JohtaminenLaajuus (3 op)
Tunnus: 2B00BP36
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys työstä ja toimivan työyhteisön merkityksestä. Opiskelija ymmärtää, että toimivan työyhteisön edellytyksenä on kyky tunnistaa oma persoona osana työyhteisöä.
Opiskelija osaa kehittää ja arvioida omaa johtajuuttaan (itsensä johtaminen), joka on johtajuutta aina suhteessa toiseen.
Hänellä on perustiedot ja taidot henkilöstöjohtamisesta ja hän osaa soveltaa niitä tuotantoihin. Opiskelija osaa johtaa työryhmää sen monimuotoisuuden hyväksyen, sekä arvostaen ja kunnioittaen työryhmän muita jäseniä. Opiskelija tunnistaa talouden suunnittelun ja seurannan yhtenä johtamisen välineenä. Hänellä on perustiedot muutosten johtamisesta ja riskienhallinnasta.
Sisältö
Toimivan työyhteisön peruspilarit
Itsensä johtaminen
Henkilöstöjohtamisen perusteet
Talouden suunnittelu ja seuranta johtamisen välineenä
Muutosten- ja riskienhallinta osana johtamista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija tunnistaa toimivan työyhteisön periaatteet
- Opiskelija kykenee toimimaan työyhteisössä yhteisesti sovittujen pelisääntöjen ja tavoitteiden mukaisesti
- Opiskelija ymmärtää henkilöstöjohtamisen merkityksen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija tunnistaa selkeästi organisaation perustehtävän ja oman roolinsa osa työyhteisöä
- Opiskelija kykenee toimimaan työryhmän vetäjänä ja delegoimaan tehtäviä ryhmässä
- Opiskelija ymmärtää taloudenhallinnan merkityksen osana johtamista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys työstä ja hän osaa reflektoida analyyttisesti omaa ammatillista persoonaansa osana työyhteisöä
- Opiskelijaa osaa johtaa työryhmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- Opiskelijaa osaa hyödyntää budjetointia johtamisen työkaluna
- Opiskelijalla on valmiudet johtaa organisaatiota myös muutostilanteessa
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 18.12.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Katri Juppi
Opiskelijaryhmät
-
KUTU21Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys työstä ja toimivan työyhteisön merkityksestä. Opiskelija ymmärtää, että toimivan työyhteisön edellytyksenä on kyky tunnistaa oma persoona osana työyhteisöä.
Opiskelija osaa kehittää ja arvioida omaa johtajuuttaan (itsensä johtaminen), joka on johtajuutta aina suhteessa toiseen.
Hänellä on perustiedot ja taidot henkilöstöjohtamisesta ja hän osaa soveltaa niitä tuotantoihin. Opiskelija osaa johtaa työryhmää sen monimuotoisuuden hyväksyen, sekä arvostaen ja kunnioittaen työryhmän muita jäseniä. Opiskelija tunnistaa talouden suunnittelun ja seurannan yhtenä johtamisen välineenä. Hänellä on perustiedot muutosten johtamisesta ja riskienhallinnasta.
Sisältö
Toimivan työyhteisön peruspilarit
Itsensä johtaminen
Henkilöstöjohtamisen perusteet
Talouden suunnittelu ja seuranta johtamisen välineenä
Muutosten- ja riskienhallinta osana johtamista
Oppimateriaalit
Järvinen, P. (2014). Esimiestyö ongelmatilanteissa. 8. uudistettu painos. Helsinki: Talentum.
Viitala, R. (2021). Henkilöstöjohtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Koppelomäki, I. (2007-2021). Itsensä johtaminen. Uskalla Innostua.
Lisäksi opettajan tuottama materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, käänteinen opetus, yksilötehtävät, tentti.
Lähiopetus sekä Teams-opetus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op: opiskelijan työtä 81 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija tunnistaa toimivan työyhteisön periaatteet
- Opiskelija kykenee toimimaan työyhteisössä yhteisesti sovittujen pelisääntöjen ja tavoitteiden mukaisesti
- Opiskelija ymmärtää henkilöstöjohtamisen merkityksen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija tunnistaa selkeästi organisaation perustehtävän ja oman roolinsa osa työyhteisöä
- Opiskelija kykenee toimimaan työryhmän vetäjänä ja delegoimaan tehtäviä ryhmässä
- Opiskelija ymmärtää taloudenhallinnan merkityksen osana johtamista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys työstä ja hän osaa reflektoida analyyttisesti omaa ammatillista persoonaansa osana työyhteisöä
- Opiskelijaa osaa johtaa työryhmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- Opiskelijaa osaa hyödyntää budjetointia johtamisen työkaluna
- Opiskelijalla on valmiudet johtaa organisaatiota myös muutostilanteessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija-aktiivisuus, verkkotentti, yksilötehtävät.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 17.12.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Katri Juppi
Opiskelijaryhmät
-
KUTU20Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys työstä ja toimivan työyhteisön merkityksestä. Opiskelija ymmärtää, että toimivan työyhteisön edellytyksenä on kyky tunnistaa oma persoona osana työyhteisöä.
