Skip to main content

Basics of Interdisciplinary Case Management in Social and Health Care (5cr)

Code: BZ00CI55-3001

General information


Enrollment
16.01.2020 - 31.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Case Management in Social Services and Health Care, Specialisation Education
Teachers
Marja-Liisa Saariaho
Katariina Perttula
Course
BZ00CI55

Evaluation scale

1-5

Objective

The student:
1. Is able to act according to the values and ethical guidelines of the social and health care field, and to promote health and wellbeing as well as social rights fulfilment in interdisciplinary case management.
2. Is able to apply client- and service coordination related theory and research data in planning, implementation and evaluation of his/her work.
3 .Masters the work prerequisites and requirements of social security regulations, legislation and service system.
4. Is able to structure the basics of service production and evaluate service suitability for clients’ support needs.

Execution methods

- Expert-platforms ( “contact platform”, website platform and /or video recording)
- Student collaborative group work and knowledge sharing (including case-work: ethical and legislative questions). The flipped-classroom learning method is used for students to share information and knowledge.
- Learning assignments: 1) a preliminary assignment and 2) a learning assignment
- Counselling in a digital learning environment regarding learning, professional competence, and expertize development.
- Independent study and professional competence and expertize development (including familiarization with interdisciplinary case management projects’ final and evaluation reports).
- The decisions regarding the implementation manner of the study module is taken in cooperation with other universities of applied sciences.
- 2 face-to-face meetings or participants’ virtual working platforms.

Content

- the concept and theoretical grounds of interdisciplinary case management
- models of service coordination in interdisciplinary case management in social and health care client work: general, resource-based, and intensive service coordination case management
- interdisciplinary case management work with different client groups
- client work ethical competence in social services and health care
- fundamental legislation for interdisciplinary case management in social and health care
- interdisciplinary case management in reforming social and health care service structure
- central targets, contents, results and recommendations of interdisciplinary case management projects

Materials

Opintojakson keskeinen kirjallisuus:
- Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja ter-veydenhuollossa. Edita: Helsinki. (sivut 5–75)
- Hänninen, K. (2007). Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. (Raportteja 20/2007). Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehit-tämiskeskus Stakes. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
- Sayed, T. (2015). Ohjaus keskusteluun perustuvana menetelmänä. Teoksessa P. Näkki & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla, s. 8–24. Hel-sinki: Edita.
- Kangasniemi, M., Hipp, K., Häggman-Laitila, A., Kallio, H., Kärki, S., Kinnunen, P., Saarnio, A-M., Viinamäki, L. & Waldén, A. (2018). Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus. Valtioneuvoston selvitys- ja tutki-mustoiminnan julkaisusarja 39/2018. Saatavilla http://urn.fi/UR L:ISBN:978-952-287-545-7
- Nummela, O., Juujärvi, S. & Sinervo, T. (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social services in Finland. International Journal of Care Coordination 22(1), 36–45. Saatavilla https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2053434519828302

- Asiakas- ja palveluohjaukseen liittyvä lainsäädäntö ja suositukset:
o Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
o Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 2000/812
o Terveydenhuoltolaki 1326/2010
o Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992

Opintojakson oheiskirjallisuus .
- Hujala A. & Lammintakanen J. (2018). Paljon erilaisia sote-palveluja tarvitsevat asiakkaat keskiöön. Kunnallisalan kehittämissäätiö.
- Korhonen, T., Lassila, A., Luukkanen, M. & Eriksson, E. (2016). Asiakasvastaa-vatoiminta perusterveydenhuollossa- asiakkaiden odotuksia ja kokemuksia. Tut-kiva hoitotyö, Vol 14.1.
- Leskelä, R-L., Komssi, V., Sandström, S., Pikkujämsä, S., Haverinen, A., Olli, S-L. & Ylitalo-Katajisto, K. (2013). Paljon sosiaali- ja terveyspalveluja käyttävät asi-akkaat Oulussa. Suomen Lääkärilehti, Vol 48, 3163.
- Palveluohjauksen käsikirja, Pitsi-hanke. Saatavilla: http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf
- Suominen, S. Palveluohjaaja, Asiakkaan tuki ja tulkki. Omaiset mielenterveys-työn tukena, Uudenmaan yhdistys ry, 2010. Saatavilla: https://thl.fi/documents/470564/817072/palveluohjaus+Asiakkaan+tuki.pdf/7a473163-a85a-41e1-af00-11079fbbe921
- Valtiontalouden tarkastusvirasto. (2017). Paljon palveluja käyttävät ja tarvitsevat asiakkaat perusterveydenhuollossa 2017. Valtiontalouden tarkastusviraston tar-kastuskertomukset 11/2017. Saatavilla https://www.vtv.fi/app/uploads/2018/05/22105012/paljon-palveluja-tarvitsevat.pdf
- Vähäkangas, P., Orava, M. & Kivimäki, B. (2018). Pohjanmaan palveluohjaus kuntoon – Toimintamalli ja tietojohtamisen tunnusluvut. Saatavilla http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161260/R_51_2018_Palveluohjaus_.pdf?sequence=1&isAllowed=y

- Arvot, arki ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Saatavilla: http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
- Ihmisoikeudet, http://www.ihmisoikeudet.net/
- Sosiaaliturvan tarkastuslista 2019. Saatavilla: http://www.eapn.fi/wp-content/uploads/2019/02/Sosiaaliturvan-tarkistuslista-2019-pdf.pdf
- Asiakkaat ja sote, Vaikutan ja valitsen seminaarin esitykset, THL 2018. Saatavil-la: https://www.slideshare.net/THLfi/asiakkaat-ja-sote-vaikutan-ja-valitsen-seminaarin-esitykset
- Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluja käyttävät kehittämishanke http://www.sosiaalikollega.fi/hankkeet/paljon-tukea-tarvitsevat

Teaching methods

- Expert-platforms ( “contact platform”, website platform and /or video recording)
- Student collaborative group work and knowledge sharing (including case-work: ethical and legislative questions). The flipped-classroom learning method is used for students to share information and knowledge.
- Learning assignments: 1) a preliminary assignment and 2) a learning assignment
- Counselling in a digital learning environment regarding learning, professional competence, and expertize development.
- Independent study and professional competence and expertize development (including familiarization with interdisciplinary case management projects’ final and evaluation reports).
- 2 face-to-face meetings or participants’ virtual working platforms.

Assessment criteria, approved/failed

Pass/ To Be Completed/ Fail

Pass
The student is able to apply theoretical and research knowledge of interdisciplinary case management. The student indicates familiarity with social and health care values and ethical guidelines in interdisciplinary case management. The student knows the social security regulations, legislation, and service system. The student is familiar with the methods that promote wellbeing, health, and social justice in interdisciplinary case management and uses them. The student can structure the basics of service production and evaluate service suitability for clients’ support needs.

To Be Completed/ Fail
The competence targets mentioned above are not met.

Go back to top of page