Kliinisen hoitotyön perustaidotLaajuus (4 op)
Tunnus: SH00DX09
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä.
- harjaantuu asiakkaan / potilaan tarpeista lähtevän hoitotyön suunnitteluun. toteuttamiseen ja arviointiin moniammatillisesssa yhteistyössä asiakkaan / potilaan ja hänen läheistensä kanssa
- osaa soveltaa infektioiden torjunnan periaatteita ja työskennellä aseptisesti
- soveltaa kuntouttavaa otetta hoitotyössä ohjatessaan asiakasta/potilasta saavuttamaan/säilyttämään toimintakykynsä
- tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä
- osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
- osaa käyttää asiakkaan/ potilaan hoitotyön kirjaamisessa hoitotyön prosessia; arvioida asiakkaan/ potilaan hoitotyön (hoidon) tarvetta käyttäen hoidon tarveluokitusta (SHTaL), suunnitella ja toteuttaa hoitoa käyttäen hoitotyön toimintoluokitusta (SHToL) ja arvioida hoidon tulosta käyttäen hoidon tulosluokitusta (SHTuL) sekä tuottaa hoitotyön yhteenvedon.
-huomioi kestävän kehityksen periaatteet
Sisältö
Hoitotyön prosessi
Aseptiikka
Käsihygienia ja tavanomaiset varotoimet
Kliinisen hoitotyön tavallisimmat auttamismenetelmät ja toimenpiteet
Potilaan avustaminen liikkumisessa ja kuntouttava hoitotyö
Kuolevan potilaan hoitotyö
Tietosuoja ja –turva hoitotyössä
Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Hoidon eri luokitusten käyttö ja vapaan tekstin kirjaaminen
FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL)
Kestävän kehityksen ja taloudellisuuden periaatteet hoitotyössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
HOITOTYÖN PERUSTAIDOT JA KUNTOUTTAVA HOITOTYÖ
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa ja toimia yksittäisissä asiakaslähtöisen hoitotyön tilanteissa ohjeiden mukaisesti
- osoittaa tuntevansa sairaanhoitajan / terveydenhoitajan eettiset periaatteet
- osaa toimia asiakas- ja potilasturvallisesti
- osaa infektioiden torjunnan hoitotyössä
- osaa kuvailla hoitotyön auttamismenetelmät
- osaa kuvailla kuntouttavan työotteen periaatteet
- tietää työryhmän jäsenenä toimimisen periaatteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osaa etsiä kliiniseen hoitotyöhön liittyvää tietoa eri tietolähteistä ja perustella sillä hoitotyön päätöksiä
- osaa toimia vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä hoitotyössä
- osaa perustella infektioiden torjunnan hoitotyössä
- osaa perustella erilaisten hoitotyön auttamismenetelmien käytön hoitotyössä
- osaa perustella kuntouttavan työotteen periaatteiden käytön hoitotyössä
- osaa toimia työryhmissä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön periaatteiden pohjalta ja jakaa osaamistaan
- tietää ja osaa hyödyntää kestävän kehityksen ja taloudellisuuden periaatteita hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
HOITOTYÖN PERUSTAIDOT JA KUNTOUTTAVA HOITOTYÖ
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä hoitotyössä
- osaa toimia vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä hoitotyössä
- osaa perustella toimintaansa sairaanhoitajan/terveydenhoitajan eettisten periaatteiden pohjalta
- osaa toteuttaa ja arvioida infektioiden torjunnan toimintatapoja erilaisissa hoitotyön tilanteissa
- osaa soveltaa tietojaan erilaisten hoitotyön auttamismenetelmien käytössä hoitotyössä
- osaa soveltaa kuntouttavan työotteen periaatteita hoitotyössä
- osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa osaamistaan asiakaslähtöisesti
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- ei osoita käyttävänsä asiakaslähtöisen hoitotyön tietoperustaa
- ei osaa toimia asiakaslähtöisen hoitotyön tilanteissa ohjeiden mukaisesti
- ei osoita tuntevansa sairaanhoitajan eettisiä periaatteita asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei osaa torjua infektioita hoitotyössä
- ei osaa toimia asiakas- ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä hoitotyössä
- ei osaa kuvailla hoitotyön auttamismenetelmiä
- ei osaa kuvailla kuntouttavan työotteen periaatteita
- ei tunnista kestävän kehityksen tai taloudellisuuden periaatteita