Siirry suoraan sisältöön

AsiakaskäyttäytyminenLaajuus (4 op)

Tunnus: LT00DB53

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analysoida asiakkaan käyttäytymistä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa tunnistaa ostoprosessin vaiheet ja siihen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin suunnitteluun liittyviä päätöksiä asiakastiedon perusteella.

Sisältö

- Kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät
- Tarpeet, motiivit, asenteet ja arvot
- Megatrendit ja kuluttajatrendit
- Organisaation ostokäyttäytyminen
- Ostoprosessi sekä b-to-b että b-to-c-markkinoilla
- Asiakastiedon kerääminen ja hyödyntäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa kuvata joitain megatrendejä ja kuluttajatrendejä. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa kuvata ostoprosessin vaiheet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida asiakkaan käyttäytymistä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa kuvata megatrendejä ja kuluttajatrendejä. Opiskelija osaa tunnistaa ostoprosessin vaiheet ja siihen vaikuttavat tekijät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot perusteellisesti ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida asiakkaan käyttäytymistä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa analysoida megatrendejä ja kuluttajatrendejä. Opiskelija osaa tunnistaa ostoprosessin vaiheet ja siihen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin suunnitteluun liittyviä päätöksiä asiakastiedon perusteella.

Oppimateriaalit

Bergström, S., & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita.;
Solomon, M. & Bamossy, G. & Askegaard, S. & Hogg, M. (2006). Consumer Behaviour -European Perspective
Arantola, H. (2006). Customer Insight.;
Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

19.02.2024 - 07.04.2024

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Terhi Anttila
Opiskelijaryhmät
  • LITA22B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida asiakkaan käyttäytymistä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa tunnistaa ostoprosessin vaiheet ja siihen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin suunnitteluun liittyviä päätöksiä asiakastiedon perusteella.

Sisältö

- Kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät
- Tarpeet, motiivit, asenteet ja arvot
- Megatrendit ja kuluttajatrendit
- Organisaation ostokäyttäytyminen
- Ostoprosessi sekä b-to-b että b-to-c-markkinoilla
- Asiakastiedon kerääminen ja hyödyntäminen

Oppimateriaalit

-Hiltunen, Elina (2017). Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa. Trendit ja ilmiöt.
-Solomon, M. & Bamossy, G. & Askegaard, S. & Hogg, M. (2006). Consumer Behaviour European Perspective
-Arantola, H. (2006). Customer Insight
-Kenner, K & Leino, S. 2020. Myyntikirja: Menesty uuden ajan B2B-myynnissä.
-Ojasalo, J. & Ojasalo, K. (2010). B-to-B-palvelujen markkinointi
-Laine, K. (2015). Myynti on rikki. B-to-B-myynnin uusi aika
-Luentokalvot ja muu materiaali Moodlessa
-Osallistujien itse hankkima mahdollinen lisämateriaali

Opetusmenetelmät

-Luennot
-Ryhmätyöskentely
-Itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä: 106 h
-Luennot ja ryhmätöiden ohjaus- ja esitystunnit 22 h
-Ryhmätyöskentely 34 h
-Itsenäinen työskentely 50 h

Sisällön jaksotus

-Tarpeet, motiivit, sidonnaisuus, asenteet ja arvot
-Ostoprosessi ja ostamiseen vaikuttavat tekijät sekä b-to-b että b-to-c-markkinoilla
-Kuluttajakäyttäytyminen
-Organisaation ostokäyttäytyminen

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa kuvata joitain megatrendejä ja kuluttajatrendejä. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa kuvata ostoprosessin vaiheet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida asiakkaan käyttäytymistä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa kuvata megatrendejä ja kuluttajatrendejä. Opiskelija osaa tunnistaa ostoprosessin vaiheet ja siihen vaikuttavat tekijät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot perusteellisesti ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida asiakkaan käyttäytymistä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa analysoida megatrendejä ja kuluttajatrendejä. Opiskelija osaa tunnistaa ostoprosessin vaiheet ja siihen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin suunnitteluun liittyviä päätöksiä asiakastiedon perusteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Harjoitustyö 1 (yksilötyö, 20 % arvosanasta)
-Harjoitustyö 2 (ryhmätyö, 40 % arvosanasta)
-Oppimistehtävät (yksilötyö, 40% arvosanasta)