Verkostot yrityksen kehittämisessäLaajuus (3 op)
Tunnus: LTVALK403
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida yritysten välisen verkostoitumisen merkitystä liiketoiminnassa sekä kuvata millaisia verkostoitumisen muotoja on olemassa. Opiskelija osaa kuvata miten yritysverkostot ja niihin liittyvä kumppanuus syntyvät ja kehittyvät sekä analysoida organisaation verkostojen rakennetta ja toimintaa. Opiskelija osaa määritellä ja arvioida organisaation asemaa verkostoissa ja arvoketjuissa sekä liiketoiminnan ansaintalogiikkaa toimitusketjuissa asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö
-verkostoituva liiketoiminta
-yritysyhteistyön ja verkostoitumisen muodot
-kumppanuuksien luomisen perusteet
-verkostopääoma ja verkostokyvykkyys
-verkostoituminen yrityksen strategisena valintana
-erilaisten verkostojen vaikutus yrityksen oppimiseen ja kehittämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen passiivisesti, eikä osallistu keskusteluun
Opiskelija pyrkii analysoimaan case-yrityksen verkostoja ja esittää suppean yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija ei perustele tekemiään valintoja, ja analyysit jäävät irralliseksi case-yrityksen toiminnasta
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä suppeasti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija osaa laatia analyysin case-yrityksen verkostoista ja esittää melko kattavan yhteistyöverkostojen kehityssuunnitelman
Opiskelija osaa perustella tekemänsä valinnat ja tekemänsä verkostoanalyysin osoittaen ymmärtäneensä yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittymisessä
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä ymmärrettävästi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija osaa laatia kattavan ja systemaattisen analyysin case-yrityksen verkostoista ja erinomaisen yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija osaa erinomaisesti perustella tekemänsä valinnat ja esittää tekemänsä verkostoanalyysin tiiviisti ja selkeästi osoittaen ymmärtäneensä erinomaisesti yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittämisessä
Oppimateriaalit
-Luennoitsijan jakama materiaali
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 22.01.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 17.03.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Elina Ojala
Opiskelijaryhmät
-
LITA21CTradenomi (AMK), Liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida yritysten välisen verkostoitumisen merkitystä liiketoiminnassa sekä kuvata millaisia verkostoitumisen muotoja on olemassa. Opiskelija osaa kuvata miten yritysverkostot ja niihin liittyvä kumppanuus syntyvät ja kehittyvät sekä analysoida organisaation verkostojen rakennetta ja toimintaa. Opiskelija osaa määritellä ja arvioida organisaation asemaa verkostoissa ja arvoketjuissa sekä liiketoiminnan ansaintalogiikkaa toimitusketjuissa asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö
-verkostoituva liiketoiminta
-yritysyhteistyön ja verkostoitumisen muodot
-kumppanuuksien luomisen perusteet
-verkostopääoma ja verkostokyvykkyys
-verkostoituminen yrityksen strategisena valintana
-erilaisten verkostojen vaikutus yrityksen oppimiseen ja kehittämiseen
Oppimateriaalit
-Luennoitsijan jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Aktiivinen lähiopetus,vuorovaikutteiset luennot/vierailijaluennoitsijat, harjoitustehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 10h, ttsenäinen opiskelu 71h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen passiivisesti, eikä osallistu keskusteluun
Opiskelija pyrkii analysoimaan case-yrityksen verkostoja ja esittää suppean yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija ei perustele tekemiään valintoja, ja analyysit jäävät irralliseksi case-yrityksen toiminnasta
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä suppeasti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija osaa laatia analyysin case-yrityksen verkostoista ja esittää melko kattavan yhteistyöverkostojen kehityssuunnitelman
Opiskelija osaa perustella tekemänsä valinnat ja tekemänsä verkostoanalyysin osoittaen ymmärtäneensä yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittymisessä
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä ymmärrettävästi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija osaa laatia kattavan ja systemaattisen analyysin case-yrityksen verkostoista ja erinomaisen yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija osaa erinomaisesti perustella tekemänsä valinnat ja esittää tekemänsä verkostoanalyysin tiiviisti ja selkeästi osoittaen ymmärtäneensä erinomaisesti yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittämisessä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus lähiopetuksessa, hyväksytyt harjoitustehtävät
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 15.03.2023
Ajoitus
20.03.2023 - 26.05.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Kimmo Kulmala
Opiskelijaryhmät
-
LITA20BTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA20CTradenomi (AMK), Liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida yritysten välisen verkostoitumisen merkitystä liiketoiminnassa sekä kuvata millaisia verkostoitumisen muotoja on olemassa. Opiskelija osaa kuvata miten yritysverkostot ja niihin liittyvä kumppanuus syntyvät ja kehittyvät sekä analysoida organisaation verkostojen rakennetta ja toimintaa. Opiskelija osaa määritellä ja arvioida organisaation asemaa verkostoissa ja arvoketjuissa sekä liiketoiminnan ansaintalogiikkaa toimitusketjuissa asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö
-verkostoituva liiketoiminta
-yritysyhteistyön ja verkostoitumisen muodot
-kumppanuuksien luomisen perusteet
-verkostopääoma ja verkostokyvykkyys
-verkostoituminen yrityksen strategisena valintana
-erilaisten verkostojen vaikutus yrityksen oppimiseen ja kehittämiseen
Oppimateriaalit
Moodlessa opettajan luentomateriaalit ja muu opiskelumateriaali
Lisälukemista:
Kristian Möller, Arto Rajala & Senja Svahn. 2004. Tulevaisuutena liiketoimintaverkot. Johtaminen ja arvonluonti. Teknologiateollisuus
Katri Valkokari ym. (toim.). 2009. Verkostot yrityksen kehittämisessä WSOY Pro
Jukka Vesalainen ym. (toim). 2017. Practices for Network Management.
