Siirry suoraan sisältöön

Sisätauti-kirurgisen hoitotyön osaamisen syventäminenLaajuus (4 op)

Tunnus: SH00DN58

Osaamistavoitteet

1) Ammatillisuus ja eettisyys
Opiskelija
- osaa työskennellä sisätauti-kirurgisen hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä.
- osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti.
- on omaksunut sairaanhoitajan ammatti-identiteetin
- kykenee vastaamaan työskentelynsä seurauksista.
- kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa osaamistaan.
- osaa noudattaa työturvallisuusohjeita.
- arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana.
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä.

2) Kommunikointi ja informaatioteknologia
Opiskelija
- osaa viestiä ammatillisesti.
- kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
- osaa työskennellä monialaisissa työryhmissä ja toimintaympäristöissä sekä verkostoissa hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti.
- osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
- osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti asiakkaan/ potilaan hoitoprosessin ja arvioida potilastietojärjestelmään kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua.
- osaa käyttää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja.
- osaa noudattaa nettietikettiä, sähköposteja koskevia sääntöjä sekä toimia sosiaalisessa mediassa hoitotyön ammattilaisena.

3) Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen
Opiskelija
- osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä.
- osaa suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- osaa arvioida asiakkaan/ potilaan terveydellisiä riskitekijöitä, tarpeita, voimavaroja sekä oman vastuun omahoidossa ja siihen sitoutumisessa terveyden edistämisessä sekä ohjauksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
- tuntee asiakkaan/ potilaan hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.

4) Johtaminen, työntekijyysosaaminen ja yrittäjyys
Opiskelija
- osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan.
- pystyy johtamaan itseään ja tilannetta
- osaa motivoida työyhteisönsä jäseniä ja antaa sekä ottaa vastaan palautetta.
- osaa ohjata opiskelija- ja työtovereita.
- kykenee kehittämään ja muuttamaan työskentelyään sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisesti.
- ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään.
- omaa perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä.
- hallitsee kustannustietoisuuden periaatteet omalla tehtäväalueellaan ja työskentelee taloudellisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

5) Kliininen hoitotyö
Opiskelija
- osaa vastata sisätauti/kirurgisen asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon
- hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä toimenpiteistä ja diagnostisista tutkimuksista osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
- hallitsee infektioiden torjunnan ja osaa soveltaa tietojaan toteuttaessaan infektioiden torjuntaa.
- osaa soveltaa tietoja anatomiasta ja fysiologiasta, patofysiologiasta, farmakologiasta sekä lääkehoidon toteuttamisesta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan lääkehoitoa ja ravitsemushoitoa eri sairauksien hoidossa.
- hallitsee lääkehoitoon liittyvän lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen.
- osaa käyttää erilaisia menetelmiä potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalisten ja vakaumuksellisten tarpeiden tukemiseen.
6) Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
Opiskelija
- ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
- osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
- kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön ja tieteelliseen tietoon.

7) Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
Opiskelija
- ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
- ymmärtää oman roolinsa organisaation maineen, brändin ja imagon rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa.
- osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.

8) Potilas- ja asiakasturvallisuus
Opiskelija
- hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
- osaa toimia välittömästi tilanteen vaatimalla tavalla vaaratapahtuman ilmetessä.
- osaa tunnistaa mahdollisia vaaratapahtumia ja tehdä vaaratapahtumailmoituksen.

Sisältö

Kliinisen hoitotyön sekä opetuksen ja ohjauksen asiantuntijuuden syventäminen.
Eettiset kysymykset sisätauti-kirurgisessa hoitotyössä.
Erilaisten sisätauteja ja syöpätauteja sairastavien potilaiden hoitotyö potilaiden hoitopolun eri vaiheissa.
Erilaisten kirurgista hoitoa tarvitsevien potilaiden hoitotyö potilaan hoitopolun eri vaiheissa.
Palliatiivinen hoitotyö.
Potilaan voinnin tarkkailu (ABCDE, MET/NEWS), rakenteinen kirjaaminen ja suullinen tiedottaminen (ISBAR).
Potilaan kokonaisvaltainen hoitotyö.
Hoitotyön päätöksenteko ja näyttöön perustuva hoitotyö.
Lääkehoito ja lääkelaskut

Esitietovaatimukset

Kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen, Näyttöön perustuva kliininen osaaminen kokonaisuudet 1-3. sekä Turvallinen lääkehoito- ja nestehoito-osaaminen - opintokokonaisuudet tulisi olla suoritettuna.
Perusvaiheen opintoja vähintään 150 op:ta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
-tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön kliinisessä päätöksenteossa.
-käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön.
-tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista.
-oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa
-työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
-tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa.
-käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä.
-osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. -
-oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset.
-työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista.
-oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suomeksi
5
Opiskelija
-osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa.
-käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti.
-osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista.
-soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti.
-noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset.
-työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista.
-oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä.
-osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Suomeksi
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Potilasturvallisuus vaarantuu.

Lisätiedot

Opiskelumuodot:
Kontakti-, verkko-, simulaatio-, seminaari- ja itsenäinen opiskelu, asiantuntijaluennot

Opintojakson arviointi:
* Kirjallinen koe, (painotus),
* Tehtävät
* Harjoittelu (1/3)