näissä esiin tulevien seikkojen merkitys eläimille, tuotannon ympäristövaikutukset, tyypillisten tuotantosairauksien synty ja ennaltaehkäisy
Esitietovaatimukset
Yhteiset kotieläintuotannon ammattiopinnot tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa seurata tuotantoa, eläinten terveyttä ja hyvinvointia päivittäisellä tasolla, laatia ohjatusti lypsykarjatilan eläinryhmien ruokintasuunnitelmia ja kartoittaa terveydenhuollon suunnittelun edellyttämiä tietoja. Hän osaa määritellä tuottajahintaan vaikuttavat asiat ja nimetä keinoja vaikuttaa tuotantokustannuksiin. Hän osaa kuvailla ja vertailla ajanmukaisia teknologisia ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa seurata ja suunnitella tuotantoa itsenäisesti ja pidemmällä aikavälillä. Hän osaa laatia itsenäisesti eri eläinryhmien ruokintasuunnitelmia. Hän osaa arvioida ja selittää eläinaineksen kehittämisen ja eläinten terveydenhuollon keinoja. Opiskelija osaa tunnistaa ruokinnan, hoidon ja tuotantoympäristön vaikutuksen tuotantoon, terveyteen, ympäristöön ja kustannuksiin. Hän osaa perustellusti valita ruokinnallisia ja teknologisia ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa ottaa huomioon ja soveltaa ravitsemus- ja tuotantobiologisia yksityiskohtia suunnitelmia laatiessaan. Hän osaa itsenäisesti hakea alan tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa ja ratkaisujen perusteluissa. Opiskelija osaa rakentaa laaja-alaista tietämystä osoittavaa kokonaiskuvaa, jossa yhdistyvät eläinten hyvinvoinnin ja tuottavuuden, teknologisten valintojen ja resurssitehokkuuden näkökulma.
Oppimateriaalit
Kyntäjä, J., Nokka, S., Harmoinen, T., & Ellä, A. (2010). Lypsylehmän ruokinta. ProAgria keskusten liitto.
Autio, T., Järvenpää, M., Savela, P., & Harmoinen, T. (2014). Teknologian hyödyntäminen maatilalla. ProAgria Keskusten Liitto. (soveltuvin osin)
Hulsen, J., Aerden, D., & Kyntäjä, J. (2014). Ruokintahavaintoja: Käytännön opas terveiden ja tuottavien lypsylehmien ruokintaan. ProAgria Keskusten Liitto.(soveltavin osin)
Hulsen, J., Lam, T. J. G. M., & Tirkkonen, M. (2011). Utareterveys. ProAgria Keskusten Liitto.(soveltuvin osin)
Hulsen, J. (2009). Automaattilypsy. Roodbont.
Hulsen, J., Atkinson, O., Schie, T. v., Lubbers, C., Michels, T., Roozen, H., Bruin, E. d. (2016). Young stock signals: A practical guide to the healthy rearing of dairy cows (First edition.). Roodbont Publishers B.V.
Hulsen, J. (2011). Hoof signals: Success factors for healthy hooves. Roodbont ; Vetvice.
Lisätiedot
Opiskelija voi suorittaa 4, 7 tai 10 op oman valintansa mukaan. Kaikille yhteinen 4 op Perusteet kurssisisällöstä ja maidontuotannosta alana.
Jatkopaketti 3op : Utare- ja sorkkaterveys painottuen ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon, syventävää tietoa lypsystä.
Jatkopaketti 3 op: Ruokinnan suunnittelu ja toteutus (sis. tekniset valinnat ja mitoitus) eri tuotantovaiheissa ja eri eläinryhmille, rehuvalintojen ja ruokinnan toteutuksen yhteys ruokinnallisiin ja aineenvaihdunnallisiin sairauksiin.
