Siirry suoraan sisältöön

AsiakaskäyttäytyminenLaajuus (4 op)

Opintojakson tunnus: LT00DB53

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Osmo Mäkiniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analysoida asiakkaan käyttäytymistä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa tunnistaa ostoprosessin vaiheet ja siihen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin suunnitteluun liittyviä päätöksiä asiakastiedon perusteella.

Sisältö

- Kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät
- Tarpeet, motiivit, asenteet ja arvot
- Megatrendit ja kuluttajatrendit
- Organisaation ostokäyttäytyminen
- Ostoprosessi sekä b-to-b että b-to-c-markkinoilla
- Asiakastiedon kerääminen ja hyödyntäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa kuvata joitain megatrendejä ja kuluttajatrendejä. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa kuvata ostoprosessin vaiheet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida asiakkaan käyttäytymistä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa kuvata megatrendejä ja kuluttajatrendejä. Opiskelija osaa tunnistaa ostoprosessin vaiheet ja siihen vaikuttavat tekijät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot perusteellisesti ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida asiakkaan käyttäytymistä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa analysoida megatrendejä ja kuluttajatrendejä. Opiskelija osaa tunnistaa ostoprosessin vaiheet ja siihen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin suunnitteluun liittyviä päätöksiä asiakastiedon perusteella.

Oppimateriaalit

Bergström, S., & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita.;
Solomon, M. & Bamossy, G. & Askegaard, S. & Hogg, M. (2006). Consumer Behaviour -European Perspective
Arantola, H. (2006). Customer Insight.;
Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.

Siirry alkuun