Siirry suoraan sisältöön

MarkkinointiviestintäLaajuus (6 op)

Tunnus: LT00CK78

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja tunnistaa markkinointiviestinnän merkityksen yrityksen liiketoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella ja arvioida tavoitteellista markkinointiviestintää sekä strategisella että operatiivisella tasolla. Opiskelija osaa laatia markkinointiviestinnän suunnitelman. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella ja kehittää yrityksen markkinointiviestinnän toimenpiteitä yrityksen strategisten tavoitteiden mukaisesti.

Sisältö

- Markkinointiviestinnän keinot
- Markkinointiviestinnän toteuttaminen ja arviointi
- Markkinointi sosiaalisessa mediassa ja mobiilimarkkinointi
- Markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- Toimeksiannon laatiminen mainostoimistolle

Esitietovaatimukset

Markkinoinnin opinnot virtuaaliyritystoiminnassa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja selittää markkinointiviestinnän merkityksen. Hän osaa perustasolla suunnitella ja toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja selittää markkinointiviestinnän merkityksen. Hän osaa suunnitella, arvioida ja toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja selittää markkinointiviestinnän merkityksen. Hän osaa kiitettävästi suunnitella, arvioida ja toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti.

Ilmoittautumisaika

15.10.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

11.04.2022 - 25.05.2022

Laajuus

6 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Terhi Anttila
  • Saija Råtts
Opiskelijaryhmät
  • LITA20B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja tunnistaa markkinointiviestinnän merkityksen yrityksen liiketoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella ja arvioida tavoitteellista markkinointiviestintää sekä strategisella että operatiivisella tasolla. Opiskelija osaa laatia markkinointiviestinnän suunnitelman. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella ja kehittää yrityksen markkinointiviestinnän toimenpiteitä yrityksen strategisten tavoitteiden mukaisesti.

Sisältö

- Markkinointiviestinnän keinot
- Markkinointiviestinnän toteuttaminen ja arviointi
- Markkinointi sosiaalisessa mediassa ja mobiilimarkkinointi
- Markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- Toimeksiannon laatiminen mainostoimistolle

Oppimateriaalit

-Halonen (2019). Vaikuttajamarkkinointi. Alma Talent.
-Rummukainen, M., Hakola, I. & Hiila, I. 2019. Sisältömarkkinoinnin työkalut. Helsinki. Alma Talent.
-Komulainen (2018). Menesty digimarkkinoilla. [Verkkokirja]. Helsinki: Helsingin seudun kauppakamari. Saatavana: https://kauppakamaritieto-fi.libts.seamk.fi/fi/s/ak/kirjat/menesty-digimarkkinoinnilla-2018/?coll=7 
-Kortesuo, K. 2014a. Sano se someksi 1. Ammattilaisen käsikirja sosiaaliseen mediaan. Helsinki: Kauppakamari.
-Kortesuo, K. 2014b. Sano se someksi 2. Organisaation käsikirja sosiaaliseen mediaan. Helsinki: Kauppakamari.
-Siniaalto, M. 2014. Sosiaalisen median menestysreseptit. Helsinki: Helsingin Seudun Kauppakamari. Helsingin Kamari Oy & Marika Siniaalto.
-Juslén, J. 2011. Nettimarkkinoinnin karttakirja. Helsinki: Tietosykli.
-Kananen, J. 2013. Digimarkkinointi ja sosiaalinen media liiketoiminnassa. Miten yritykset voivat saavuttaa tuloksia digimarkkinoinnilla ja sosiaalisella medialla?. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Karjaluoto, H. 2010. Digitaalinen markkinointiviestintä : esimerkkejä parhaista käytännöistä yritys- ja kuluttajamarkkinointiin. Helsinki: Docendo.
-Fill, Chris. 2006. Marketing communications : engagements, strategies and practice. Prentice Hall.
-Vuokko, Pirjo. 2003. Markkinointiviestintä merkitys, vaikutus ja keinot.
-Opintojakson moodle-sivustolla oleva materiaali (luentokalvot ja artikkelit)
-Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

-Luennot
-Ryhmätyö
-Itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä 160 h
- luennot sekä yksilö- ja ryhmätöiden purku noin 40 h
- ryhmätyöskentely noin 60 h
- itsenäistä opiskelua ja materiaaleihin perehtymistä noin 60 h

Sisällön jaksotus

-Luennot
-Yksilötyö
-Ryhmätyö

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja selittää markkinointiviestinnän merkityksen. Hän osaa perustasolla suunnitella ja toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja selittää markkinointiviestinnän merkityksen. Hän osaa suunnitella, arvioida ja toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja selittää markkinointiviestinnän merkityksen. Hän osaa kiitettävästi suunnitella, arvioida ja toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö 50 %
Yksilötyö 50 %

Esitietovaatimukset

Markkinoinnin opinnot virtuaaliyritystoiminnassa