Ilmoittautumisaika
15.04.2024 - 13.12.2024
Ajoitus
04.11.2024 - 27.04.2025
Laajuus
4 - 10
Virtuaaliosuus (op)
8 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
- Avoin amk
Opettaja
- Jori Lahti
- Teija Rönkä
Opiskelijaryhmät
-
MAGRO22Agrologi (AMK)
-
MAGRO21Agrologi (AMK)
-
MAGRO23Agrologi (AMK)
-
AGRO22PRAgrologi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa seurata, arvioida, suunnitella ja kehittää lypsykarjatilan toimintaa eläinten tuottavuuden, terveyden ja hyvinvoinnin huomioivassa resurssitehokkaassa ja kestävässä tuotannossa. Opiskelija pystyy osallistumaan ammattimaiseen keskusteluun maidontuotannosta.
Sisältö
Ajankohtaiset lypsylehmien ja lypsykarjan uudistukseen käytettävän nuorkarjan ravitsemuksen ja hoidon erityiskysymykset suomalaisissa ja ulkomaisissa lähteissä, tuotannossa ja sen seurannassa käytettävät digitaaliset tietolähteet ja teknologiset ratkaisuvaihtoehdot, eri lähteistä kerätyt tuotannon tunnusluvut ja niiden tulkinta painottuen tuotokseen sekä rehun ja ravintoaineiden käytön tehokkuuteen, maidon tuottajahinnan muodostuminen, mahdollisuudet vaikuttaa keskeisiin tuotantokustannuksiin, eläinaineksen kehittämisen perusteet, ajankohtaiset terveydenhoitoasiat ja terveydenhuoltoon liittyvä kartoitus ja suunnittelu sekä näissä esiin tulevien seikkojen merkitys eläimille, tuotannon ympäristövaikutukset, tyypillisten tuotantosairauksien synty ja ennaltaehkäisy
Oppimateriaalit
Kyntäjä, J., Teräväinen, H., Harmoinen, T. & ellä, A. 2010. Lypsylehmän ruokinta.
Opettajan osoittamat suomen - , englannin- ja ruotsinkieliset tutkimukset ja muut ajankohtaiset julkaisut.
Opetusmenetelmät
Luennot, nauhoitetaan tai verkossa
Verkossa suoritettavat tehtävät; tehtävien yhteisiin purkutilaisuuksiin osallistuminen (myös etämahdollisuus) on pakollista, ajankohdat sovitaan opintojakson alussa.
Demonstraatiot ja opintoretket; ajoittuvat viikoille 12 ja/tai 16 keväällä 2024, osallistuminen pakollista tai korvaava suoritustapa sovittava opettajien kanssa etukäteen.
Mahdollisuus henkilökohtaiseen ohjaukseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi myös opinnollistaa, mikäli opiskelija on työpaikassa, jossa työtehtävissä tulee vastaavia sisältöjä. Asia sovitaan tarkemmin opettajan kanssa opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 270 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Nurmen tuotanto ja käyttö opintojakson suoritus ennen tätä opintojaksoa antaa tietoa nurmirehujen tuotannosta, säilönnästä, rehuarvoista, rehukäytön perusteista sekä toteutuneen rehukäytön selvittämisestä lypsykarjatilalla.
Tuotantokierron ja hedelmällisyyden tunnusluvut maidontuotannossa- opintojaksolla paneudutaan tarkemmin näiden tunnuslukujen määritelmiin, seurantavälineisiin ja tähän aihepiiriin liittyvään tutkimustietoon.
Luennot nauhoitetaan. Mahdollisuus henkilökohtaiseen tehtävien ohjaukseen.
Tehtävien yhteisiin purkutilaisuuksiin osallistuminen (myös etämahdollisuus) on pakollista, ajankohdat sovitaan opintojakson alussa.
