Siirry suoraan sisältöön

Verkostot yrityksen kehittämisessäLaajuus (3 op)

Tunnus: LTVALK403

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analysoida yritysten välisen verkostoitumisen merkitystä liiketoiminnassa sekä kuvata millaisia verkostoitumisen muotoja on olemassa. Opiskelija osaa kuvata miten yritysverkostot ja niihin liittyvä kumppanuus syntyvät ja kehittyvät sekä analysoida organisaation verkostojen rakennetta ja toimintaa. Opiskelija osaa määritellä ja arvioida organisaation asemaa verkostoissa ja arvoketjuissa sekä liiketoiminnan ansaintalogiikkaa toimitusketjuissa asiakkaan näkökulmasta.

Sisältö

-verkostoituva liiketoiminta
-yritysyhteistyön ja verkostoitumisen muodot
-kumppanuuksien luomisen perusteet
-verkostopääoma ja verkostokyvykkyys
-verkostoituminen yrityksen strategisena valintana
-erilaisten verkostojen vaikutus yrityksen oppimiseen ja kehittämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen passiivisesti, eikä osallistu keskusteluun
Opiskelija pyrkii analysoimaan case-yrityksen verkostoja ja esittää suppean yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija ei perustele tekemiään valintoja, ja analyysit jäävät irralliseksi case-yrityksen toiminnasta
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä suppeasti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija osaa laatia analyysin case-yrityksen verkostoista ja esittää melko kattavan yhteistyöverkostojen kehityssuunnitelman
Opiskelija osaa perustella tekemänsä valinnat ja tekemänsä verkostoanalyysin osoittaen ymmärtäneensä yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittymisessä
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä ymmärrettävästi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija osaa laatia kattavan ja systemaattisen analyysin case-yrityksen verkostoista ja erinomaisen yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija osaa erinomaisesti perustella tekemänsä valinnat ja esittää tekemänsä verkostoanalyysin tiiviisti ja selkeästi osoittaen ymmärtäneensä erinomaisesti yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittämisessä

Oppimateriaalit

-Luennoitsijan jakama materiaali

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 22.01.2024

Ajoitus

22.01.2024 - 17.03.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Elina Ojala
Opiskelijaryhmät
  • LITA21C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida yritysten välisen verkostoitumisen merkitystä liiketoiminnassa sekä kuvata millaisia verkostoitumisen muotoja on olemassa. Opiskelija osaa kuvata miten yritysverkostot ja niihin liittyvä kumppanuus syntyvät ja kehittyvät sekä analysoida organisaation verkostojen rakennetta ja toimintaa. Opiskelija osaa määritellä ja arvioida organisaation asemaa verkostoissa ja arvoketjuissa sekä liiketoiminnan ansaintalogiikkaa toimitusketjuissa asiakkaan näkökulmasta.

Sisältö

-verkostoituva liiketoiminta
-yritysyhteistyön ja verkostoitumisen muodot
-kumppanuuksien luomisen perusteet
-verkostopääoma ja verkostokyvykkyys
-verkostoituminen yrityksen strategisena valintana
-erilaisten verkostojen vaikutus yrityksen oppimiseen ja kehittämiseen

Oppimateriaalit

-Luennoitsijan jakama materiaali

Opetusmenetelmät

Aktiivinen lähiopetus,vuorovaikutteiset luennot/vierailijaluennoitsijat, harjoitustehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 10h, ttsenäinen opiskelu 71h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen passiivisesti, eikä osallistu keskusteluun
Opiskelija pyrkii analysoimaan case-yrityksen verkostoja ja esittää suppean yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija ei perustele tekemiään valintoja, ja analyysit jäävät irralliseksi case-yrityksen toiminnasta
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä suppeasti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija osaa laatia analyysin case-yrityksen verkostoista ja esittää melko kattavan yhteistyöverkostojen kehityssuunnitelman
Opiskelija osaa perustella tekemänsä valinnat ja tekemänsä verkostoanalyysin osoittaen ymmärtäneensä yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittymisessä
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä ymmärrettävästi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija osaa laatia kattavan ja systemaattisen analyysin case-yrityksen verkostoista ja erinomaisen yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija osaa erinomaisesti perustella tekemänsä valinnat ja esittää tekemänsä verkostoanalyysin tiiviisti ja selkeästi osoittaen ymmärtäneensä erinomaisesti yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittämisessä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus lähiopetuksessa, hyväksytyt harjoitustehtävät

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 15.03.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 26.05.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Kimmo Kulmala
Opiskelijaryhmät
  • LITA20B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA20C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida yritysten välisen verkostoitumisen merkitystä liiketoiminnassa sekä kuvata millaisia verkostoitumisen muotoja on olemassa. Opiskelija osaa kuvata miten yritysverkostot ja niihin liittyvä kumppanuus syntyvät ja kehittyvät sekä analysoida organisaation verkostojen rakennetta ja toimintaa. Opiskelija osaa määritellä ja arvioida organisaation asemaa verkostoissa ja arvoketjuissa sekä liiketoiminnan ansaintalogiikkaa toimitusketjuissa asiakkaan näkökulmasta.

