Maaseutu toimintaympäristönäLaajuus (5 op)
Tunnus: 9A00CY06
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kertoa kokonaiskuvan biotaloudesta ja erityisesti maataloudesta osana biotaloutta. Opiskelija osaa kuvata biotalouden merkityksen ja kiertotalouden toiminnan maataloudessa. Opiskelija osaa selittää metsä- ja peltoympäristön merkityksen Suomen hiilitaseen kannalta.
Opiskelija tutustuu maaseudulla toimiviin yrityksiin ja maaseudun tarjoamiin ansaintamahdollisuuksiin. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia erilaisia maa- ja metsätalouteen sekä muuhun yritystoimintaan liittyviä yrityksiä.
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tutustuu metsäluontoon yrittäjän näkökulmasta sekä puuntuotanto- että monikäyttömahdollisuutena, esimerkiksi metsä Green Care - toiminnassa. Hän osaa selittää tasaikäismetsikön puuntuotannon kierron ja tunnistaa erityisen tärkeät metsäluonnon elinympäristöt.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Opiskelija osaa analysoida maanäytteiden tuloksia ja ymmärtää niiden merkityksen kestävän kasvinviljelyn perustana. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kasvien toimimisena hiilinieluna ja tunnistaa maaperän merkityksen hiilen kierrossa.
Sisältö
- Biotalous ja maatalous Suomessa ja globaalissa toimintaympäristössä
- maaseutu käsitteenä ja siellä toimivat yritykset ja ansaintamahdollisuudet
- metsän merkitys taloudellisena ja hyvinvoinnin lähteenä
- kestävä kehitys,kiertotalous ja hiilen kierto
- suomalaiset viljely- ja rikkakasvit
- viljavuusanalyysi osana kasvinviljelyä
- kiertotalouteen tutustuminen biotalouspelin kautta.
- opintoretket
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyt oppimistehtävät:
Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia yrityksiä ja maaseudun tarjoamia ansaintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Hän osaa esittää myös keskeisiä kasvinviljelyn kestävyyteen liittyviä näkökantoja. Hän osaa ottaa maanäytteet ja osaa antaa esimerkkejä näytteenoton merkityksestä. '
Opiskelija osaa selittää metsän kasvillisuuskerrokset ja tasaikäismetsikön kasvatuksen ja on tehnyt hyväksytyn metsäluonnon raportin osana oppimispäiväkirjaa.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 19.02.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
- Avoin amk
Opettaja
- Anu Latva-Reinikka
- Juha Tiainen
- Anna Tall
- Marjo Latva-Kyyny
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
Opiskelijaryhmät
-
MAGRO25Agrologi (AMK)
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa kertoa kokonaiskuvan biotaloudesta ja erityisesti maataloudesta osana biotaloutta. Opiskelija osaa kuvata biotalouden merkityksen ja kiertotalouden toiminnan maataloudessa. Opiskelija osaa selittää metsä- ja peltoympäristön merkityksen Suomen hiilitaseen kannalta.
Opiskelija tutustuu maaseudulla toimiviin yrityksiin ja maaseudun tarjoamiin ansaintamahdollisuuksiin. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia erilaisia maa- ja metsätalouteen sekä muuhun yritystoimintaan liittyviä yrityksiä.
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tutustuu metsäluontoon yrittäjän näkökulmasta sekä puuntuotanto- että monikäyttömahdollisuutena, esimerkiksi metsä Green Care - toiminnassa. Hän osaa selittää tasaikäismetsikön puuntuotannon kierron ja tunnistaa erityisen tärkeät metsäluonnon elinympäristöt.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Opiskelija osaa analysoida maanäytteiden tuloksia ja ymmärtää niiden merkityksen kestävän kasvinviljelyn perustana. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kasvien toimimisena hiilinieluna ja tunnistaa maaperän merkityksen hiilen kierrossa.
Sisältö
- Biotalous ja maatalous Suomessa ja globaalissa toimintaympäristössä
- maaseutu käsitteenä ja siellä toimivat yritykset ja ansaintamahdollisuudet
- metsän merkitys taloudellisena ja hyvinvoinnin lähteenä
- kestävä kehitys,kiertotalous ja hiilen kierto
- suomalaiset viljely- ja rikkakasvit
- viljavuusanalyysi osana kasvinviljelyä
- kiertotalouteen tutustuminen biotalouspelin kautta.
