Siirry suoraan sisältöön

Laajennettu todellisuusLaajuus (4 op)

Tunnus: KL00CT74

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita. Opiskelija osaa tehdä XR-tekniikkaa hyödyntävän sovelluksen.

Sisältö

Kurssin tavoitteena on antaa yleiskuva laajennetusta todellisuudesta (XR, extended reality), sen käsitteistä, historiasta, nykyhetkestä, tulevaisuudesta, teknologioista, laitteista, ohjelmistoista ja ongelmista.

Kurssin projektiosuudessa kukin opiskelija toteuttaa jonkin seuraavista:

1) Sovellus
2) Mallinnus
3) Tutkimus
4) Esitys

Kurssin keskeiset teemat ovat:

Virtuaalitodellisuus - Virtual Reality
Lisätty todellisuus - Augmented Reality
Sekoitettu todellisuus - Mixed Reality
Laitteet ja ohjelmistot
3D-mallinnus
XR-ohjelmointi

Esitietovaatimukset

C#- tai C++-ohjelmointiosaaminen
Peliohjelmointiosaaminen
3D-mallinnusosaaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita. Opiskelija osaa tehdä XR-tekniikkaa hyödyntävän sovelluksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita erinomaisesti. Opiskelija osaa tehdä vaativan XR-tekniikkaa hyödyntävän sovelluksen.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 23.02.2025

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Opettaja
  • Aleksi Frimodig
  • Tapio Hellman
  • Sakari Pollari
Opiskelijaryhmät
  • TITE21
    Insinööri (AMK), Tietotekniikka

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita. Opiskelija osaa tehdä XR-tekniikkaa hyödyntävän sovelluksen.

Sisältö

Kurssin tavoitteena on antaa yleiskuva laajennetusta todellisuudesta (XR, extended reality), sen käsitteistä, historiasta, nykyhetkestä, tulevaisuudesta, teknologioista, laitteista, ohjelmistoista ja ongelmista.

Kurssin projektiosuudessa kukin opiskelija toteuttaa jonkin seuraavista:

1) Sovellus
2) Mallinnus
3) Tutkimus
4) Esitys

Kurssin keskeiset teemat ovat:

Virtuaalitodellisuus - Virtual Reality
Lisätty todellisuus - Augmented Reality
Sekoitettu todellisuus - Mixed Reality
Laitteet ja ohjelmistot
3D-mallinnus
XR-ohjelmointi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita. Opiskelija osaa tehdä XR-tekniikkaa hyödyntävän sovelluksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita erinomaisesti. Opiskelija osaa tehdä vaativan XR-tekniikkaa hyödyntävän sovelluksen.

Esitietovaatimukset

C#- tai C++-ohjelmointiosaaminen
Peliohjelmointiosaaminen
3D-mallinnusosaaminen