Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet, VäyläopinnotLaajuus (2 op)

Tunnus: XX00CZ98

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä

Sisältö

tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee tutkimusmenetelmien keskeisiä peruskäsitteitä ja keskeisiin tutkimusmenetelmiin liittyvän filosofian. Opiskelija tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen olennaisimmat piirteet. Hän tuntee tieteellisen raportin rakenteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee keskeisiä tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian. Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet. Opiskelija tuntee tieteellisen raportin rakenteen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee laajasti tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian ja ymmärtää menetelmien ja tulosten välisen yhteyden. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön tutkimustyössä. Tuntee tieteellisen raportin rakenteen ja osaa tarkastella tutkimuksia ja raportteja kriittisesti.

Ajoitus

25.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Tiina Nieminen
  • Johanna Koivula
  • Hannu Tuuri

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä

Sisältö

tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee tutkimusmenetelmien keskeisiä peruskäsitteitä ja keskeisiin tutkimusmenetelmiin liittyvän filosofian. Opiskelija tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen olennaisimmat piirteet. Hän tuntee tieteellisen raportin rakenteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee keskeisiä tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian. Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet. Opiskelija tuntee tieteellisen raportin rakenteen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee laajasti tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian ja ymmärtää menetelmien ja tulosten välisen yhteyden. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön tutkimustyössä. Tuntee tieteellisen raportin rakenteen ja osaa tarkastella tutkimuksia ja raportteja kriittisesti.

Ilmoittautumisaika

15.05.2022 - 15.10.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Hannu Tuuri

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä

Sisältö

tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee tutkimusmenetelmien keskeisiä peruskäsitteitä ja keskeisiin tutkimusmenetelmiin liittyvän filosofian. Opiskelija tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen olennaisimmat piirteet. Hän tuntee tieteellisen raportin rakenteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee keskeisiä tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian. Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet. Opiskelija tuntee tieteellisen raportin rakenteen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee laajasti tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian ja ymmärtää menetelmien ja tulosten välisen yhteyden. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön tutkimustyössä. Tuntee tieteellisen raportin rakenteen ja osaa tarkastella tutkimuksia ja raportteja kriittisesti.

Ajoitus

10.01.2022 - 31.07.2022

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Tiina Nieminen
  • Hannu Tuuri
Opiskelijaryhmät
  • VÄYLÄLITA21
    Väyläopiskelijat, Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä

Sisältö

tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee tutkimusmenetelmien keskeisiä peruskäsitteitä ja keskeisiin tutkimusmenetelmiin liittyvän filosofian. Opiskelija tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen olennaisimmat piirteet. Hän tuntee tieteellisen raportin rakenteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee keskeisiä tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian. Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet. Opiskelija tuntee tieteellisen raportin rakenteen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee laajasti tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian ja ymmärtää menetelmien ja tulosten välisen yhteyden. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön tutkimustyössä. Tuntee tieteellisen raportin rakenteen ja osaa tarkastella tutkimuksia ja raportteja kriittisesti.