Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5op)
Toteutuksen tunnus: BZ00CI55-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.01.2020 - 31.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
- Opettajat
- Marja-Liisa Saariaho
- Katariina Perttula
- Opintojakso
- BZ00CI55
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Erikoistuja:
1. Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palveluohjauksessa
2. Osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
3. Hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään
4. Osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin
Toteutustavat
- Asiantuntija-alustukset (”kontaktialustuksena”, verkkovälitteisenä alustuksena ja/ tai videotallenteena)
- Erikoistujaryhmän yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen (mm. case -työskentely: eettiset ja lainsäädännölliset kysymykset)
- Käytetään flipped classroom/ käänteinen oppiminen -periaatetta erikoistujien oppimisen jakamisessa
- Oppimistehtävät: 1) ennakko-oppimistehtävä ja 2) oppimistehtävä
- Oppimisen sekä ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymisen ohjaus verkko- oppimisympäristössä
- Itsenäinen opiskelu ja ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen (mm. tutustuminen palveluohjaushankkeiden loppu- ja arviointiraportteihin)
- Opintojakson toteutustapaan liittyvät ratkaisut tehdään ammattikorkeakoulukumppanuuksissa
- 2 lähityöskentelypäivää tai osallistujien yhteinen verkkotyöskentely
Sisältö
- Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat
- Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä: yleinen palveluohjaus, voimavarakeskeinen palveluohjaus ja intensiivinen palveluohjaus
- Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
- Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
- Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteissa
- Asiakas- ja palveluohjaushankkeiden keskeiset tavoitteet, sisällöt, tulokset ja suositukset
Oppimateriaalit
Opintojakson keskeinen kirjallisuus:
- Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja ter-veydenhuollossa. Edita: Helsinki. (sivut 5–75)
- Hänninen, K. (2007). Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. (Raportteja 20/2007). Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehit-tämiskeskus Stakes. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
- Sayed, T. (2015). Ohjaus keskusteluun perustuvana menetelmänä. Teoksessa P. Näkki & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla, s. 8–24. Hel-sinki: Edita.
- Kangasniemi, M., Hipp, K., Häggman-Laitila, A., Kallio, H., Kärki, S., Kinnunen, P., Saarnio, A-M., Viinamäki, L. & Waldén, A. (2018). Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus. Valtioneuvoston selvitys- ja tutki-mustoiminnan julkaisusarja 39/2018. Saatavilla http://urn.fi/UR L:ISBN:978-952-287-545-7
- Nummela, O., Juujärvi, S. & Sinervo, T. (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social services in Finland. International Journal of Care Coordination 22(1), 36–45. Saatavilla https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2053434519828302
- Asiakas- ja palveluohjaukseen liittyvä lainsäädäntö ja suositukset:
o Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
o Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 2000/812
o Terveydenhuoltolaki 1326/2010
o Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
Opintojakson oheiskirjallisuus .
- Hujala A. & Lammintakanen J. (2018). Paljon erilaisia sote-palveluja tarvitsevat asiakkaat keskiöön. Kunnallisalan kehittämissäätiö.
- Korhonen, T., Lassila, A., Luukkanen, M. & Eriksson, E. (2016). Asiakasvastaa-vatoiminta perusterveydenhuollossa- asiakkaiden odotuksia ja kokemuksia. Tut-kiva hoitotyö, Vol 14.1.
- Leskelä, R-L., Komssi, V., Sandström, S., Pikkujämsä, S., Haverinen, A., Olli, S-L. & Ylitalo-Katajisto, K. (2013). Paljon sosiaali- ja terveyspalveluja käyttävät asi-akkaat Oulussa. Suomen Lääkärilehti, Vol 48, 3163.
- Palveluohjauksen käsikirja, Pitsi-hanke. Saatavilla: http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf
- Suominen, S. Palveluohjaaja, Asiakkaan tuki ja tulkki. Omaiset mielenterveys-työn tukena, Uudenmaan yhdistys ry, 2010. Saatavilla: https://thl.fi/documents/470564/817072/palveluohjaus+Asiakkaan+tuki.pdf/7a473163-a85a-41e1-af00-11079fbbe921
- Valtiontalouden tarkastusvirasto. (2017). Paljon palveluja käyttävät ja tarvitsevat asiakkaat perusterveydenhuollossa 2017. Valtiontalouden tarkastusviraston tar-kastuskertomukset 11/2017. Saatavilla https://www.vtv.fi/app/uploads/2018/05/22105012/paljon-palveluja-tarvitsevat.pdf
- Vähäkangas, P., Orava, M. & Kivimäki, B. (2018). Pohjanmaan palveluohjaus kuntoon – Toimintamalli ja tietojohtamisen tunnusluvut. Saatavilla http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161260/R_51_2018_Palveluohjaus_.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Arvot, arki ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Saatavilla: http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
- Ihmisoikeudet, http://www.ihmisoikeudet.net/
- Sosiaaliturvan tarkastuslista 2019. Saatavilla: http://www.eapn.fi/wp-content/uploads/2019/02/Sosiaaliturvan-tarkistuslista-2019-pdf.pdf
- Asiakkaat ja sote, Vaikutan ja valitsen seminaarin esitykset, THL 2018. Saatavil-la: https://www.slideshare.net/THLfi/asiakkaat-ja-sote-vaikutan-ja-valitsen-seminaarin-esitykset
- Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluja käyttävät kehittämishanke http://www.sosiaalikollega.fi/hankkeet/paljon-tukea-tarvitsevat
Opetusmenetelmät
- Asiantuntija-alustukset (”kontaktialustuksena”, verkkovälitteisenä alustuksena ja/ tai videotallenteena)
- Erikoistujaryhmän yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen (mm. case -työskentely: eettiset ja lainsäädännölliset kysymykset)
- Käytetään flipped classroom/ käänteinen oppiminen -periaatetta erikoistu-jien oppimisen jakamisessa
- Oppimistehtävät: 1) ennakko-oppimistehtävä ja 2) oppimistehtävä
- Oppimisen sekä ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymisen ohjaus verkko- oppimisympäristössä
- Itsenäinen opiskelu ja ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen (mm. tutustuminen palveluohjaushankkeiden loppu- ja arviointiraportteihin)
- 2 lähityöskentelypäivää tai osallistujien yhteinen verkkotyöskentely
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Hyväksytty
Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen teorioita ja tutkimustietoa. Osoittaa tun-tevansa sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden käytön asiakas- ja palve-luohjauksessa. Näyttää tuntevansa sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelu-järjestelmän. Tuntee hyvinvoinnin ja terveyden sekä sosiaalisten oikeuksien edistämi-sen keinoja asiakas- ja palveluohjauksessa ja käyttää niitä. Näyttää osaavansa jäsen-tää palvelujen tuottamisen lähtökohtia ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaiden tarpeisiin.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.