Yrityksen ostaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: LT00DA32
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita. Opiskelija osaa laatia tilanteeseen soveltuvat ostokriteerit ja soveltaa niitä ostokohteen haussa sekä eritellä yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita. Opiskelija osaa pääpiirteissään kuvata keskeisimpien arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.
Sisältö
- Yrityskauppoja hyödyntävä ajattelutapa: ostomahdollisuudet, yritysoston vaiheet, ostaminen vs. perustaminen
- Johtamisen haasteet yritysostossa: itsensä johtaminen, ostoprosessi, liiketoiminnan haltuunotto, henkilöstö
- Ostokohteet: ostokriteerit, haku, valinta, yrityskauppaneuvottelut, Due Diligence
- Arvonmääritys yrityskaupassa
- Yritysoston toteutustavat: liiketoimintakauppa vs. Osakekauppa, yritysoston rahoitus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan tuotokset osoittavat kykyä
- kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen
- kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita.
- laatia tilanteeseen soveltuvat ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua pohtiessaan.
- eritellä yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kuvata joidenkin keskeisimpien arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta joihinkin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan tuotokset osoittavat
- hyvää kykyä kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida perustellen mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen.
- kykyä kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita monipuolisesti.
- kykyä laatia tilanteeseen perustellusti soveltuvat ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua perustellen pohtiessaan.
- kykyä eritellä monipuolisesti yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kykyä kuvata keskeisten arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla perustellen yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan tuotokset osoittavat
- kykyä kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja tunnistaa niitä laaja-alaisesti sekä arvioida perustellen ja monipuolisesti mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen.
- erinomaista kykyä kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita monipuolisesti.
- kykyä laatia tilanteeseen perustellusti soveltuvat monipuoliset ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua oivaltavasti pohtiessaan.
- kykyä eritellä monipuolisesti ja kattavasti yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kykyä kuvata kaikkien keskeisten arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla perustellen yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 19.02.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 25.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
- Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
Opettaja
- Juha Tall
Opiskelijaryhmät
-
MLITA21Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki
-
MLITA22Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, SeinäjokI
-
MLITA23Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus
-
VVOVVO-ryhmä Peppiä varten
-
MLITA24Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita. Opiskelija osaa laatia tilanteeseen soveltuvat ostokriteerit ja soveltaa niitä ostokohteen haussa sekä eritellä yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita. Opiskelija osaa pääpiirteissään kuvata keskeisimpien arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.
Sisältö
- Yrityskauppoja hyödyntävä ajattelutapa: ostomahdollisuudet, yritysoston vaiheet, ostaminen vs. perustaminen
- Johtamisen haasteet yritysostossa: itsensä johtaminen, ostoprosessi, liiketoiminnan haltuunotto, henkilöstö
- Ostokohteet: ostokriteerit, haku, valinta, yrityskauppaneuvottelut, Due Diligence
- Arvonmääritys yrityskaupassa
- Yritysoston toteutustavat: liiketoimintakauppa vs. Osakekauppa, yritysoston rahoitus
Opetusmenetelmät
Viisi opetusiltaa Teamsissa klo 17.15 alkaen
- 6.3.2025
- 20.3.2025
- 3.4.2025
- 29.4.2025
- 15.5.2025
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan tuotokset osoittavat kykyä
- kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen
- kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita.
- laatia tilanteeseen soveltuvat ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua pohtiessaan.
- eritellä yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kuvata joidenkin keskeisimpien arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta joihinkin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan tuotokset osoittavat
- hyvää kykyä kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida perustellen mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen.
- kykyä kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita monipuolisesti.
- kykyä laatia tilanteeseen perustellusti soveltuvat ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua perustellen pohtiessaan.
- kykyä eritellä monipuolisesti yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kykyä kuvata keskeisten arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla perustellen yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan tuotokset osoittavat
- kykyä kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja tunnistaa niitä laaja-alaisesti sekä arvioida perustellen ja monipuolisesti mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen.
- erinomaista kykyä kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita monipuolisesti.
- kykyä laatia tilanteeseen perustellusti soveltuvat monipuoliset ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua oivaltavasti pohtiessaan.
- kykyä eritellä monipuolisesti ja kattavasti yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kykyä kuvata kaikkien keskeisten arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla perustellen yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.
Ilmoittautumisaika
15.09.2023 - 04.03.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 26.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
- Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
Opettaja
- Juha Tall
Opiskelijaryhmät
-
MLITA21Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki
-
MLITA22Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, SeinäjokI
-
MLITA23Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus
-
VVOVVO-ryhmä Peppiä varten
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita. Opiskelija osaa laatia tilanteeseen soveltuvat ostokriteerit ja soveltaa niitä ostokohteen haussa sekä eritellä yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita. Opiskelija osaa pääpiirteissään kuvata keskeisimpien arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.