Sisältö

-verkostoituva liiketoiminta
-yritysyhteistyön ja verkostoitumisen muodot
-kumppanuuksien luomisen perusteet
-verkostopääoma ja verkostokyvykkyys
-verkostoituminen yrityksen strategisena valintana
-erilaisten verkostojen vaikutus yrityksen oppimiseen ja kehittämiseen

Oppimateriaalit

Moodlessa opettajan luentomateriaalit ja muu opiskelumateriaali
Lisälukemista:
Kristian Möller, Arto Rajala & Senja Svahn. 2004. Tulevaisuutena liiketoimintaverkot. Johtaminen ja arvonluonti. Teknologiateollisuus

Katri Valkokari ym. (toim.). 2009. Verkostot yrityksen kehittämisessä WSOY Pro

Jukka Vesalainen ym. (toim). 2017. Practices for Network Management.
Kumpikin teos soveltuvin osin.

Lisäksi muu opettajan ilmoittama lisämateriaali.

Opetusmenetelmät

luennot
ryhmäyöt
harjoitustyö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja ryhmätyöt 10 h
Itsenäinen opiskelu ja verkko-opiskelu 71 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen passiivisesti, eikä osallistu keskusteluun
Opiskelija pyrkii analysoimaan case-yrityksen verkostoja ja esittää suppean yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija ei perustele tekemiään valintoja, ja analyysit jäävät irralliseksi case-yrityksen toiminnasta
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä suppeasti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija osaa laatia analyysin case-yrityksen verkostoista ja esittää melko kattavan yhteistyöverkostojen kehityssuunnitelman
Opiskelija osaa perustella tekemänsä valinnat ja tekemänsä verkostoanalyysin osoittaen ymmärtäneensä yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittymisessä
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä ymmärrettävästi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija osaa laatia kattavan ja systemaattisen analyysin case-yrityksen verkostoista ja erinomaisen yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija osaa erinomaisesti perustella tekemänsä valinnat ja esittää tekemänsä verkostoanalyysin tiiviisti ja selkeästi osoittaen ymmärtäneensä erinomaisesti yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittämisessä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustyö 100%
itse- ja vertaisarviointi +/-

Ilmoittautumisaika

15.10.2021 - 16.03.2022

Ajoitus

21.03.2022 - 25.05.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

T&K-osuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Merja Juppo
Opiskelijaryhmät
  • LITA19B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA19C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida yritysten välisen verkostoitumisen merkitystä liiketoiminnassa sekä kuvata millaisia verkostoitumisen muotoja on olemassa. Opiskelija osaa kuvata miten yritysverkostot ja niihin liittyvä kumppanuus syntyvät ja kehittyvät sekä analysoida organisaation verkostojen rakennetta ja toimintaa. Opiskelija osaa määritellä ja arvioida organisaation asemaa verkostoissa ja arvoketjuissa sekä liiketoiminnan ansaintalogiikkaa toimitusketjuissa asiakkaan näkökulmasta.

Sisältö

-verkostoituva liiketoiminta
-yritysyhteistyön ja verkostoitumisen muodot
-kumppanuuksien luomisen perusteet
-verkostopääoma ja verkostokyvykkyys
-verkostoituminen yrityksen strategisena valintana
-erilaisten verkostojen vaikutus yrityksen oppimiseen ja kehittämiseen

Oppimateriaalit

Moodlessa opettajan luentomateriaalit ja muu opiskelumateriaali
Lisälukemista:
Kristian Möller, Arto Rajala & Senja Svahn. 2004. Tulevaisuutena liiketoimintaverkot. Johtaminen ja arvonluonti. Teknologiateollisuus

Katri Valkokari ym. (toim.). 2009. Verkostot yrityksen kehittämisessä WSOY Pro

Jukka Vesalainen ym. (toim). 2017. Practices for Network Management.
Kumpikin teos soveltuvin osin.

Lisäksi muu opettajan ilmoittama lisämateriaali.

Opetusmenetelmät

luennot
ryhmäyöt
harjoitustyö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja ryhmätyöt 10 h
Itsenäinen opiskelu ja verkko-opiskelu 71 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen passiivisesti, eikä osallistu keskusteluun
Opiskelija pyrkii analysoimaan case-yrityksen verkostoja ja esittää suppean yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija ei perustele tekemiään valintoja, ja analyysit jäävät irralliseksi case-yrityksen toiminnasta
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä suppeasti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija osaa laatia analyysin case-yrityksen verkostoista ja esittää melko kattavan yhteistyöverkostojen kehityssuunnitelman
Opiskelija osaa perustella tekemänsä valinnat ja tekemänsä verkostoanalyysin osoittaen ymmärtäneensä yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittymisessä
Opiskelija esittää tekemiään analyyseja ja suunnitelman verkostojen kehittämisestä ymmärrettävästi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija osaa laatia kattavan ja systemaattisen analyysin case-yrityksen verkostoista ja erinomaisen yhteistyöverkostojen kehittämissuunnitelman
Opiskelija osaa erinomaisesti perustella tekemänsä valinnat ja esittää tekemänsä verkostoanalyysin tiiviisti ja selkeästi osoittaen ymmärtäneensä erinomaisesti yhteistyöverkostojen merkityksen yrityksen kehittämisessä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustyö 100%
itse- ja vertaisarviointi +/-