Demonstraatiot ja opintoretket; ajoittuvat viikoille 7 ,12 tai 16 keväällä 2025, osallistuminen pakollista tai korvaava suoritustapa sovittava opettajien kanssa etukäteen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa seurata tuotantoa, eläinten terveyttä ja hyvinvointia päivittäisellä tasolla, laatia ohjatusti lypsykarjatilan eläinryhmien ruokintasuunnitelmia ja kartoittaa terveydenhuollon suunnittelun edellyttämiä tietoja. Hän osaa määritellä tuottajahintaan vaikuttavat asiat ja nimetä keinoja vaikuttaa tuotantokustannuksiin. Hän osaa kuvailla ja vertailla ajanmukaisia teknologisia ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa seurata ja suunnitella tuotantoa itsenäisesti ja pidemmällä aikavälillä. Hän osaa laatia itsenäisesti eri eläinryhmien ruokintasuunnitelmia. Hän osaa arvioida ja selittää eläinaineksen kehittämisen ja eläinten terveydenhuollon keinoja. Opiskelija osaa tunnistaa ruokinnan, hoidon ja tuotantoympäristön vaikutuksen tuotantoon, terveyteen, ympäristöön ja kustannuksiin. Hän osaa perustellusti valita ruokinnallisia ja teknologisia ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa ottaa huomioon ja soveltaa ravitsemus- ja tuotantobiologisia yksityiskohtia suunnitelmia laatiessaan. Hän osaa itsenäisesti hakea alan tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa ja ratkaisujen perusteluissa. Opiskelija osaa rakentaa laaja-alaista tietämystä osoittavaa kokonaiskuvaa, jossa yhdistyvät eläinten hyvinvoinnin ja tuottavuuden, teknologisten valintojen ja resurssitehokkuuden näkökulma.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytysti suoritetut tehtävät.
Tentti/välitentit
Esitietovaatimukset
Yhteiset kotieläintuotannon ammattiopinnot tai vastaavat tiedot.
Lisätiedot
Opiskelija voi suorittaa 4, 7 tai 10 op oman valintansa mukaan. Kaikille yhteinen 4 op Perusteet kurssisisällöstä ja maidontuotannosta alana.
Jatkopaketti 3op : Utare- ja sorkkaterveys painottuen ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon, syventävää tietoa lypsystä.
Jatkopaketti 3 op: Ruokinnan suunnittelu ja toteutus (sis. tekniset valinnat ja mitoitus) eri tuotantovaiheissa ja eri eläinryhmille, rehuvalintojen ja ruokinnan toteutuksen yhteys ruokinnallisiin ja aineenvaihdunnallisiin sairauksiin.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 01.12.2023
Ajoitus
11.12.2023 - 28.04.2024
Laajuus
4 - 10
Virtuaaliosuus (op)
7 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Teija Rönkä
- Jori Lahti
Opiskelijaryhmät
-
AGRO21PRAgrologi (AMK)
-
MAGRO22Agrologi (AMK)
-
MAGRO21Agrologi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa seurata, arvioida, suunnitella ja kehittää lypsykarjatilan toimintaa eläinten tuottavuuden, terveyden ja hyvinvoinnin huomioivassa resurssitehokkaassa ja kestävässä tuotannossa. Opiskelija pystyy osallistumaan ammattimaiseen keskusteluun maidontuotannosta.
Sisältö
Ajankohtaiset lypsylehmien ja lypsykarjan uudistukseen käytettävän nuorkarjan ravitsemuksen ja hoidon erityiskysymykset suomalaisissa ja ulkomaisissa lähteissä, tuotannossa ja sen seurannassa käytettävät digitaaliset tietolähteet ja teknologiset ratkaisuvaihtoehdot, eri lähteistä kerätyt tuotannon tunnusluvut ja niiden tulkinta painottuen tuotokseen sekä rehun ja ravintoaineiden käytön tehokkuuteen, maidon tuottajahinnan muodostuminen, mahdollisuudet vaikuttaa keskeisiin tuotantokustannuksiin, eläinaineksen kehittämisen perusteet, ajankohtaiset terveydenhoitoasiat ja terveydenhuoltoon liittyvä kartoitus ja suunnittelu sekä näissä esiin tulevien seikkojen merkitys eläimille, tuotannon ympäristövaikutukset, tyypillisten tuotantosairauksien synty ja ennaltaehkäisy
Oppimateriaalit
Kyntäjä, J., Teräväinen, H., Harmoinen, T. & ellä, A. 2010. Lypsylehmän ruokinta.
Opettajan osoittamat suomen - , englannin- ja ruotsinkieliset tutkimukset ja muut ajankohtaiset julkaisut.