- opintoretket
Oppimateriaalit
Opettajien osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Osallistuminen käytännönharjoituksiin, opintoretkiin ja luentoihin. Oppimispäiväkirja laadinta opintojaksolla käsitellyistä asioista.
Verkkotentti (metsäosio)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksiluku aiemman osaamisen perusteella käytännönharjoituksista tai työn opinnollistaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
100h, joka jakautuu yritystalouteen, metsätalouteen, kestävään kehitykseen, kasvinviljelyyn ja opintoretkiin.
realization.localizedApproveRejectDescription
Hyväksytyt oppimistehtävät:
Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia yrityksiä ja maaseudun tarjoamia ansaintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Hän osaa esittää myös keskeisiä kasvinviljelyn kestävyyteen liittyviä näkökantoja. Hän osaa ottaa maanäytteet ja osaa antaa esimerkkejä näytteenoton merkityksestä. '
Opiskelija osaa selittää metsän kasvillisuuskerrokset ja tasaikäismetsikön kasvatuksen ja on tehnyt hyväksytyn metsäluonnon raportin osana oppimispäiväkirjaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyt oppimistehtävät:
Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia yrityksiä ja maaseudun tarjoamia ansaintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Hän osaa esittää myös keskeisiä kasvinviljelyn kestävyyteen liittyviä näkökantoja. Hän osaa ottaa maanäytteet ja osaa antaa esimerkkejä näytteenoton merkityksestä. '
Opiskelija osaa selittää metsän kasvillisuuskerrokset ja tasaikäismetsikön kasvatuksen ja on tehnyt hyväksytyn metsäluonnon raportin osana oppimispäiväkirjaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Käytännönharjoitusten hyväksytty suoritus & aktiivinen läsnäolo, sekä oppimispäiväkirjan ja verkkotentin hyväksytty suoritus.
Koko opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 11.10.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
- Avoin amk
Opettaja
- Anu Latva-Reinikka
- Juha Tiainen
- Anna Tall
- Marjo Latva-Kyyny
Opiskelijaryhmät
-
AGRO24Agrologi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa kertoa kokonaiskuvan biotaloudesta ja erityisesti maataloudesta osana biotaloutta. Opiskelija osaa kuvata biotalouden merkityksen ja kiertotalouden toiminnan maataloudessa. Opiskelija osaa selittää metsä- ja peltoympäristön merkityksen Suomen hiilitaseen kannalta.
Opiskelija tutustuu maaseudulla toimiviin yrityksiin ja maaseudun tarjoamiin ansaintamahdollisuuksiin. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia erilaisia maa- ja metsätalouteen sekä muuhun yritystoimintaan liittyviä yrityksiä.
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tutustuu metsäluontoon yrittäjän näkökulmasta sekä puuntuotanto- että monikäyttömahdollisuutena, esimerkiksi metsä Green Care - toiminnassa. Hän osaa selittää tasaikäismetsikön puuntuotannon kierron ja tunnistaa erityisen tärkeät metsäluonnon elinympäristöt.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Opiskelija osaa analysoida maanäytteiden tuloksia ja ymmärtää niiden merkityksen kestävän kasvinviljelyn perustana. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kasvien toimimisena hiilinieluna ja tunnistaa maaperän merkityksen hiilen kierrossa.
Sisältö
- Biotalous ja maatalous Suomessa ja globaalissa toimintaympäristössä
- maaseutu käsitteenä ja siellä toimivat yritykset ja ansaintamahdollisuudet
- metsän merkitys taloudellisena ja hyvinvoinnin lähteenä
- kestävä kehitys,kiertotalous ja hiilen kierto
- suomalaiset viljely- ja rikkakasvit
- viljavuusanalyysi osana kasvinviljelyä
- kiertotalouteen tutustuminen biotalouspelin kautta.
