Siirry suoraan sisältöön

Terveys hoitotieteessä (2op)

Opintojakson tunnus: KG09AIHE124

Opintojakson perustiedot


Laajuus
2 op

Osaamistavoitteet

OPPIMISEN TAIDOT, INNOVAATIO-OSAAMINEN

Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä tutkittua tietoa eri ikäisen terveyden edistämisessä huomioiden hänen perheensä/läheisensä ja elinympäristön.

EETTINEN OSAAMINEN, HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN

Opiskelija osaa arvioida omia arvolähtökohtiaan, tunnistaa ihmiskäsityksen ja oman alan arvoperustan sekä ammattieettisten periaatteiden merkityksen terveyden edistämisessä.

TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN, KANSAINVÄLISTYMISOSAAMINEN

Opiskelija osaa kuvata terveys -käsitteen merkityksen hoitamisen kokonaisuudessa yhtenä omaa toimintaa ohjaavana käsitteenä. Opiskelija osaa tunnistaa eri ikäisen yksilön ja perheen terveyteen sekä terveelliseen ympäristöön vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa hyödyntää paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä terveysohjelmia asiakkaan terveyden edistämisessä.

Sisältö

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat.
Terveyden edistämisen strategiat, politiikat sekä kansalliset ja kansainväliset ohjelmat. terveyden ja sairauden syksli perheessä. Terveyden moniulotteisuus sekä terveyteen yhteydessä olevat sisäiset ja ulkoiset tekijät. Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen haasteet väestön elinympäristössä.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5
Opiskelija osaa
- kuvata terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat
- analysoida asiakas- ja voimavaralähtöisiä työmenetelmiä
- nähdä terveys- käsitteen merkityksen hoitamisen kokonaisuudessa

3-4
Opiskelija
- tietää terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat
- osaa määritellä monipuolisesti asiakas- ja voimavaralähtöisiä työmenetelmiä
- tietää terveys- käsitteen merkityksen hoitamisen kokonaisuudessa

1-2
Opiskelija
- tunnistaa terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat
- osaa kuvata jossain määrin asiakas- ja voimavaralähtöisiä työmenetelmiä
- tunnistaa terveys- käsitteen merkityksen hoitamisen kokonaisuudessa
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei tunnista terveyden edistämisen keskeisiä käsitteitä eikä lähestymistapoja
- ei osaa kuvata asiakas- ja voimavaralähtöisiä työmenetelmiä
- ei tunnista terveys-käsitteen merkitystä hoitamisen kokonaisuudessa

Oppimateriaalit

Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindstöm, U.Å., Paavilainen, E., Pietilä, A.-M., Vehviläinen-Julkunen, K. & Åstedt-Kurki, P. 2007. Hoitotiede. WSOY, Helsinki. (sov.osin) Saatavuus:
http://tiny.cc/itsnlx
http://tiny.cc/7tsnlx

Pietilä, A.-M. 2010. (toim.). Terveyden edistäminen - teorioista toimintaan. WSOYpro OY. (sov.osin)
Saatavuus: http://tiny.cc/0vsnlx

Åstedt-Kurki, P., Jussila, A.-M., Koponen, L., Lehto, P., Maijala, H., Paavilainen, R. & Potinkara, H. 2008. Kohti perheen hyvää hoitamista. WSOY., Helsinki. (sov.osin)
Saatavuus: http://tiny.cc/54snlx

Bomar, P.J.2004. Promoting Health in Families. Applying Family Research and Theory to Nursing Practice. Third edition. Sauders, Philadelphia. (soveltuvin osin)
Saatavuus: http://tiny.cc/j6snlx

Ajankohtainen opiskelumateriaali.

Toteutustavat

Luento-opetus, yhteistoiminnallinen oppiminen, yksilölliset oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu

Siirry alkuun