Terveys hoitotieteessä (2op)
Toteutuksen tunnus: KG09AIHE124-16
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2015 - 02.08.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2015 - 31.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Tanja Hautala
- Hilkka Majasaari
- Opintojakso
- KG09AIHE124
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
OPPIMISEN TAIDOT, INNOVAATIO-OSAAMINEN
Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä tutkittua tietoa eri ikäisen terveyden edistämisessä huomioiden hänen perheensä/läheisensä ja elinympäristön.
EETTINEN OSAAMINEN, HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN
Opiskelija osaa arvioida omia arvolähtökohtiaan, tunnistaa ihmiskäsityksen ja oman alan arvoperustan sekä ammattieettisten periaatteiden merkityksen terveyden edistämisessä.
TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN, KANSAINVÄLISTYMISOSAAMINEN
Opiskelija osaa kuvata terveys -käsitteen merkityksen hoitamisen kokonaisuudessa yhtenä omaa toimintaa ohjaavana käsitteenä. Opiskelija osaa tunnistaa eri ikäisen yksilön ja perheen terveyteen sekä terveelliseen ympäristöön vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa hyödyntää paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä terveysohjelmia asiakkaan terveyden edistämisessä.
Sisältö
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat.
Terveyden edistämisen strategiat, politiikat sekä kansalliset ja kansainväliset ohjelmat. terveyden ja sairauden syksli perheessä. Terveyden moniulotteisuus sekä terveyteen yhteydessä olevat sisäiset ja ulkoiset tekijät. Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen haasteet väestön elinympäristössä.
Oppimateriaalit
Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindstöm, U.Å., Paavilainen, E., Pietilä, A.-M., Vehviläinen-Julkunen, K. & Åstedt-Kurki, P. 2007. Hoitotiede. WSOY, Helsinki. (sov.osin) Saatavuus:
http://tiny.cc/itsnlx
http://tiny.cc/7tsnlx
Pietilä, A.-M. 2010. (toim.). Terveyden edistäminen - teorioista toimintaan. WSOYpro OY. (sov.osin)
Saatavuus: http://tiny.cc/0vsnlx
Åstedt-Kurki, P., Jussila, A.-M., Koponen, L., Lehto, P., Maijala, H., Paavilainen, R. & Potinkara, H. 2008. Kohti perheen hyvää hoitamista. WSOY., Helsinki. (sov.osin)
Saatavuus: http://tiny.cc/54snlx
Bomar, P.J.2004. Promoting Health in Families. Applying Family Research and Theory to Nursing Practice. Third edition. Sauders, Philadelphia. (soveltuvin osin)
Saatavuus: http://tiny.cc/j6snlx
Ajankohtainen opiskelumateriaali.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus, yhteistoiminnallinen oppiminen, yksilölliset oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Teoriaopintojakso
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
66 tuntia/2,5 op
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5
Opiskelija osaa
- kuvata terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat
- analysoida asiakas- ja voimavaralähtöisiä työmenetelmiä
- nähdä terveys- käsitteen merkityksen hoitamisen kokonaisuudessa
3-4
Opiskelija
- tietää terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat
- osaa määritellä monipuolisesti asiakas- ja voimavaralähtöisiä työmenetelmiä
- tietää terveys- käsitteen merkityksen hoitamisen kokonaisuudessa
1-2
Opiskelija
- tunnistaa terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat
- osaa kuvata jossain määrin asiakas- ja voimavaralähtöisiä työmenetelmiä
- tunnistaa terveys- käsitteen merkityksen hoitamisen kokonaisuudessa
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei tunnista terveyden edistämisen keskeisiä käsitteitä eikä lähestymistapoja
- ei osaa kuvata asiakas- ja voimavaralähtöisiä työmenetelmiä
- ei tunnista terveys-käsitteen merkitystä hoitamisen kokonaisuudessa
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.