NeuvottelutaidotLaajuus (5 op)
Tunnus: 2B00BP55
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää neuvottelutaitojen merkityksen kulttuurituottajan työssä
-hallitsee erityyppisten neuvottelujen perusperiaatteet
-hallitsee neuvottelu- ja kokoustaidon teorian ja pystyy soveltamaan teoriaa käytännön tilanteissa
-osaa neuvotteluihin ja kokouksiin liittyvät dokumentointikäytänteet
- osaa vakuuttaa kuulijansa
Sisältö
-kokous- ja neuvottelutaidon teoria
-erilaiset neuvottelijatyypit
-työelämän neuvottelut ja kokoukset ja niihin liittyvä dokumentaatio
-neuvottelu- ja kokoussimulaatiot ja niiden arviointi
- esiintymisharjoituksia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet
-hallitsee osan kokoustekniikan ja neuvottelun keskeisistä periaatteista
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa pyydettäessä tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia ohjatusti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa pyydettäessä esittää mielipiteensä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa.
-kykenee esiintymään julkisesti ja saamaan ajatuksensa välitettyä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja pyrkii kehittämään neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää neuvottelua eteenpäin vieviä puheenvuoroja
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa ja pyrkii palautteen perusteella kehittämään taitojaan.
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti eri kohdeyleisöille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja osaa kehittää neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa rakentavasti ja selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää tilannetta eteenpäin vieviä puheenvuoroja ja pystyy vaikuttamaan positiivisesti neuvottelun ilmapiiriin
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa, kokouksissa ja osaa palautteen perusteella kehittää taitojaan
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti eri kohdeyleisöille
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 19.02.2025
Ajoitus
19.03.2025 - 25.05.2025
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Johanna Ikola
Opiskelijaryhmät
-
KUTU23Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KUTU24Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KUTU21Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KITI23Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää neuvottelutaitojen merkityksen kulttuurituottajan työssä
-hallitsee erityyppisten neuvottelujen perusperiaatteet
-hallitsee neuvottelu- ja kokoustaidon teorian ja pystyy soveltamaan teoriaa käytännön tilanteissa
-osaa neuvotteluihin ja kokouksiin liittyvät dokumentointikäytänteet
- osaa vakuuttaa kuulijansa
Sisältö
-kokous- ja neuvottelutaidon teoria
-erilaiset neuvottelijatyypit
-työelämän neuvottelut ja kokoukset ja niihin liittyvä dokumentaatio
-neuvottelu- ja kokoussimulaatiot ja niiden arviointi
- esiintymisharjoituksia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet
-hallitsee osan kokoustekniikan ja neuvottelun keskeisistä periaatteista
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa pyydettäessä tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia ohjatusti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa pyydettäessä esittää mielipiteensä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa.
-kykenee esiintymään julkisesti ja saamaan ajatuksensa välitettyä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja pyrkii kehittämään neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää neuvottelua eteenpäin vieviä puheenvuoroja
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa ja pyrkii palautteen perusteella kehittämään taitojaan.
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti eri kohdeyleisöille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja osaa kehittää neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa rakentavasti ja selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää tilannetta eteenpäin vieviä puheenvuoroja ja pystyy vaikuttamaan positiivisesti neuvottelun ilmapiiriin
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa, kokouksissa ja osaa palautteen perusteella kehittää taitojaan
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti eri kohdeyleisöille
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 21.02.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 26.05.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 18
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Johanna Ikola
Opiskelijaryhmät
-
KUTU20Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KUTU23Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KUTU22Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää neuvottelutaitojen merkityksen kulttuurituottajan työssä
-hallitsee erityyppisten neuvottelujen perusperiaatteet
-hallitsee neuvottelu- ja kokoustaidon teorian ja pystyy soveltamaan teoriaa käytännön tilanteissa
-osaa neuvotteluihin ja kokouksiin liittyvät dokumentointikäytänteet
- osaa vakuuttaa kuulijansa
Sisältö
-kokous- ja neuvottelutaidon teoria
-erilaiset neuvottelijatyypit
-työelämän neuvottelut ja kokoukset ja niihin liittyvä dokumentaatio
-neuvottelu- ja kokoussimulaatiot ja niiden arviointi
- esiintymisharjoituksia
Opetusmenetelmät
Keskustelu- ja neuvotteluharjoitukset sekä arviointikeskustelut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
lähitunnit 7x4h=28h 3op
oppimispäiväkirja oppimisen rerflektointiin 2 op
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi on harjoituskurssi, joten siellä on läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet
-hallitsee osan kokoustekniikan ja neuvottelun keskeisistä periaatteista
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa pyydettäessä tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia ohjatusti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa pyydettäessä esittää mielipiteensä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa.
