Oirehoito ja kuolevan potilaan hoitoLaajuus (10 op)
Tunnus: BZ00DJ15
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-toimii oman alansa asiantuntijana moniammatillisessa tiimissä ennakoivan
hoitosuunnitelman mukaisesti
-suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kokonaisvaltaista potilaslähtöistä oirehoitoa
palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa näyttöön perustuen
-soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri sairausryhmien erityispiirteistä osana laadukasta
oirehoitoa
- hyödyntää tarkoituksenmukaisesti terveys- ja hyvinvointiteknologiaa hoidon tarpeen arvioimisessa, potilasohjauksessa, omahoidon tukemisessa sekä potilaan/asiakkaan terveydentilan seurannassa ja hoitoa koskevan päätöksenteon tukena
-soveltaa laaja-alaisesti oirehoidon menetelmiä huomioiden potilaan odotettavissa oleva
elinaika ja arvioi niiden vaikuttavuutta
-soveltaa osaamistaan saattohoitopotilaan kuolemisen prosessissa huomioiden läheiset
Sisältö
Sisällöt:
-Moniammatillinen yhteistyö oirehoidossa
-Ennakoiva oirehoidon hoitosuunnitelma
-Kokonaisvaltainen oirehoito:
-Oireiden arviointi ja erilaiset oiremittarit
-Oirehoidon ohjaus
-Kipu
-Hengitystieoireet
-Mahasuolikanavan oireet
-Suun oireet
-Neurologiset oireet
-Psykologiset oireet
-Iho-oireet
-Yleisoireet
-Total pain, kokonaisvaltainen kärsimys
- Palliatiivinen sedaatio
- Hätätilanteet
-Syöpä-, sydän-, keuhko-, neurologisten ja muistisairauksien sekä erityisryhmien oirehoidon erityispiirteet (Sisältää myös eri-ikäiset lapset ja nuoret sekä kehitysvammaiset)
-Kuolemisen prosessi ja kuoleman jälkeinen hoito
Esitietovaatimukset
Mikäli opiskelijalla on jo erikoistumiskoulutuksen sisältöjä ja tavoitteita vastaavaa osaamista, voi
opiskelija osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa ja suunnata siten oppimistaan niihin osa-alueisiin
asiantuntijuudessa, joissa hänellä ei ole riittävää osaamista. Osaaminen arvioidaan ja aikaisemman
osaamisen tunnistaminen (AHOT) tehdään opiskelijakohtaisesti perustuen ammattikorkeakoulujen
AHOT - käytänteisiin ja erikoistumiskoulutuksessa määriteltyihin osaamistavoitteisiin ja sisaltöihin.
AHOT - käytänteet on sovittu valtakunnallisessa verkostossa ja koulutuksen AHOT:t käsitellään
ammattikorkeakoulukohtaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.
Lisätiedot
Toteutus:
Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
- Tietotestit
- Oppimistehtävät
- Asiantuntijaluennot ja ennakkotehtävät
- Toiminnallista harjoittelua
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 24.09.2023
Ajoitus
01.11.2023 - 11.02.2024
Laajuus
10 op
Yksikkö
SeAMK Opintoasiainpalvelut
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palliatiivisen hoidon asiantuntija - erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Sh Nimeämätön
- Niina Keskinen
- Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
PHERKO23Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
-toimii oman alansa asiantuntijana moniammatillisessa tiimissä ennakoivan
hoitosuunnitelman mukaisesti
-suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kokonaisvaltaista potilaslähtöistä oirehoitoa
palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa näyttöön perustuen
-soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri sairausryhmien erityispiirteistä osana laadukasta
oirehoitoa
- hyödyntää tarkoituksenmukaisesti terveys- ja hyvinvointiteknologiaa hoidon tarpeen arvioimisessa, potilasohjauksessa, omahoidon tukemisessa sekä potilaan/asiakkaan terveydentilan seurannassa ja hoitoa koskevan päätöksenteon tukena
-soveltaa laaja-alaisesti oirehoidon menetelmiä huomioiden potilaan odotettavissa oleva
elinaika ja arvioi niiden vaikuttavuutta
-soveltaa osaamistaan saattohoitopotilaan kuolemisen prosessissa huomioiden läheiset
Sisältö
Sisällöt:
-Moniammatillinen yhteistyö oirehoidossa
-Ennakoiva oirehoidon hoitosuunnitelma
-Kokonaisvaltainen oirehoito:
-Oireiden arviointi ja erilaiset oiremittarit
-Oirehoidon ohjaus
-Kipu
-Hengitystieoireet
-Mahasuolikanavan oireet
-Suun oireet
-Neurologiset oireet
-Psykologiset oireet
-Iho-oireet
-Yleisoireet
-Total pain, kokonaisvaltainen kärsimys
- Palliatiivinen sedaatio
- Hätätilanteet
-Syöpä-, sydän-, keuhko-, neurologisten ja muistisairauksien sekä erityisryhmien oirehoidon erityispiirteet (Sisältää myös eri-ikäiset lapset ja nuoret sekä kehitysvammaiset)
-Kuolemisen prosessi ja kuoleman jälkeinen hoito
Oppimateriaalit
Asiantuntijaluennot ja kirjallinen materiaali Moodlealustalla.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus ja taitopajat
Itsenäinen opiskelu (tiedonhankinta, kirjallisuuden opiskelu, harjoitukset ja tehtävät)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluentoja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on 27h opiskelijan työtä. 10 op x 27h = 270h
Neljä lähiopetuspäivää (32h), itsenäistä työtä 238h.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät, oppimispäiväkirja
Esitietovaatimukset
Mikäli opiskelijalla on jo erikoistumiskoulutuksen sisältöjä ja tavoitteita vastaavaa osaamista, voi
opiskelija osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa ja suunnata siten oppimistaan niihin osa-alueisiin
asiantuntijuudessa, joissa hänellä ei ole riittävää osaamista. Osaaminen arvioidaan ja aikaisemman
osaamisen tunnistaminen (AHOT) tehdään opiskelijakohtaisesti perustuen ammattikorkeakoulujen
AHOT - käytänteisiin ja erikoistumiskoulutuksessa määriteltyihin osaamistavoitteisiin ja sisaltöihin.
AHOT - käytänteet on sovittu valtakunnallisessa verkostossa ja koulutuksen AHOT:t käsitellään
ammattikorkeakoulukohtaisesti.
Lisätiedot
Toteutus:
Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
- Tietotestit
- Oppimistehtävät
- Asiantuntijaluennot ja ennakkotehtävät
- Toiminnallista harjoittelua