- opintoretket
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyt oppimistehtävät:
Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia yrityksiä ja maaseudun tarjoamia ansaintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Hän osaa esittää myös keskeisiä kasvinviljelyn kestävyyteen liittyviä näkökantoja. Hän osaa ottaa maanäytteet ja osaa antaa esimerkkejä näytteenoton merkityksestä. '
Opiskelija osaa selittää metsän kasvillisuuskerrokset ja tasaikäismetsikön kasvatuksen ja on tehnyt hyväksytyn metsäluonnon raportin osana oppimispäiväkirjaa.
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 21.02.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 09.06.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Anu Latva-Reinikka
- Juha Tiainen
- Anna Tall
- Marjo Latva-Kyyny
Vastuuhenkilö
Juha Tiainen
Opiskelijaryhmät
-
MAGRO24Agrologi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa kertoa kokonaiskuvan biotaloudesta ja erityisesti maataloudesta osana biotaloutta. Opiskelija osaa kuvata biotalouden merkityksen ja kiertotalouden toiminnan maataloudessa. Opiskelija osaa selittää metsä- ja peltoympäristön merkityksen Suomen hiilitaseen kannalta.
Opiskelija tutustuu maaseudulla toimiviin yrityksiin ja maaseudun tarjoamiin ansaintamahdollisuuksiin. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia erilaisia maa- ja metsätalouteen sekä muuhun yritystoimintaan liittyviä yrityksiä.
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tutustuu metsäluontoon yrittäjän näkökulmasta sekä puuntuotanto- että monikäyttömahdollisuutena, esimerkiksi metsä Green Care - toiminnassa. Hän osaa selittää tasaikäismetsikön puuntuotannon kierron ja tunnistaa erityisen tärkeät metsäluonnon elinympäristöt.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Opiskelija osaa analysoida maanäytteiden tuloksia ja ymmärtää niiden merkityksen kestävän kasvinviljelyn perustana. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kasvien toimimisena hiilinieluna ja tunnistaa maaperän merkityksen hiilen kierrossa.
Sisältö
- Biotalous ja maatalous Suomessa ja globaalissa toimintaympäristössä
- maaseutu käsitteenä ja siellä toimivat yritykset ja ansaintamahdollisuudet
- metsän merkitys taloudellisena ja hyvinvoinnin lähteenä
- kestävä kehitys,kiertotalous ja hiilen kierto
- suomalaiset viljely- ja rikkakasvit
- viljavuusanalyysi osana kasvinviljelyä
- kiertotalouteen tutustuminen biotalouspelin kautta.
- opintoretket
Oppimateriaalit
Opettajien osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Osallistuminen käytännönharjoituksiin, opintoretkiin ja luentoihin. Oppimispäiväkirja laadinta opintojaksolla käsitellyistä asioista.
Verkkotentti (metsäosio)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksiluku aiemman osaamisen perusteella käytännönharjoituksista tai työn opinnollistaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
100h, joka jakautuu yritystalouteen, metsätalouteen, kestävään kehitykseen, kasvinviljelyyn ja opintoretkiin.
realization.localizedApproveRejectDescription
Hyväksytyt oppimistehtävät:
Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia yrityksiä ja maaseudun tarjoamia ansaintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Hän osaa esittää myös keskeisiä kasvinviljelyn kestävyyteen liittyviä näkökantoja. Hän osaa ottaa maanäytteet ja osaa antaa esimerkkejä näytteenoton merkityksestä. '
Opiskelija osaa selittää metsän kasvillisuuskerrokset ja tasaikäismetsikön kasvatuksen ja on tehnyt hyväksytyn metsäluonnon raportin osana oppimispäiväkirjaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyt oppimistehtävät:
Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia yrityksiä ja maaseudun tarjoamia ansaintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Hän osaa esittää myös keskeisiä kasvinviljelyn kestävyyteen liittyviä näkökantoja. Hän osaa ottaa maanäytteet ja osaa antaa esimerkkejä näytteenoton merkityksestä. '
Opiskelija osaa selittää metsän kasvillisuuskerrokset ja tasaikäismetsikön kasvatuksen ja on tehnyt hyväksytyn metsäluonnon raportin osana oppimispäiväkirjaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Käytännönharjoitusten hyväksytty suoritus & aktiivinen läsnäolo, sekä oppimispäiväkirjan ja verkkotentin hyväksytty suoritus.