Kumpikin teos soveltuvin osin.
Lisäksi muu opettajan ilmoittama lisämateriaali.
Opetusmenetelmät
luennot
ryhmäyöt
harjoitustyö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja ryhmätyöt 10 h
Itsenäinen opiskelu ja verkko-opiskelu 71 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen passiivisesti, eikä osallistu keskusteluun
Opiskelija pyrkii analysoimaan case-yrityksen verkostoja ja esittää suppean yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija ei perustele tekemiään valintoja, ja analyysit jäävät irralliseksi case-yrityksen toiminnasta
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä suppeasti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija osaa laatia analyysin case-yrityksen verkostoista ja esittää melko kattavan yhteistyöverkostojen kehityssuunnitelman
Opiskelija osaa perustella tekemänsä valinnat ja tekemänsä verkostoanalyysin osoittaen ymmärtäneensä yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittymisessä
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä ymmärrettävästi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija osaa laatia kattavan ja systemaattisen analyysin case-yrityksen verkostoista ja erinomaisen yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija osaa erinomaisesti perustella tekemänsä valinnat ja esittää tekemänsä verkostoanalyysin tiiviisti ja selkeästi osoittaen ymmärtäneensä erinomaisesti yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittämisessä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustyö 100%
itse- ja vertaisarviointi +/-
Ilmoittautumisaika
15.10.2021 - 16.03.2022
Ajoitus
21.03.2022 - 25.05.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Merja Juppo
Opiskelijaryhmät
-
LITA19BTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA19CTradenomi (AMK), Liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida yritysten välisen verkostoitumisen merkitystä liiketoiminnassa sekä kuvata millaisia verkostoitumisen muotoja on olemassa. Opiskelija osaa kuvata miten yritysverkostot ja niihin liittyvä kumppanuus syntyvät ja kehittyvät sekä analysoida organisaation verkostojen rakennetta ja toimintaa. Opiskelija osaa määritellä ja arvioida organisaation asemaa verkostoissa ja arvoketjuissa sekä liiketoiminnan ansaintalogiikkaa toimitusketjuissa asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö
-verkostoituva liiketoiminta
-yritysyhteistyön ja verkostoitumisen muodot
-kumppanuuksien luomisen perusteet
-verkostopääoma ja verkostokyvykkyys
-verkostoituminen yrityksen strategisena valintana
-erilaisten verkostojen vaikutus yrityksen oppimiseen ja kehittämiseen
Oppimateriaalit
Moodlessa opettajan luentomateriaalit ja muu opiskelumateriaali
Lisälukemista:
Kristian Möller, Arto Rajala & Senja Svahn. 2004. Tulevaisuutena liiketoimintaverkot. Johtaminen ja arvonluonti. Teknologiateollisuus
Katri Valkokari ym. (toim.). 2009. Verkostot yrityksen kehittämisessä WSOY Pro
Jukka Vesalainen ym. (toim). 2017. Practices for Network Management.
Kumpikin teos soveltuvin osin.
Lisäksi muu opettajan ilmoittama lisämateriaali.
Opetusmenetelmät
luennot
ryhmäyöt
harjoitustyö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja ryhmätyöt 10 h
Itsenäinen opiskelu ja verkko-opiskelu 71 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen passiivisesti, eikä osallistu keskusteluun
Opiskelija pyrkii analysoimaan case-yrityksen verkostoja ja esittää suppean yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija ei perustele tekemiään valintoja, ja analyysit jäävät irralliseksi case-yrityksen toiminnasta
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä suppeasti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija osaa laatia analyysin case-yrityksen verkostoista ja esittää melko kattavan yhteistyöverkostojen kehityssuunnitelman
Opiskelija osaa perustella tekemänsä valinnat ja tekemänsä verkostoanalyysin osoittaen ymmärtäneensä yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittymisessä
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä ymmärrettävästi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija osaa laatia kattavan ja systemaattisen analyysin case-yrityksen verkostoista ja erinomaisen yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija osaa erinomaisesti perustella tekemänsä valinnat ja esittää tekemänsä verkostoanalyysin tiiviisti ja selkeästi osoittaen ymmärtäneensä erinomaisesti yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittämisessä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustyö 100%
itse- ja vertaisarviointi +/-