Palliatiivisen hoidon asiakaslähtöinen prosessiLaajuus (6 op)
Tunnus: BZ00DJ14
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-käyttää palliatiivisen hoidon keskeisiä käsitteitä johdonmukaisesti
- ymmärtää eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat ja niiden merkityksen potilaan hoidossa sekä tukee työyhteisöään eettisen ja juridisen tietoperustan mukaisessa toiminnassa
- tunnistaa työyhteisössään mahdollisia eettisiä epäkohtia ja saa valmiuksia puuttua niihin asianmukaisella ratkaisukeskeisellä tavalla ja varmistaa osaltaan säännösten ja organisaation ohjeiden mukaista eettisesti kestävää toimintaa ja toimintakulttuurin muutosta
-toimia monialaisen ryhmän jäsenenä palliatiivisen hoidon toimintaympäristöissä ja palveluketjuissa ja kehittää niiden toimintaa palliatiivisen hoidon asiantuntijana alueellaan.
-kuvata hoitolinjaukset ja elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman merkityksen
ja osaa ohjata potilasta sekä hänen läheisiään niiden mukaisesti
- toteuttaa potilas- ja perhelähtöistä palveluohjausta
- analysoida palliatiivisen hoidon asiantuntijuutta ja osaa arvioida omaa osaamistaan ja osaamisen kehittämistarpeitaan
Sisältö
Palliatiivisen hoidon käsitteet ja asiantuntijuus
Palliatiivista hoitoa säätelevä lainsäädäntö ja suositukset
Palliatiivisen hoidon eettiset lähtökohdat, eutanasia käsitteenä
Palliatiivisen hoidon palvelujärjestelmä ja toimintaympäristöt
Palliatiivisen hoidon järjestäminen omalla alueella, Suomessa ja globaalisti
Potilaan ja läheisen palveluohjaus
Potilas- ja perhelähtöiset ohjausprosessit ja niiden kehittäminen
Palliatiivisen hoidon asiantuntijuus hoidon linjauksissa, ennakoivassa
hoitosuunnitelmassa ja hoitotahdon huomioimisessa
Esitietovaatimukset
Mikäli opiskelijalla on jo erikoistumiskoulutuksen sisältöjä ja tavoitteita vastaavaa osaamista, voi
opiskelija osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa ja suunnata siten oppimistaan niihin osa-alueisiin
asiantuntijuudessa, joissa hänellä ei ole riittävää osaamista. Osaaminen arvioidaan ja aikaisemman
osaamisen tunnistaminen (AHOT) tehdään opiskelijakohtaisesti perustuen ammattikorkeakoulujen
AHOT - käytänteisiin ja erikoistumiskoulutuksessa määriteltyihin osaamistavoitteisiin ja sisaltöihin.
AHOT - käytänteet on sovittu valtakunnallisessa verkostossa ja koulutuksen AHOT:t käsitellään
ammattikorkeakoulukohtaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.
Lisätiedot
Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
Ennakkotehtävät ennen lähiopetusta
Asiantuntijaluennot ja työpajat
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 24.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 12.11.2023
Laajuus
6 op
Yksikkö
SeAMK Opintoasiainpalvelut
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palliatiivisen hoidon asiantuntija - erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Hilkka Latva-Somppi
- Sh Nimeämätön
- Niina Keskinen
- Silja Saarikoski
- Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
PHERKO23Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
-käyttää palliatiivisen hoidon keskeisiä käsitteitä johdonmukaisesti
- ymmärtää eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat ja niiden merkityksen potilaan hoidossa sekä tukee työyhteisöään eettisen ja juridisen tietoperustan mukaisessa toiminnassa
- tunnistaa työyhteisössään mahdollisia eettisiä epäkohtia ja saa valmiuksia puuttua niihin asianmukaisella ratkaisukeskeisellä tavalla ja varmistaa osaltaan säännösten ja organisaation ohjeiden mukaista eettisesti kestävää toimintaa ja toimintakulttuurin muutosta
-toimia monialaisen ryhmän jäsenenä palliatiivisen hoidon toimintaympäristöissä ja palveluketjuissa ja kehittää niiden toimintaa palliatiivisen hoidon asiantuntijana alueellaan.
-kuvata hoitolinjaukset ja elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman merkityksen
ja osaa ohjata potilasta sekä hänen läheisiään niiden mukaisesti
- toteuttaa potilas- ja perhelähtöistä palveluohjausta
- analysoida palliatiivisen hoidon asiantuntijuutta ja osaa arvioida omaa osaamistaan ja osaamisen kehittämistarpeitaan
Sisältö
Palliatiivisen hoidon käsitteet ja asiantuntijuus
Palliatiivista hoitoa säätelevä lainsäädäntö ja suositukset
Palliatiivisen hoidon eettiset lähtökohdat, eutanasia käsitteenä
Palliatiivisen hoidon palvelujärjestelmä ja toimintaympäristöt
Palliatiivisen hoidon järjestäminen omalla alueella, Suomessa ja globaalisti
Potilaan ja läheisen palveluohjaus
Potilas- ja perhelähtöiset ohjausprosessit ja niiden kehittäminen
Palliatiivisen hoidon asiantuntijuus hoidon linjauksissa, ennakoivassa
hoitosuunnitelmassa ja hoitotahdon huomioimisessa
Oppimateriaalit
Asiantuntijaluennot ja kirjallinen materiaali Moodlealustalla.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu (tiedonhankinta, kirjallisuuden opiskelu, harjoitukset ja tehtävät)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluentoja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on 27h opiskelijan työtä. 6 op x 27h = 162h
Kolme lähipäivää (24h), lisäksi itsenäistä opiskelua 138h.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät, oppimispäiväkirja
Esitietovaatimukset
Mikäli opiskelijalla on jo erikoistumiskoulutuksen sisältöjä ja tavoitteita vastaavaa osaamista, voi
opiskelija osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa ja suunnata siten oppimistaan niihin osa-alueisiin
asiantuntijuudessa, joissa hänellä ei ole riittävää osaamista. Osaaminen arvioidaan ja aikaisemman
osaamisen tunnistaminen (AHOT) tehdään opiskelijakohtaisesti perustuen ammattikorkeakoulujen
AHOT - käytänteisiin ja erikoistumiskoulutuksessa määriteltyihin osaamistavoitteisiin ja sisaltöihin.
AHOT - käytänteet on sovittu valtakunnallisessa verkostossa ja koulutuksen AHOT:t käsitellään
ammattikorkeakoulukohtaisesti.
Lisätiedot
Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
Ennakkotehtävät ennen lähiopetusta
Asiantuntijaluennot ja työpajat