-kykenee esiintymään julkisesti ja saamaan ajatuksensa välitettyä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja pyrkii kehittämään neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää neuvottelua eteenpäin vieviä puheenvuoroja
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa ja pyrkii palautteen perusteella kehittämään taitojaan.
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti eri kohdeyleisöille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja osaa kehittää neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa rakentavasti ja selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää tilannetta eteenpäin vieviä puheenvuoroja ja pystyy vaikuttamaan positiivisesti neuvottelun ilmapiiriin
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa, kokouksissa ja osaa palautteen perusteella kehittää taitojaan
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti eri kohdeyleisöille
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajan arviointi ja opiskelijan itsearviointi
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 22.02.2023
Ajoitus
08.03.2023 - 26.05.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 18
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Johanna Ikola
Opiskelijaryhmät
-
KUTU22Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KUTU21Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KUTU19Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää neuvottelutaitojen merkityksen kulttuurituottajan työssä
-hallitsee erityyppisten neuvottelujen perusperiaatteet
-hallitsee neuvottelu- ja kokoustaidon teorian ja pystyy soveltamaan teoriaa käytännön tilanteissa
-osaa neuvotteluihin ja kokouksiin liittyvät dokumentointikäytänteet
- osaa vakuuttaa kuulijansa
Sisältö
-kokous- ja neuvottelutaidon teoria
-erilaiset neuvottelijatyypit
-työelämän neuvottelut ja kokoukset ja niihin liittyvä dokumentaatio
-neuvottelu- ja kokoussimulaatiot ja niiden arviointi
- esiintymisharjoituksia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet
-hallitsee osan kokoustekniikan ja neuvottelun keskeisistä periaatteista
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa pyydettäessä tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia ohjatusti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa pyydettäessä esittää mielipiteensä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa.
-kykenee esiintymään julkisesti ja saamaan ajatuksensa välitettyä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja pyrkii kehittämään neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää neuvottelua eteenpäin vieviä puheenvuoroja
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa ja pyrkii palautteen perusteella kehittämään taitojaan.
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti eri kohdeyleisöille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja osaa kehittää neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa rakentavasti ja selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää tilannetta eteenpäin vieviä puheenvuoroja ja pystyy vaikuttamaan positiivisesti neuvottelun ilmapiiriin
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa, kokouksissa ja osaa palautteen perusteella kehittää taitojaan
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti eri kohdeyleisöille
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 12.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 18.12.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 18
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Johanna Ikola
Opiskelijaryhmät
-
KUTU20Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KUTU22Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KITI21Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KUTU19Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää neuvottelutaitojen merkityksen kulttuurituottajan työssä
-hallitsee erityyppisten neuvottelujen perusperiaatteet
-hallitsee neuvottelu- ja kokoustaidon teorian ja pystyy soveltamaan teoriaa käytännön tilanteissa
-osaa neuvotteluihin ja kokouksiin liittyvät dokumentointikäytänteet
- osaa vakuuttaa kuulijansa
Sisältö
-kokous- ja neuvottelutaidon teoria
-erilaiset neuvottelijatyypit
-työelämän neuvottelut ja kokoukset ja niihin liittyvä dokumentaatio
-neuvottelu- ja kokoussimulaatiot ja niiden arviointi
- esiintymisharjoituksia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet
-hallitsee osan kokoustekniikan ja neuvottelun keskeisistä periaatteista
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa pyydettäessä tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia ohjatusti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa pyydettäessä esittää mielipiteensä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa.
-kykenee esiintymään julkisesti ja saamaan ajatuksensa välitettyä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja pyrkii kehittämään neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää neuvottelua eteenpäin vieviä puheenvuoroja
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa ja pyrkii palautteen perusteella kehittämään taitojaan.
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti eri kohdeyleisöille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja osaa kehittää neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa rakentavasti ja selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää tilannetta eteenpäin vieviä puheenvuoroja ja pystyy vaikuttamaan positiivisesti neuvottelun ilmapiiriin
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa, kokouksissa ja osaa palautteen perusteella kehittää taitojaan
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti eri kohdeyleisöille