Asiakaslähtöisyys ja arvot kehittämisen lähtökohtana (3op)
Opintojakson tunnus: KG30KAKE02
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kehittämistoiminnan arvolähtökohtia sekä asiakas- ja käyttäjälähtöisyyttä.
Sisältö
Kehittämisen eettisyys ja dialogisuus
Eettinen dialogi
Asiakas- ja käyttäjälähtöisyys
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1 ? 2)
Opiskelija osaa kuvailla eettisiä periaatteita ja arvolähtökohtia sekä niiden yhteyksiä kehittämistoimintaan. Opiskelija osaa kuvailla asiakas- ja käyttäjälähtöisen toiminnan periaatteita.
Hyvä (3 ? 4)
Opiskelija osaa vertailla eettisten periaatteiden ja arvolähtökohtien yhteyksiä kehittämistoimintaan. Opiskelija osaa vertailla asiakas- ja käyttäjälähtöisen toiminnan periaatteita.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida eettisten periaatteiden ja arvolähtökohtien yhteyksiä kehittämistoimintaan. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida asiakas- ja käyttäjälähtöisen toiminnan periaatteita.
Oppimateriaalit
Juujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi.
Kuula, A. 2006 tai uudempi. Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
Mönkkönen, K. 2007. Vuorovaikutus. Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.
Launis, V. 2007. Tutkimuksen eettinen ennakkoarviointi ? mitä se on? Tieteessä tapahtuu 1/ 2007.
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2003 tai uudempi. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY.
Seppälä, M., Kröger, T. & Karisto, A. 2007. Vanhuus ja sosiaalityö: sosiaalityö avuttomuuden ja toimijuuden välissä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Simmons, R. 2009. Understanding the differentiated consumer in public services. In R. Simmons, M. Powell & I. Greener (eds.). The consumer in public services. Choice, values and difference. Policy Press, 235-254.
Teeri, S. 2007. Ethical problems in long-term institutional care of older patients in the field of integrity. Turun yliopisto.
Toteutustavat
Luennot ja itsenäinen opiskelu