Rakennusalan viestintäLaajuus (2 op)
Tunnus: 8D00DB07
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- Hallitsee rakennusalan keskeiset viestintä- ja vuorovaikutustaidot
- Ymmärtää sisäisen viestinnän merkityksen yrityksen toiminnassa
- Osaa vaikuttaa ja vakuuttaa vastaanottajan
- Osaa puhua ja esiintyä keskeisissä työelämän viestintätilanteissa
- Osaa toimia työelämän arkiviestinnän tilanteissa
- Osaa muotoilla vuorovaikutustaan tilanteen mukaan
- Osaa muotoilla keskeiset rakennusalan viestinnän dokumentit
- Osaa toimia rakennusalan palavereissa ja neuvotteluissa
- Osaa osallistua ja vetää rakennusalan kokouksia
- Ymmärtää asiakaskokemuksen merkityksen ja osaa toimia asiakaslähtöisesti
Sisältö
- Työelämän viestintätaidot
- Sisäinen viestintä rakennusalalla
- Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
- Puhe- ja esiintymistaito
- Työelämän arkiviestintä
- Rakennusalan dokumentit
- Palaverit, neuvottelut ja kokoukset
- Asiakaskokemus ja asiakaslähtöisyys
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 21.02.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 28.04.2024
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Rakennustekniikka ja rakennusmestari
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
Opettaja
- Anna Vierula
Opiskelijaryhmät
-
RKM22Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
Tavoitteet
Opiskelija
- Hallitsee rakennusalan keskeiset viestintä- ja vuorovaikutustaidot
- Ymmärtää sisäisen viestinnän merkityksen yrityksen toiminnassa
- Osaa vaikuttaa ja vakuuttaa vastaanottajan
- Osaa puhua ja esiintyä keskeisissä työelämän viestintätilanteissa
- Osaa toimia työelämän arkiviestinnän tilanteissa
- Osaa muotoilla vuorovaikutustaan tilanteen mukaan
- Osaa muotoilla keskeiset rakennusalan viestinnän dokumentit
- Osaa toimia rakennusalan palavereissa ja neuvotteluissa
- Osaa osallistua ja vetää rakennusalan kokouksia
- Ymmärtää asiakaskokemuksen merkityksen ja osaa toimia asiakaslähtöisesti
Sisältö
- Työelämän viestintätaidot
- Sisäinen viestintä rakennusalalla
- Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
- Puhe- ja esiintymistaito
- Työelämän arkiviestintä
- Rakennusalan dokumentit
- Palaverit, neuvottelut ja kokoukset
- Asiakaskokemus ja asiakaslähtöisyys
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2010. Tekniikan viestintä: Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita
Opettajan jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, ryhmätyöskentely, suulliset ja kirjalliset tehtävät, vierailijaluennot sekä itsenäinen opiskelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Näyttökoe
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 h
Lähiopetus
Harjoitukset
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen tunneilla, kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät, itsearviointi ja vertaisarviointi
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 25.02.2024
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Rakennustekniikka ja rakennusmestari
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
Opettaja
- Anna Vierula
Opiskelijaryhmät
-
RAK22Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
Tavoitteet
Opiskelija
- Hallitsee rakennusalan keskeiset viestintä- ja vuorovaikutustaidot
- Ymmärtää sisäisen viestinnän merkityksen yrityksen toiminnassa
- Osaa vaikuttaa ja vakuuttaa vastaanottajan
- Osaa puhua ja esiintyä keskeisissä työelämän viestintätilanteissa
- Osaa toimia työelämän arkiviestinnän tilanteissa
- Osaa muotoilla vuorovaikutustaan tilanteen mukaan
- Osaa muotoilla keskeiset rakennusalan viestinnän dokumentit
- Osaa toimia rakennusalan palavereissa ja neuvotteluissa
- Osaa osallistua ja vetää rakennusalan kokouksia
- Ymmärtää asiakaskokemuksen merkityksen ja osaa toimia asiakaslähtöisesti
Sisältö
- Työelämän viestintätaidot
- Sisäinen viestintä rakennusalalla
- Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
- Puhe- ja esiintymistaito
- Työelämän arkiviestintä
- Rakennusalan dokumentit
- Palaverit, neuvottelut ja kokoukset
- Asiakaskokemus ja asiakaslähtöisyys
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2010. Tekniikan viestintä: Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita
Opettajan jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, ryhmätyöskentely, suulliset ja kirjalliset tehtävät, vierailijaluennot sekä itsenäinen opiskelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Näyttökoe
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 h
Lähiopetus
Harjoitukset
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen tunneilla, kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät, itsearviointi ja vertaisarviointi