Urheilijan psyykkinen hyvinvointi (2 op)
Toteutuksen tunnus: BB00DA00-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.04.2025 - 22.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 06.10.2025 - 15.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
- Opettajat
- Maija Hiltunen
- Jutta Potila
- Toni Sippola
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 2 . Avoin AMK : 2.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Opintojakso
- BB00DA00
Tavoitteet
- Opiskelija osaa luetella urheilijan hyvinvointiin vaikuttavat osa-alueet ja osaa selittää niiden merkityksen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa
- Opiskelija tietää itsensä johtamisen merkityksen urheilijana kehittymiseen ja osaa suunnitella henkilökohtaista ajankäyttöään tarkoituksenmukaisesti
- Opiskelija tietää itseluottamuksen ja motivaation vaikutukset hyvinvointiinsa ja osaa luetella motivaationsa osatekijöitä
Sisältö
- Kehon ja mielen hyvinvointi
- Ajankäytön hallinta ja itsensä johtaminen
- Itseluottamus ja motivaatio
Aika ja paikka
ITSENÄISESTI SUORITETTAVA VERKKO-OPINTO
Opinnot mahdollistavat opintojen suorittamisen oman aikataulun mukaan.
Oppimateriaalit
Arajärvi, P. & Thesleff, P. 2020. Suorituskyvyn psykologia. VK-Kustannus.
Arvinen-Barrow, M & Kaski, S. 2021. Urheilupsykologian merkitys urheiluvammojen kuntoutusprosessissa s. 273–285. Teoksessa: Pasanen, K. Haapasalo H. Halen, P. ja Parkkari J. 2021. Urheiluvammojen ehkäisy, hoito ja kuntoutus. VK-kustannus.
Opetusmenetelmät
Opintojakson on itsenäisesti suoritettava verkko-opinto:
Opinto suoritetaan itsenäisesti ja omaan tahtiin sen toteutusaikana verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Opinto ei sisällä yhteisiä tapaamisia eikä pari- tai ryhmätyöskentelyä.
Opiskelija perehtyy opintojakson teoria-aineistoon ja tekee annetut verkkotehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti. Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa luetella joitakin urheilijan hyvinvointiin vaikuttavia osa-alueita ja osaa selittää pääpiirteittäin niiden merkityksen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa.
Opiskelija tunnistaa suppeasti itsensä johtamisen merkityksen urheilijana kehittymiseen ja ei osaa suunnitella henkilökohtaista ajankäyttöään tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija ei tunnista itseluottamuksen ja motivaation vaikutuksia hyvinvointiinsa ja selittää puutteellisesti motivaationsa osatekijöitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa nimetä tärkeimmät urheilijan hyvinvointiin vaikuttavat osa-alueet ja osaa selittää niiden pääasiallisen merkityksen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa.
Opiskelija osaa nimetä itsensä johtamisen merkityksen urheilijana kehittymiseen ja osaa jossakin määrin suunnitella henkilökohtaista ajankäyttöään tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija osaa selittää itseluottamuksen ja motivaation vaikutuksia hyvinvointiinsa ja osaa luetella joitakin motivaationsa osatekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa luetella urheilijan hyvinvointiin vaikuttavat osa-alueet ja osaa selittää niiden merkityksen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa.
Opiskelija tietää itsensä johtamisen merkityksen urheilijana kehittymiseen ja osaa suunnitella henkilökohtaista ajankäyttöään tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija tietää itseluottamuksen ja motivaation vaikutukset hyvinvointiinsa ja osaa luetella motivaationsa osatekijöitä.
Esitietovaatimukset
- Ei vaadita edeltäviä opintoja