Siirry suoraan sisältöön

MusiikkikirjastotyöLaajuus (5 op)

Tunnus: 4A00CT79

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa…
- Tunnistaa erilaiset musiikkikirjastodiskurssit ja alan kulttuurin
- Luetella erilaiset musiikin representaatiot ja muodot
- Hahmottaa perusasiat musiikin kuvailun ja luetteloinnin erityispiirteistä
- Tunnistaa musiikkiin liittyvät asiakaspalvelukanavat
- Suunnitella erilaisia muotoja yhteiskehittämiseen asiakkaiden kanssa
- Arvioida musiikin kulutustapojen muutosten vaikutusta

- Esitellä musiikkikirjastopalveluita ja avata sisältöjä somessa

Sisältö

- Retrospektiivinen katsaus musiikkiin yleisissä kirjastoissa
- Musiikin sisällöt kirjastossa: Aineistot, e-aineistot ja esineet
- Musiikin kuvailu ja luettelointi kirjastossa sekä verkkopalveluissa
- Tietopalvelua ja tiedonlähteitä, fyysisesti ja digitaalisesti
- Musiikkikirjaston asiakkaat ja potentiaaliset kohderyhmät
- Musiikkikirjastojen muotoiluja, työtehtäviä ja uutta osaamista
- Tulevaisuus, muuttuneet kulutustavat ja uusi identiteetti

- Vuorovaikutustaidot, rohkeus ja suunnitemallisuus sometyössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- Opiskelija on osallistunut opetukseen
- Opiskelija on osallistunut keskusteluun
- Opiskelija osaa musiikkikirjastotyön peruskäsitteistön ja sisällölliset perusasiat
- Opiskelija on osallistunut pienryhmässä toteutettavan harjoitustyön tekemiseen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- Opiskelija on osallistunut opetukseen omaa aktiivisuutta osoittaen
- Opiskelija on osallistunut keskusteluun aktiivisesti ja tehnyt harjoitustehtävät
- Opiskelija hallitsee hyvin musiikkikirjastotyön peruskäsitteistön, sisällölliset perusasiat
- Opiskelija on osallistunut pienryhmässä toteutettavan harjoitustyön tekemiseen
- Opiskelija osaa soveltaa kurssilla opetettuja sisältöjä keskusteluissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija on osallistunut keskusteluun ja pohtinut uusia näkökulmia sekä tehnyt harjoitustehtävät osoittaen kiitettävää perehtymistä ja kiinnostuneisuutta aihepiiriin
- Opiskelija hallitsee kiitettävästi musiikkikirjastotyön peruskäsitteistön, sisällölliset perusasiat, erilaiset kohderyhmät sekä musiikin erilaisten representaatioiden mahdollisuudet kehittämisessä
- Opiskelija on osallistunut omalla panoksellaan rohkeasti ja ennakkoluulottomasti pienryhmässä toteutettavan harjoitustyön tekemiseen
- Opiskelija osaa soveltaa kurssilla opetettua keskusteluissa ja argumentoida niitä hyödyntäen
- Opiskelija osaa arvioida ja hahmottaa musiikkikirjastotoiminnan paikkaa ja tärkeyttä

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 21.02.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 26.05.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Kiti Nimeämätön
Opiskelijaryhmät
  • KITI22
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI21
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa…
- Tunnistaa erilaiset musiikkikirjastodiskurssit ja alan kulttuurin
- Luetella erilaiset musiikin representaatiot ja muodot
- Hahmottaa perusasiat musiikin kuvailun ja luetteloinnin erityispiirteistä
- Tunnistaa musiikkiin liittyvät asiakaspalvelukanavat
- Suunnitella erilaisia muotoja yhteiskehittämiseen asiakkaiden kanssa
- Arvioida musiikin kulutustapojen muutosten vaikutusta

- Esitellä musiikkikirjastopalveluita ja avata sisältöjä somessa

Sisältö

- Retrospektiivinen katsaus musiikkiin yleisissä kirjastoissa
- Musiikin sisällöt kirjastossa: Aineistot, e-aineistot ja esineet
- Musiikin kuvailu ja luettelointi kirjastossa sekä verkkopalveluissa
- Tietopalvelua ja tiedonlähteitä, fyysisesti ja digitaalisesti
- Musiikkikirjaston asiakkaat ja potentiaaliset kohderyhmät
- Musiikkikirjastojen muotoiluja, työtehtäviä ja uutta osaamista
- Tulevaisuus, muuttuneet kulutustavat ja uusi identiteetti