Koko opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.10.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Anu Latva-Reinikka
- Juha Tiainen
- Anna Tall
- Marjo Latva-Kyyny
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
AGRO23Agrologi (AMK)
-
AGRO23AAgrologi (AMK)
-
AGRO23BAgrologi (AMK)
Koulutusryhmat
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
Tavoitteet
Opiskelija osaa kertoa kokonaiskuvan biotaloudesta ja erityisesti maataloudesta osana biotaloutta. Opiskelija osaa kuvata biotalouden merkityksen ja kiertotalouden toiminnan maataloudessa. Opiskelija osaa selittää metsä- ja peltoympäristön merkityksen Suomen hiilitaseen kannalta.
Opiskelija tutustuu maaseudulla toimiviin yrityksiin ja maaseudun tarjoamiin ansaintamahdollisuuksiin. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia erilaisia maa- ja metsätalouteen sekä muuhun yritystoimintaan liittyviä yrityksiä.
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tutustuu metsäluontoon yrittäjän näkökulmasta sekä puuntuotanto- että monikäyttömahdollisuutena, esimerkiksi metsä Green Care - toiminnassa. Hän osaa selittää tasaikäismetsikön puuntuotannon kierron ja tunnistaa erityisen tärkeät metsäluonnon elinympäristöt.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Opiskelija osaa analysoida maanäytteiden tuloksia ja ymmärtää niiden merkityksen kestävän kasvinviljelyn perustana. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kasvien toimimisena hiilinieluna ja tunnistaa maaperän merkityksen hiilen kierrossa.
Sisältö
- Biotalous ja maatalous Suomessa ja globaalissa toimintaympäristössä
- maaseutu käsitteenä ja siellä toimivat yritykset ja ansaintamahdollisuudet
- metsän merkitys taloudellisena ja hyvinvoinnin lähteenä
- kestävä kehitys,kiertotalous ja hiilen kierto
- suomalaiset viljely- ja rikkakasvit
- viljavuusanalyysi osana kasvinviljelyä
- kiertotalouteen tutustuminen biotalouspelin kautta.
- opintoretket
Oppimateriaalit
Opettajien osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Osallistuminen käytännönharjoituksiin, opintoretkiin ja luentoihin. Oppimispäiväkirja laadinta opintojaksolla käsitellyistä asioista.
Verkkotentti (metsäosio)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksiluku aiemman osaamisen perusteella käytännönharjoituksista tai työn opinnollistaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
100h, joka jakautuu yritystalouteen, metsätalouteen, kestävään kehitykseen, kasvinviljelyyn ja opintoretkiin.
realization.localizedApproveRejectDescription
Hyväksytyt oppimistehtävät:
Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia yrityksiä ja maaseudun tarjoamia ansaintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Hän osaa esittää myös keskeisiä kasvinviljelyn kestävyyteen liittyviä näkökantoja. Hän osaa ottaa maanäytteet ja osaa antaa esimerkkejä näytteenoton merkityksestä. '
Opiskelija osaa selittää metsän kasvillisuuskerrokset ja tasaikäismetsikön kasvatuksen ja on tehnyt hyväksytyn metsäluonnon raportin osana oppimispäiväkirjaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyt oppimistehtävät:
Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia yrityksiä ja maaseudun tarjoamia ansaintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Hän osaa esittää myös keskeisiä kasvinviljelyn kestävyyteen liittyviä näkökantoja. Hän osaa ottaa maanäytteet ja osaa antaa esimerkkejä näytteenoton merkityksestä. '
Opiskelija osaa selittää metsän kasvillisuuskerrokset ja tasaikäismetsikön kasvatuksen ja on tehnyt hyväksytyn metsäluonnon raportin osana oppimispäiväkirjaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Käytännönharjoitusten hyväksytty suoritus & aktiivinen läsnäolo, sekä oppimispäiväkirjan ja verkkotentin hyväksytty suoritus.
