Siirry suoraan sisältöön

Taiteen  tuntemusLaajuus (3 op)

Tunnus: 2B00BP18

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- nimetä keskeisimmät eri taidemuotojen tyylisuuntaukset
- tunnistaa taiteen soveltavan käytön mahdollisuuksia
- asemoida yksittäisen artefaktin osaksi isompaa viitekehystä
- tunnistaa taiteen merkityksen yhteiskunnassa
- kirjallisesti analysoida taidekokemustaan

Sisältö

Eri taiteenlajien keskeisimmät tyylisuunnat ja edustajat
Soveltavan taiteen mahdollisuudet eri toimialoilla (mm. hyvinvointi)
Taidekritiikin rakenne ja sen harjoitteleminen kulttuurituottajan näkökulmasta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee nimeämään muutaman keskeisen taiteen tyylisuunnan ja sovellusalueen
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä
Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat ja niiden merkittävimmät edustajat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän

Oppimateriaalit

Mäki, T (2020). Taiteen tehtävä:esseitä

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 21.02.2024

Ajoitus

11.01.2024 - 26.05.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
  • Jussi Kareinen
Opiskelijaryhmät
  • KUTU23
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- nimetä keskeisimmät eri taidemuotojen tyylisuuntaukset
- tunnistaa taiteen soveltavan käytön mahdollisuuksia
- asemoida yksittäisen artefaktin osaksi isompaa viitekehystä
- tunnistaa taiteen merkityksen yhteiskunnassa
- kirjallisesti analysoida taidekokemustaan

Sisältö

Eri taiteenlajien keskeisimmät tyylisuunnat ja edustajat
Soveltavan taiteen mahdollisuudet eri toimialoilla (mm. hyvinvointi)
Taidekritiikin rakenne ja sen harjoitteleminen kulttuurituottajan näkökulmasta

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee nimeämään muutaman keskeisen taiteen tyylisuunnan ja sovellusalueen
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä
Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat ja niiden merkittävimmät edustajat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 22.02.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 31.05.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
  • Jussi Kareinen
Opiskelijaryhmät
  • KUTU22
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- nimetä keskeisimmät eri taidemuotojen tyylisuuntaukset
- tunnistaa taiteen soveltavan käytön mahdollisuuksia
- asemoida yksittäisen artefaktin osaksi isompaa viitekehystä
- tunnistaa taiteen merkityksen yhteiskunnassa
- kirjallisesti analysoida taidekokemustaan

Sisältö

Eri taiteenlajien keskeisimmät tyylisuunnat ja edustajat
Soveltavan taiteen mahdollisuudet eri toimialoilla (mm. hyvinvointi)
Taidekritiikin rakenne ja sen harjoitteleminen kulttuurituottajan näkökulmasta

Aika ja paikka

23.4.-30.5.2022

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus
Ryhmätyöt
Itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

A. Taiteen merkitys yhteiskunnassa (1 op.)
- kaksi pohdintatehtävää (10 h)
- luennot (10h)
B. Soveltavan taiteen mahdollisuudet eri toimialoilla (mm. hyvinvointi) (1op.)
- kaksi pohdintatehtävää (10h)
- kontaktiopetus (12h)
C. Taidekritiikin rakenne ja sen harjoitteleminen kulttuurituottajan näkökulmasta (1op.)
- neljä kritiikkiä (6h/kritiikki sisältää esityksen, teoksen katsomisen)
-

Lisätietoja opiskelijoille

jussi.kareinen@seamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee nimeämään muutaman keskeisen taiteen tyylisuunnan ja sovellusalueen
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä
Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat ja niiden merkittävimmät edustajat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pohdintatehtävät
Tuntiaktiivisuus
Kritiikit

Hylätty (0)

Puuttuvia osasuorituksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia muutamin esimerkein
Ymmärtää soveltavan taiteen käsitteen ja osaa nimetä siitä muutaman esimerkin.
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia muutamin esimerkein ja ymmärtää taiteen merkityksen yhteiskunnassa.
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa

Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia analyyttisesti monipuolisen esimerkein ja ymmärtää syvällisesti taiteen merkityksen yhteiskunnassa.
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä

Ilmoittautumisaika

15.10.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

21.03.2022 - 25.05.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
  • Jussi Kareinen
Opiskelijaryhmät
  • KUTU21
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- nimetä keskeisimmät eri taidemuotojen tyylisuuntaukset
- tunnistaa taiteen soveltavan käytön mahdollisuuksia
- asemoida yksittäisen artefaktin osaksi isompaa viitekehystä
- tunnistaa taiteen merkityksen yhteiskunnassa
- kirjallisesti analysoida taidekokemustaan

Sisältö

Eri taiteenlajien keskeisimmät tyylisuunnat ja edustajat
Soveltavan taiteen mahdollisuudet eri toimialoilla (mm. hyvinvointi)
Taidekritiikin rakenne ja sen harjoitteleminen kulttuurituottajan näkökulmasta

Aika ja paikka

22.3.-30.5.2021 verkkototeutus

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Taiteen merkitys yhteiskunnassa 1 op (25 h)
Soveltava taide 1 op (25 h)
Taidekritiikit 1 op (25h)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee nimeämään muutaman keskeisen taiteen tyylisuunnan ja sovellusalueen
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä
Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat ja niiden merkittävimmät edustajat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallisten tehtävien arviointi (1-5)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia muutamin esimerkein.
Ymmärtää soveltavan taiteen käsitteen ja osaa nimetä siitä muutaman esimerkin.
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia muutamin esimerkein ja ymmärtää taiteen merkityksen yhteiskunnassa.
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa.
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia analyyttisesti monipuolisen esimerkein ja ymmärtää syvällisesti taiteen merkityksen yhteiskunnassa.
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä.
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän.