Siirry suoraan sisältöön

OrganisaatiokäyttäytyminenLaajuus (4 op)

Tunnus: LT00CL08

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee organisaation perusrakenteet, niiden syntyhistoriaa ja merkityksen organisaation toimintaan. Hän tuntee organisaatiokäyttäytymisen eri näkökulmat ja osaa soveltaa niitä johtamistoiminnassaan. Opiskelija tietää päällikön ja alaisen tehtävät ja niiden vaikutukset työyhteisöön. Hän tunnistaa erilaisten johtamismallien keskeiset esimiestehtävät ja niihin liittyvät osaamisvaatimukset. Opintojakson aikana opiskelija pystyy tunnistamaan omia johtamisvalmiuksiaan ja kehityskohteitaan. Hän tuntee johtamisviestinnän tyylit, tilanteet ja keinot sekä osaa käyttää niitä.

Sisältö

Organisaatiokäyttäytymisen suuntauksien vaikutus nykyajan työelämään
Yksilöt ja ryhmät organisaatiossa
- Persoonallisuus, kyvykkyys, motivointi
- Tunneäly
Työhyvinvointi
- Stressi, työuupumus
Johtamisen perusteita
- Johtamistyylit
Johtamisviestintä ja vuorovaikutustilanteet
Viestinnän
- Tyylit, kanavat, keinot

Esitietovaatimukset

Ei ole

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee organisaatiokäyttäytymisen perusteet, osaa kuvata ja analysoida päälliköiden ja työntekijöiden tehtäviä. Hän ymmärtää työilmapiiriin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa tunnistaa johtamisviestinnän käsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee hyvin organisaatiokäyttäytymisen perusteet, osaa hyvin kuvata ja analysoida päälliköiden ja työntekijöiden tehtäviä sekä pystyy jossain määrin kehittämään työilmapiiriä. Opiskelija osaa tunnistaa johtamisviestinnän käsitteet ja myös analysoida niiden käyttöä johtamisen tukena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee erinomaisesti organisaatiokäyttäytymisen perusteet, osaa erittäin hyvin kuvata ja analysoida päälliköiden ja työntekijöiden tehtäviä sekä pystyy kehittämään työilmapiiriä. Opiskelija osaa tunnistaa johtamisviestinnän käsitteet, analysoida niiden käyttöä johtamisen tukena sekä hyödyntää johtamisviestintää organisaation kehittämistyökaluna.