Koko opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Ilmoittautumisaika
16.01.2023 - 01.03.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.05.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Anu Latva-Reinikka
- Juha Tiainen
- Anna Tall
- Marjo Latva-Kyyny
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
MAGRO23Agrologi (AMK)
Koulutusryhmat
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
Tavoitteet
Opiskelija osaa kertoa kokonaiskuvan biotaloudesta ja erityisesti maataloudesta osana biotaloutta. Opiskelija osaa kuvata biotalouden merkityksen ja kiertotalouden toiminnan maataloudessa. Opiskelija osaa selittää metsä- ja peltoympäristön merkityksen Suomen hiilitaseen kannalta.
Opiskelija tutustuu maaseudulla toimiviin yrityksiin ja maaseudun tarjoamiin ansaintamahdollisuuksiin. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia erilaisia maa- ja metsätalouteen sekä muuhun yritystoimintaan liittyviä yrityksiä.
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tutustuu metsäluontoon yrittäjän näkökulmasta sekä puuntuotanto- että monikäyttömahdollisuutena, esimerkiksi metsä Green Care - toiminnassa. Hän osaa selittää tasaikäismetsikön puuntuotannon kierron ja tunnistaa erityisen tärkeät metsäluonnon elinympäristöt.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Opiskelija osaa analysoida maanäytteiden tuloksia ja ymmärtää niiden merkityksen kestävän kasvinviljelyn perustana. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kasvien toimimisena hiilinieluna ja tunnistaa maaperän merkityksen hiilen kierrossa.
Sisältö
- Biotalous ja maatalous Suomessa ja globaalissa toimintaympäristössä
- maaseutu käsitteenä ja siellä toimivat yritykset ja ansaintamahdollisuudet
- metsän merkitys taloudellisena ja hyvinvoinnin lähteenä
- kestävä kehitys,kiertotalous ja hiilen kierto
- suomalaiset viljely- ja rikkakasvit
- viljavuusanalyysi osana kasvinviljelyä
- kiertotalouteen tutustuminen biotalouspelin kautta.
- opintoretket
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyt oppimistehtävät:
Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia yrityksiä ja maaseudun tarjoamia ansaintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Hän osaa esittää myös keskeisiä kasvinviljelyn kestävyyteen liittyviä näkökantoja. Hän osaa ottaa maanäytteet ja osaa antaa esimerkkejä näytteenoton merkityksestä. '
Opiskelija osaa selittää metsän kasvillisuuskerrokset ja tasaikäismetsikön kasvatuksen ja on tehnyt hyväksytyn metsäluonnon raportin osana oppimispäiväkirjaa.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 23.10.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Annika Lillvik
- Janne Heikkinen
- Anu Latva-Reinikka
- Juha Tiainen
- Anna Tall
- Jori Lahti
- Marjo Latva-Kyyny
- Arja Nykänen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
AGRO22AAgrologi (AMK)
-
AGRO22BAgrologi (AMK)
Koulutusryhmat
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
Tavoitteet
Opiskelija osaa kertoa kokonaiskuvan biotaloudesta ja erityisesti maataloudesta osana biotaloutta. Opiskelija osaa kuvata biotalouden merkityksen ja kiertotalouden toiminnan maataloudessa. Opiskelija osaa selittää metsä- ja peltoympäristön merkityksen Suomen hiilitaseen kannalta.
Opiskelija tutustuu maaseudulla toimiviin yrityksiin ja maaseudun tarjoamiin ansaintamahdollisuuksiin. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia erilaisia maa- ja metsätalouteen sekä muuhun yritystoimintaan liittyviä yrityksiä.
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tutustuu metsäluontoon yrittäjän näkökulmasta sekä puuntuotanto- että monikäyttömahdollisuutena, esimerkiksi metsä Green Care - toiminnassa. Hän osaa selittää tasaikäismetsikön puuntuotannon kierron ja tunnistaa erityisen tärkeät metsäluonnon elinympäristöt.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Opiskelija osaa analysoida maanäytteiden tuloksia ja ymmärtää niiden merkityksen kestävän kasvinviljelyn perustana. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kasvien toimimisena hiilinieluna ja tunnistaa maaperän merkityksen hiilen kierrossa.
