Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet, VäyläopinnotLaajuus (2 op)
Tunnus: XX00CZ98
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä
Sisältö
tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee tutkimusmenetelmien keskeisiä peruskäsitteitä ja keskeisiin tutkimusmenetelmiin liittyvän filosofian. Opiskelija tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen olennaisimmat piirteet. Hän tuntee tieteellisen raportin rakenteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee keskeisiä tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian. Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet. Opiskelija tuntee tieteellisen raportin rakenteen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee laajasti tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian ja ymmärtää menetelmien ja tulosten välisen yhteyden. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön tutkimustyössä. Tuntee tieteellisen raportin rakenteen ja osaa tarkastella tutkimuksia ja raportteja kriittisesti.
Ajoitus
25.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tiina Nieminen
- Johanna Koivula
- Hannu Tuuri
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä
Sisältö
tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee tutkimusmenetelmien keskeisiä peruskäsitteitä ja keskeisiin tutkimusmenetelmiin liittyvän filosofian. Opiskelija tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen olennaisimmat piirteet. Hän tuntee tieteellisen raportin rakenteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee keskeisiä tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian. Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet. Opiskelija tuntee tieteellisen raportin rakenteen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee laajasti tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian ja ymmärtää menetelmien ja tulosten välisen yhteyden. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön tutkimustyössä. Tuntee tieteellisen raportin rakenteen ja osaa tarkastella tutkimuksia ja raportteja kriittisesti.
Ilmoittautumisaika
15.05.2022 - 15.10.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 31.12.2022
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Hannu Tuuri
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä
Sisältö
tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee tutkimusmenetelmien keskeisiä peruskäsitteitä ja keskeisiin tutkimusmenetelmiin liittyvän filosofian. Opiskelija tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen olennaisimmat piirteet. Hän tuntee tieteellisen raportin rakenteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee keskeisiä tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian. Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet. Opiskelija tuntee tieteellisen raportin rakenteen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee laajasti tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian ja ymmärtää menetelmien ja tulosten välisen yhteyden. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön tutkimustyössä. Tuntee tieteellisen raportin rakenteen ja osaa tarkastella tutkimuksia ja raportteja kriittisesti.
Ajoitus
10.01.2022 - 31.07.2022
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Tiina Nieminen
- Hannu Tuuri
Opiskelijaryhmät
-
VÄYLÄLITA21Väyläopiskelijat, Tradenomi (AMK), Liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä
Sisältö
tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee tutkimusmenetelmien keskeisiä peruskäsitteitä ja keskeisiin tutkimusmenetelmiin liittyvän filosofian. Opiskelija tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen olennaisimmat piirteet. Hän tuntee tieteellisen raportin rakenteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee keskeisiä tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian. Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet. Opiskelija tuntee tieteellisen raportin rakenteen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää hyvin tutkimuksen roolin kehittämistyössä. Hän hallitsee laajasti tutkimusmenetelmien peruskäsitteitä ja keskeisiin menetelmiin liittyvän perusideologian ja ymmärtää menetelmien ja tulosten välisen yhteyden. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa työotteessa ja tuntee eettisesti kestävän tutkimuksen keskeiset piirteet ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön tutkimustyössä. Tuntee tieteellisen raportin rakenteen ja osaa tarkastella tutkimuksia ja raportteja kriittisesti.