Laajennettu todellisuusLaajuus (4 op)
Tunnus: KL00CT74
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita. Opiskelija osaa tehdä XR-tekniikkaa hyödyntävän sovelluksen.
Sisältö
Kurssin tavoitteena on antaa yleiskuva laajennetusta todellisuudesta (XR, extended reality), sen käsitteistä, historiasta, nykyhetkestä, tulevaisuudesta, teknologioista, laitteista, ohjelmistoista ja ongelmista.
Kurssin projektiosuudessa kukin opiskelija toteuttaa jonkin seuraavista:
1) Sovellus
2) Mallinnus
3) Tutkimus
4) Esitys
Kurssin keskeiset teemat ovat:
Virtuaalitodellisuus - Virtual Reality
Lisätty todellisuus - Augmented Reality
Sekoitettu todellisuus - Mixed Reality
Laitteet ja ohjelmistot
3D-mallinnus
XR-ohjelmointi
Esitietovaatimukset
C#- tai C++-ohjelmointiosaaminen
Peliohjelmointiosaaminen
3D-mallinnusosaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita. Opiskelija osaa tehdä XR-tekniikkaa hyödyntävän sovelluksen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita erinomaisesti. Opiskelija osaa tehdä vaativan XR-tekniikkaa hyödyntävän sovelluksen.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.02.2025
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Opettaja
- Aleksi Frimodig
- Tapio Hellman
- Sakari Pollari
Opiskelijaryhmät
-
TITE21Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita. Opiskelija osaa tehdä XR-tekniikkaa hyödyntävän sovelluksen.
Sisältö
Kurssin tavoitteena on antaa yleiskuva laajennetusta todellisuudesta (XR, extended reality), sen käsitteistä, historiasta, nykyhetkestä, tulevaisuudesta, teknologioista, laitteista, ohjelmistoista ja ongelmista.
Kurssin projektiosuudessa kukin opiskelija toteuttaa jonkin seuraavista:
1) Sovellus
2) Mallinnus
3) Tutkimus
4) Esitys
Kurssin keskeiset teemat ovat:
Virtuaalitodellisuus - Virtual Reality
Lisätty todellisuus - Augmented Reality
Sekoitettu todellisuus - Mixed Reality
Laitteet ja ohjelmistot
3D-mallinnus
XR-ohjelmointi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita. Opiskelija osaa tehdä XR-tekniikkaa hyödyntävän sovelluksen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää, mitä tarkoittavat laajennetun todellisuuden käsitteet, ja mitkä ovat sen alalajeissa käytetyt teknologiat, laitteet ja ohjelmistot. Opiskelija osaa käyttää XR-sovellusten kehittämisessä tarvittavia ohjelmistoja ja laitteita erinomaisesti. Opiskelija osaa tehdä vaativan XR-tekniikkaa hyödyntävän sovelluksen.
Esitietovaatimukset
C#- tai C++-ohjelmointiosaaminen
Peliohjelmointiosaaminen
3D-mallinnusosaaminen