Sisältö
- Yrityskauppoja hyödyntävä ajattelutapa: ostomahdollisuudet, yritysoston vaiheet, ostaminen vs. perustaminen
- Johtamisen haasteet yritysostossa: itsensä johtaminen, ostoprosessi, liiketoiminnan haltuunotto, henkilöstö
- Ostokohteet: ostokriteerit, haku, valinta, yrityskauppaneuvottelut, Due Diligence
- Arvonmääritys yrityskaupassa
- Yritysoston toteutustavat: liiketoimintakauppa vs. Osakekauppa, yritysoston rahoitus
Oppimateriaalit
- PK-yrityksen omistajanvaihdosopas.
- Rantanen, J. (2012). Arvonmääritys yrityskaupassa. Suomen Yrittäjien Sypoint. (Painokset 1-3, 2012-2016)
- Tall, J., Sorama, K. & Varamäki, E. (2017). Omistajanvaihdoksen johtaminen maaseutuyrityksissä. (Luku 5) Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
- Tall, J., Varamäki, E. & Petäjä, E. (2015). Ostokohteen liiketoiminnan haltuunotto ja integrointi: Yrityksen uudistuminen yrityskaupassa. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
- Petäjä, E., Kettunen, S., Tall, J. & Varamäki, E. (2015). Strateginen johtaminen yritysostoissa. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot ja case-keskustelut (etäopetuksen yhteydessä), itsenäinen tutustuminen materiaaleihin, verkkotehtävät, portfolio.
Etäopetus verkon kautta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 h, joka jakautuu seuraavasti: lähiopetus 20 h, välitehtävät 30 h, kirjallisuuteen perehtyminen 45 h, oma pohdinta ja portfolion laatiminen 40 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan tuotokset osoittavat kykyä
- kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen
- kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita.
- laatia tilanteeseen soveltuvat ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua pohtiessaan.
- eritellä yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kuvata joidenkin keskeisimpien arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta joihinkin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan tuotokset osoittavat
- hyvää kykyä kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida perustellen mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen.
- kykyä kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita monipuolisesti.
- kykyä laatia tilanteeseen perustellusti soveltuvat ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua perustellen pohtiessaan.
- kykyä eritellä monipuolisesti yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kykyä kuvata keskeisten arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla perustellen yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan tuotokset osoittavat
- kykyä kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja tunnistaa niitä laaja-alaisesti sekä arvioida perustellen ja monipuolisesti mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen.
- erinomaista kykyä kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita monipuolisesti.
- kykyä laatia tilanteeseen perustellusti soveltuvat monipuoliset ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua oivaltavasti pohtiessaan.
- kykyä eritellä monipuolisesti ja kattavasti yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kykyä kuvata kaikkien keskeisten arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla perustellen yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Portfolio 100%
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 06.03.2023
Ajoitus
16.03.2023 - 14.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
Opettaja
- Juha Tall
Opiskelijaryhmät
-
MLITA21Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki
-
MLITA19Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki
-
MLITA22Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, SeinäjokI
-
MLITA20Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki
-
VVOVVO-ryhmä Peppiä varten
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita. Opiskelija osaa laatia tilanteeseen soveltuvat ostokriteerit ja soveltaa niitä ostokohteen haussa sekä eritellä yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita. Opiskelija osaa pääpiirteissään kuvata keskeisimpien arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.
Sisältö
- Yrityskauppoja hyödyntävä ajattelutapa: ostomahdollisuudet, yritysoston vaiheet, ostaminen vs. perustaminen
- Johtamisen haasteet yritysostossa: itsensä johtaminen, ostoprosessi, liiketoiminnan haltuunotto, henkilöstö
- Ostokohteet: ostokriteerit, haku, valinta, yrityskauppaneuvottelut, Due Diligence
- Arvonmääritys yrityskaupassa
- Yritysoston toteutustavat: liiketoimintakauppa vs. Osakekauppa, yritysoston rahoitus
Oppimateriaalit
- PK-yrityksen omistajanvaihdosopas.
- Rantanen, J. (2012). Arvonmääritys yrityskaupassa. Suomen Yrittäjien Sypoint. (Painokset 1-3, 2012-2016)
- Tall, J., Sorama, K. & Varamäki, E. (2017). Omistajanvaihdoksen johtaminen maaseutuyrityksissä. (Luku 5) Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
- Tall, J., Varamäki, E. & Petäjä, E. (2015). Ostokohteen liiketoiminnan haltuunotto ja integrointi: Yrityksen uudistuminen yrityskaupassa. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
- Petäjä, E., Kettunen, S., Tall, J. & Varamäki, E. (2015). Strateginen johtaminen yritysostoissa. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot ja case-keskustelut (etäopetuksen yhteydessä), itsenäinen tutustuminen materiaaleihin, verkkotehtävät, portfolio.