Opetusmenetelmät
Luennot, nauhoitetaan tai verkossa
Verkossa suoritettavat tehtävät; tehtävien yhteisiin purkutilaisuuksiin osallistuminen (myös etämahdollisuus) on pakollista, ajankohdat sovitaan opintojakson alussa.
Demonstraatiot ja opintoretket; ajoittuvat viikoille 11 ja/tai 16 keväällä 2024, osallistuminen pakollista tai korvaava suoritustapa sovittava opettajien kanssa etukäteen.
Mahdollisuus henkilökohtaiseen ohjaukseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi myös opinnollistaa, mikäli opiskelija on työpaikassa, jossa työtehtävissä tulee vastaavia sisältöjä. Asia sovitaan tarkemmin opettajan kanssa opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 270 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Nurmen tuotanto ja käyttö opintojakson suoritus ennen tätä opintojaksoa antaa tietoa nurmirehujen tuotannosta, säilönnästä, rehuarvoista, rehukäytön perusteista sekä toteutuneen rehukäytön selvittämisestä lypsykarjatilalla.
Tuotantokierron ja hedelmällisyyden tunnusluvut maidontuotannossa- opintojaksolla paneudutaan tarkemmin näiden tunnuslukujen määritelmiin, seurantavälineisiin ja tähän aihepiiriin liittyvään tutkimustietoon.
Luennot nauhoitetaan. Mahdollisuus henkilökohtaiseen tehtävien ohjaukseen.
Tehtävien yhteisiin purkutilaisuuksiin osallistuminen (myös etämahdollisuus) on pakollista, ajankohdat sovitaan opintojakson alussa.
Demonstraatiot ja opintoretket; ajoittuvat viikoille 11 ja/tai 16 keväällä 2024, osallistuminen pakollista tai korvaava suoritustapa sovittava opettajien kanssa etukäteen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa seurata tuotantoa, eläinten terveyttä ja hyvinvointia päivittäisellä tasolla, laatia ohjatusti lypsykarjatilan eläinryhmien ruokintasuunnitelmia ja kartoittaa terveydenhuollon suunnittelun edellyttämiä tietoja. Hän osaa määritellä tuottajahintaan vaikuttavat asiat ja nimetä keinoja vaikuttaa tuotantokustannuksiin. Hän osaa kuvailla ja vertailla ajanmukaisia teknologisia ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa seurata ja suunnitella tuotantoa itsenäisesti ja pidemmällä aikavälillä. Hän osaa laatia itsenäisesti eri eläinryhmien ruokintasuunnitelmia. Hän osaa arvioida ja selittää eläinaineksen kehittämisen ja eläinten terveydenhuollon keinoja. Opiskelija osaa tunnistaa ruokinnan, hoidon ja tuotantoympäristön vaikutuksen tuotantoon, terveyteen, ympäristöön ja kustannuksiin. Hän osaa perustellusti valita ruokinnallisia ja teknologisia ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa ottaa huomioon ja soveltaa ravitsemus- ja tuotantobiologisia yksityiskohtia suunnitelmia laatiessaan. Hän osaa itsenäisesti hakea alan tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa ja ratkaisujen perusteluissa. Opiskelija osaa rakentaa laaja-alaista tietämystä osoittavaa kokonaiskuvaa, jossa yhdistyvät eläinten hyvinvoinnin ja tuottavuuden, teknologisten valintojen ja resurssitehokkuuden näkökulma.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytysti suoritetut tehtävät.
Esitietovaatimukset
Yhteiset kotieläintuotannon ammattiopinnot tai vastaavat tiedot.
Lisätiedot
Opiskelija voi suorittaa 4, 7 tai 10 op oman valintansa mukaan. Kaikille yhteinen 4 op Perusteet kurssisisällöstä ja maidontuotannosta alana.
Jatkopaketti 3op : Utare- ja sorkkaterveys painottuen ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon, syventävää tietoa lypsystä.
Jatkopaketti 3 op: Ruokinnan suunnittelu ja toteutus (sis. tekniset valinnat ja mitoitus) eri tuotantovaiheissa ja eri eläinryhmille, rehuvalintojen ja ruokinnan toteutuksen yhteys ruokinnallisiin ja aineenvaihdunnallisiin sairauksiin.