Sisältö
- Biotalous ja maatalous Suomessa ja globaalissa toimintaympäristössä
- maaseutu käsitteenä ja siellä toimivat yritykset ja ansaintamahdollisuudet
- metsän merkitys taloudellisena ja hyvinvoinnin lähteenä
- kestävä kehitys,kiertotalous ja hiilen kierto
- suomalaiset viljely- ja rikkakasvit
- viljavuusanalyysi osana kasvinviljelyä
- kiertotalouteen tutustuminen biotalouspelin kautta.
- opintoretket
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson yhteydessä.
Opetusmenetelmät
Tekemällä ja havainnoimalla oppiminen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Sedu Korven koulutilan infra oppimisympäristönä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
OT.
realization.localizedApproveRejectDescription
KTS. opintojakson perustiedot.
Lisätietoja opiskelijoille
Intensiivioppimisviikot vko 36- 39. Läsnö olo pakollista.
Mahdollinen valinnainen , omakustanteinen opintoretki konemessuiille vko 41.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyt oppimistehtävät:
Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia yrityksiä ja maaseudun tarjoamia ansaintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Hän osaa esittää myös keskeisiä kasvinviljelyn kestävyyteen liittyviä näkökantoja. Hän osaa ottaa maanäytteet ja osaa antaa esimerkkejä näytteenoton merkityksestä. '
Opiskelija osaa selittää metsän kasvillisuuskerrokset ja tasaikäismetsikön kasvatuksen ja on tehnyt hyväksytyn metsäluonnon raportin osana oppimispäiväkirjaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo intensiiviviikoilla ja hyväksytty oppimispäiväkirja,
Ilmoittautumisaika
19.04.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Ruoka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
- Avoin amk
Opettaja
- Anu Latva-Reinikka
- Juha Tiainen
- Anna Tall
- Marjo Latva-Kyyny
Vastuuhenkilö
Jukka Kauppila
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
MAGRO22Agrologi (AMK)
Koulutusryhmat
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
Tavoitteet
Opiskelija osaa kertoa kokonaiskuvan biotaloudesta ja erityisesti maataloudesta osana biotaloutta. Opiskelija osaa kuvata biotalouden merkityksen ja kiertotalouden toiminnan maataloudessa. Opiskelija osaa selittää metsä- ja peltoympäristön merkityksen Suomen hiilitaseen kannalta.
Opiskelija tutustuu maaseudulla toimiviin yrityksiin ja maaseudun tarjoamiin ansaintamahdollisuuksiin. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia erilaisia maa- ja metsätalouteen sekä muuhun yritystoimintaan liittyviä yrityksiä.
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tutustuu metsäluontoon yrittäjän näkökulmasta sekä puuntuotanto- että monikäyttömahdollisuutena, esimerkiksi metsä Green Care - toiminnassa. Hän osaa selittää tasaikäismetsikön puuntuotannon kierron ja tunnistaa erityisen tärkeät metsäluonnon elinympäristöt.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Opiskelija osaa analysoida maanäytteiden tuloksia ja ymmärtää niiden merkityksen kestävän kasvinviljelyn perustana. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kasvien toimimisena hiilinieluna ja tunnistaa maaperän merkityksen hiilen kierrossa.
Sisältö
- Biotalous ja maatalous Suomessa ja globaalissa toimintaympäristössä
- maaseutu käsitteenä ja siellä toimivat yritykset ja ansaintamahdollisuudet
- metsän merkitys taloudellisena ja hyvinvoinnin lähteenä
- kestävä kehitys,kiertotalous ja hiilen kierto
- suomalaiset viljely- ja rikkakasvit
- viljavuusanalyysi osana kasvinviljelyä
- kiertotalouteen tutustuminen biotalouspelin kautta.
- opintoretket
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyt oppimistehtävät:
Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia yrityksiä ja maaseudun tarjoamia ansaintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.
Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Hän osaa esittää myös keskeisiä kasvinviljelyn kestävyyteen liittyviä näkökantoja. Hän osaa ottaa maanäytteet ja osaa antaa esimerkkejä näytteenoton merkityksestä. '
Opiskelija osaa selittää metsän kasvillisuuskerrokset ja tasaikäismetsikön kasvatuksen ja on tehnyt hyväksytyn metsäluonnon raportin osana oppimispäiväkirjaa.