Siirry suoraan sisältöön

Rakennusalan viestintä (2 op)

Toteutuksen tunnus: 8D00DB07-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 21.02.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 28.04.2024

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Rakennustekniikka ja rakennusmestari

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka

Opettaja

  • Anna Vierula

Opiskelijaryhmät

  • RKM22
    Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka

Tavoitteet

Opiskelija
- Hallitsee rakennusalan keskeiset viestintä- ja vuorovaikutustaidot
- Ymmärtää sisäisen viestinnän merkityksen yrityksen toiminnassa
- Osaa vaikuttaa ja vakuuttaa vastaanottajan
- Osaa puhua ja esiintyä keskeisissä työelämän viestintätilanteissa
- Osaa toimia työelämän arkiviestinnän tilanteissa
- Osaa muotoilla vuorovaikutustaan tilanteen mukaan
- Osaa muotoilla keskeiset rakennusalan viestinnän dokumentit
- Osaa toimia rakennusalan palavereissa ja neuvotteluissa
- Osaa osallistua ja vetää rakennusalan kokouksia
- Ymmärtää asiakaskokemuksen merkityksen ja osaa toimia asiakaslähtöisesti

Sisältö

- Työelämän viestintätaidot
- Sisäinen viestintä rakennusalalla
- Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
- Puhe- ja esiintymistaito
- Työelämän arkiviestintä
- Rakennusalan dokumentit
- Palaverit, neuvottelut ja kokoukset
- Asiakaskokemus ja asiakaslähtöisyys

Oppimateriaalit

Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2010. Tekniikan viestintä: Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita
Opettajan jakama materiaali

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, ryhmätyöskentely, suulliset ja kirjalliset tehtävät, vierailijaluennot sekä itsenäinen opiskelu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökoe

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

54 h
Lähiopetus
Harjoitukset
Itsenäinen työskentely

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen tunneilla, kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät, itsearviointi ja vertaisarviointi