- Vuorovaikutustaidot, rohkeus ja suunnitemallisuus sometyössä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- Opiskelija on osallistunut opetukseen
- Opiskelija on osallistunut keskusteluun
- Opiskelija osaa musiikkikirjastotyön peruskäsitteistön ja sisällölliset perusasiat
- Opiskelija on osallistunut pienryhmässä toteutettavan harjoitustyön tekemiseen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- Opiskelija on osallistunut opetukseen omaa aktiivisuutta osoittaen
- Opiskelija on osallistunut keskusteluun aktiivisesti ja tehnyt harjoitustehtävät
- Opiskelija hallitsee hyvin musiikkikirjastotyön peruskäsitteistön, sisällölliset perusasiat
- Opiskelija on osallistunut pienryhmässä toteutettavan harjoitustyön tekemiseen
- Opiskelija osaa soveltaa kurssilla opetettuja sisältöjä keskusteluissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija on osallistunut keskusteluun ja pohtinut uusia näkökulmia sekä tehnyt harjoitustehtävät osoittaen kiitettävää perehtymistä ja kiinnostuneisuutta aihepiiriin
- Opiskelija hallitsee kiitettävästi musiikkikirjastotyön peruskäsitteistön, sisällölliset perusasiat, erilaiset kohderyhmät sekä musiikin erilaisten representaatioiden mahdollisuudet kehittämisessä
- Opiskelija on osallistunut omalla panoksellaan rohkeasti ja ennakkoluulottomasti pienryhmässä toteutettavan harjoitustyön tekemiseen
- Opiskelija osaa soveltaa kurssilla opetettua keskusteluissa ja argumentoida niitä hyödyntäen
- Opiskelija osaa arvioida ja hahmottaa musiikkikirjastotoiminnan paikkaa ja tärkeyttä

Ilmoittautumisaika

15.12.2021 - 08.02.2022

Ajoitus

14.02.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Jarkko Rikkilä
Opiskelijaryhmät
  • KITI19
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI20
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa…
- Tunnistaa erilaiset musiikkikirjastodiskurssit ja alan kulttuurin
- Luetella erilaiset musiikin representaatiot ja muodot
- Hahmottaa perusasiat musiikin kuvailun ja luetteloinnin erityispiirteistä
- Tunnistaa musiikkiin liittyvät asiakaspalvelukanavat
- Suunnitella erilaisia muotoja yhteiskehittämiseen asiakkaiden kanssa
- Arvioida musiikin kulutustapojen muutosten vaikutusta

- Esitellä musiikkikirjastopalveluita ja avata sisältöjä somessa

Sisältö

- Retrospektiivinen katsaus musiikkiin yleisissä kirjastoissa
- Musiikin sisällöt kirjastossa: Aineistot, e-aineistot ja esineet
- Musiikin kuvailu ja luettelointi kirjastossa sekä verkkopalveluissa
- Tietopalvelua ja tiedonlähteitä, fyysisesti ja digitaalisesti
- Musiikkikirjaston asiakkaat ja potentiaaliset kohderyhmät
- Musiikkikirjastojen muotoiluja, työtehtäviä ja uutta osaamista
- Tulevaisuus, muuttuneet kulutustavat ja uusi identiteetti

- Vuorovaikutustaidot, rohkeus ja suunnitemallisuus sometyössä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- Opiskelija on osallistunut opetukseen
- Opiskelija on osallistunut keskusteluun
- Opiskelija osaa musiikkikirjastotyön peruskäsitteistön ja sisällölliset perusasiat
- Opiskelija on osallistunut pienryhmässä toteutettavan harjoitustyön tekemiseen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- Opiskelija on osallistunut opetukseen omaa aktiivisuutta osoittaen
- Opiskelija on osallistunut keskusteluun aktiivisesti ja tehnyt harjoitustehtävät
- Opiskelija hallitsee hyvin musiikkikirjastotyön peruskäsitteistön, sisällölliset perusasiat
- Opiskelija on osallistunut pienryhmässä toteutettavan harjoitustyön tekemiseen
- Opiskelija osaa soveltaa kurssilla opetettuja sisältöjä keskusteluissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija on osallistunut keskusteluun ja pohtinut uusia näkökulmia sekä tehnyt harjoitustehtävät osoittaen kiitettävää perehtymistä ja kiinnostuneisuutta aihepiiriin
- Opiskelija hallitsee kiitettävästi musiikkikirjastotyön peruskäsitteistön, sisällölliset perusasiat, erilaiset kohderyhmät sekä musiikin erilaisten representaatioiden mahdollisuudet kehittämisessä
- Opiskelija on osallistunut omalla panoksellaan rohkeasti ja ennakkoluulottomasti pienryhmässä toteutettavan harjoitustyön tekemiseen
- Opiskelija osaa soveltaa kurssilla opetettua keskusteluissa ja argumentoida niitä hyödyntäen
- Opiskelija osaa arvioida ja hahmottaa musiikkikirjastotoiminnan paikkaa ja tärkeyttä