Opiskelija osaa kehittää ja arvioida omaa johtajuuttaan (itsensä johtaminen), joka on johtajuutta aina suhteessa toiseen.
Hänellä on perustiedot ja taidot henkilöstöjohtamisesta ja hän osaa soveltaa niitä tuotantoihin. Opiskelija osaa johtaa työryhmää sen monimuotoisuuden hyväksyen, sekä arvostaen ja kunnioittaen työryhmän muita jäseniä. Opiskelija tunnistaa talouden suunnittelun ja seurannan yhtenä johtamisen välineenä. Hänellä on perustiedot muutosten johtamisesta ja riskienhallinnasta.
Sisältö
Toimivan työyhteisön peruspilarit
Itsensä johtaminen
Henkilöstöjohtamisen perusteet
Talouden suunnittelu ja seuranta johtamisen välineenä
Muutosten- ja riskienhallinta osana johtamista
Oppimateriaalit
Järvinen, P. (2014). Esimiestyö ongelmatilanteissa. 8. uudistettu painos. Helsinki: Talentum.
Viitala, R. (2021). Henkilöstöjohtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Koppelomäki, I. (2007-2021). Itsensä johtaminen. Uskalla Innostua.
Lisäksi opettajan tarjoama materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, käänteinen opetus, yksilötehtävät, verkkotentti.
Lähiopetus sekä Teams-opetus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op: opiskelijan työtä 81 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija tunnistaa toimivan työyhteisön periaatteet
- Opiskelija kykenee toimimaan työyhteisössä yhteisesti sovittujen pelisääntöjen ja tavoitteiden mukaisesti
- Opiskelija ymmärtää henkilöstöjohtamisen merkityksen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija tunnistaa selkeästi organisaation perustehtävän ja oman roolinsa osa työyhteisöä
- Opiskelija kykenee toimimaan työryhmän vetäjänä ja delegoimaan tehtäviä ryhmässä
- Opiskelija ymmärtää taloudenhallinnan merkityksen osana johtamista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys työstä ja hän osaa reflektoida analyyttisesti omaa ammatillista persoonaansa osana työyhteisöä
- Opiskelijaa osaa johtaa työryhmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- Opiskelijaa osaa hyödyntää budjetointia johtamisen työkaluna
- Opiskelijalla on valmiudet johtaa organisaatiota myös muutostilanteessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija-aktiivisuus, verkkotentti, yksilötehtävät.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 12.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 18.12.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Katri Juppi
Opiskelijaryhmät
-
KUTU19Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys työstä ja toimivan työyhteisön merkityksestä. Opiskelija ymmärtää, että toimivan työyhteisön edellytyksenä on kyky tunnistaa oma persoona osana työyhteisöä.
Opiskelija osaa kehittää ja arvioida omaa johtajuuttaan (itsensä johtaminen), joka on johtajuutta aina suhteessa toiseen.
Hänellä on perustiedot ja taidot henkilöstöjohtamisesta ja hän osaa soveltaa niitä tuotantoihin. Opiskelija osaa johtaa työryhmää sen monimuotoisuuden hyväksyen, sekä arvostaen ja kunnioittaen työryhmän muita jäseniä. Opiskelija tunnistaa talouden suunnittelun ja seurannan yhtenä johtamisen välineenä. Hänellä on perustiedot muutosten johtamisesta ja riskienhallinnasta.
Sisältö
Toimivan työyhteisön peruspilarit
Itsensä johtaminen
Henkilöstöjohtamisen perusteet
Talouden suunnittelu ja seuranta johtamisen välineenä
Muutosten- ja riskienhallinta osana johtamista
Oppimateriaalit
Opettajan tarjoama materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, yksilötehtävät, verkkotentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op: opiskelijan työtä 81 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija tunnistaa toimivan työyhteisön periaatteet
- Opiskelija kykenee toimimaan työyhteisössä yhteisesti sovittujen pelisääntöjen ja tavoitteiden mukaisesti
- Opiskelija ymmärtää henkilöstöjohtamisen merkityksen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija tunnistaa selkeästi organisaation perustehtävän ja oman roolinsa osa työyhteisöä
- Opiskelija kykenee toimimaan työryhmän vetäjänä ja delegoimaan tehtäviä ryhmässä
- Opiskelija ymmärtää taloudenhallinnan merkityksen osana johtamista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys työstä ja hän osaa reflektoida analyyttisesti omaa ammatillista persoonaansa osana työyhteisöä
- Opiskelijaa osaa johtaa työryhmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- Opiskelijaa osaa hyödyntää budjetointia johtamisen työkaluna
- Opiskelijalla on valmiudet johtaa organisaatiota myös muutostilanteessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointiasteikko on esitelty opetussuunnitelmassa.