Etäopetus verkon kautta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 h, joka jakautuu seuraavasti: lähiopetus 20 h, välitehtävät 30 h, kirjallisuuteen perehtyminen 45 h, oma pohdinta ja portfolion laatiminen 40 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan tuotokset osoittavat kykyä
- kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen
- kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita.
- laatia tilanteeseen soveltuvat ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua pohtiessaan.
- eritellä yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kuvata joidenkin keskeisimpien arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta joihinkin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan tuotokset osoittavat
- hyvää kykyä kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida perustellen mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen.
- kykyä kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita monipuolisesti.
- kykyä laatia tilanteeseen perustellusti soveltuvat ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua perustellen pohtiessaan.
- kykyä eritellä monipuolisesti yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kykyä kuvata keskeisten arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla perustellen yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan tuotokset osoittavat
- kykyä kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja tunnistaa niitä laaja-alaisesti sekä arvioida perustellen ja monipuolisesti mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen.
- erinomaista kykyä kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita monipuolisesti.
- kykyä laatia tilanteeseen perustellusti soveltuvat monipuoliset ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua oivaltavasti pohtiessaan.
- kykyä eritellä monipuolisesti ja kattavasti yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kykyä kuvata kaikkien keskeisten arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla perustellen yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Portfolio 100%
Ilmoittautumisaika
11.10.2021 - 15.12.2021
Ajoitus
13.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
Opettaja
- Juha Tall
Opiskelijaryhmät
-
MLITA21Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki
-
MLITA19Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki
-
VVOVVO-ryhmä Peppiä varten
-
MLITA20Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita. Opiskelija osaa laatia tilanteeseen soveltuvat ostokriteerit ja soveltaa niitä ostokohteen haussa sekä eritellä yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita. Opiskelija osaa pääpiirteissään kuvata keskeisimpien arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.
Sisältö
- Yrityskauppoja hyödyntävä ajattelutapa: ostomahdollisuudet, yritysoston vaiheet, ostaminen vs. perustaminen
- Johtamisen haasteet yritysostossa: itsensä johtaminen, ostoprosessi, liiketoiminnan haltuunotto, henkilöstö
- Ostokohteet: ostokriteerit, haku, valinta, yrityskauppaneuvottelut, Due Diligence
- Arvonmääritys yrityskaupassa
- Yritysoston toteutustavat: liiketoimintakauppa vs. Osakekauppa, yritysoston rahoitus
Oppimateriaalit
- PK-yrityksen omistajanvaihdosopas.
- Rantanen, J. (2012). Arvonmääritys yrityskaupassa. Suomen Yrittäjien Sypoint. (Painokset 1-3, 2012-2016)
- Tall, J., Sorama, K. & Varamäki, E. (2017). Omistajanvaihdoksen johtaminen maaseutuyrityksissä. (Luku 5) Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
- Tall, J., Varamäki, E. & Petäjä, E. (2015). Ostokohteen liiketoiminnan haltuunotto ja integrointi: Yrityksen uudistuminen yrityskaupassa. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
- Petäjä, E., Kettunen, S., Tall, J. & Varamäki, E. (2015). Strateginen johtaminen yritysostoissa. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot ja case-keskustelut (lähiopetuksen yhteydessä), itsenäinen tutustuminen materiaaleihin, verkkotehtävät, portfolio. Lähiopetukseen voi osallistua verkon kautta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 h, joka jakautuu seuraavasti: lähiopetus 20 h, välitehtävät 30 h, kirjallisuuteen perehtyminen 45 h, oma pohdinta ja portfolion laatiminen 40 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan tuotokset osoittavat kykyä
- kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen
- kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita.
- laatia tilanteeseen soveltuvat ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua pohtiessaan.
- eritellä yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kuvata joidenkin keskeisimpien arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta joihinkin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan tuotokset osoittavat
- hyvää kykyä kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida perustellen mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen.
- kykyä kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita monipuolisesti.
- kykyä laatia tilanteeseen perustellusti soveltuvat ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua perustellen pohtiessaan.
- kykyä eritellä monipuolisesti yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kykyä kuvata keskeisten arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla perustellen yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan tuotokset osoittavat
- kykyä kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja tunnistaa niitä laaja-alaisesti sekä arvioida perustellen ja monipuolisesti mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen.
- erinomaista kykyä kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita monipuolisesti.
- kykyä laatia tilanteeseen perustellusti soveltuvat monipuoliset ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua oivaltavasti pohtiessaan.
- kykyä eritellä monipuolisesti ja kattavasti yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kykyä kuvata kaikkien keskeisten arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla perustellen yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Portfolio 100%