Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisyys ja arvot kehittämisen lähtökohtana (3op)

Toteutuksen tunnus: KG30KAKE02-7

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
08.09.2016 - 31.05.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettajat
Eija Kyrönlahti
Arja Hemminki
Anna-Kaarina Koivula
Opintojakso
KG30KAKE02

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Kehittämisen eettisyys ja dialogisuus
Eettinen dialogi
Asiakas- ja käyttäjälähtöisyys

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kehittämistoiminnan arvolähtökohtia sekä asiakas- ja käyttäjälähtöisyyttä.

Sisältö

Kehittämisen eettisyys ja dialogisuus
Eettinen dialogi
Asiakas- ja käyttäjälähtöisyys

Oppimateriaalit

Juujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi.
Kuula, A. 2006 tai uudempi. Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
Mönkkönen, K. 2007. Vuorovaikutus. Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.
Launis, V. 2007. Tutkimuksen eettinen ennakkoarviointi – mitä se on? Tieteessä tapahtuu 1/ 2007.
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2003 tai uudempi. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY.
Seppälä, M., Kröger, T. & Karisto, A. 2007. Vanhuus ja sosiaalityö: sosiaalityö avuttomuuden ja toimijuuden välissä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Simmons, R. 2009. Understanding the differentiated consumer in public services. In R. Simmons, M. Powell & I. Greener (eds.). The consumer in public services. Choice, values and difference. Policy Press, 235-254.
Teeri, S. 2007. Ethical problems in long-term institutional care of older patients in the field of integrity. Turun yliopisto.

Opetusmenetelmät

Luennot ja itsenäinen opiskelu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

78 t (24 t kontakti ja 54 t itsenäinen opiskelu)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1 ? 2)
Opiskelija osaa kuvailla eettisiä periaatteita ja arvolähtökohtia sekä niiden yhteyksiä kehittämistoimintaan. Opiskelija osaa kuvailla asiakas- ja käyttäjälähtöisen toiminnan periaatteita.
Hyvä (3 ? 4)
Opiskelija osaa vertailla eettisten periaatteiden ja arvolähtökohtien yhteyksiä kehittämistoimintaan. Opiskelija osaa vertailla asiakas- ja käyttäjälähtöisen toiminnan periaatteita.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida eettisten periaatteiden ja arvolähtökohtien yhteyksiä kehittämistoimintaan. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida asiakas- ja käyttäjälähtöisen toiminnan periaatteita.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun