Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5op)
Opintojakson tunnus: BZ00CI55
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Erikoistuja:
1. Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palveluohjauksessa
2. Osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
3. Hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään
4. Osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin
                    
Sisältö
- Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat 
- Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä: yleinen palveluohjaus, voimavarakeskeinen palveluohjaus ja intensiivinen palveluohjaus
- Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
- Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
- Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteissa
- Asiakas- ja palveluohjaushankkeiden keskeiset tavoitteet, sisällöt, tulokset ja suositukset
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Hyväksytty
Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen teorioita ja tutkimustietoa. Osoittaa tun-tevansa sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden käytön asiakas- ja palve-luohjauksessa. Näyttää tuntevansa sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelu-järjestelmän. Tuntee hyvinvoinnin ja terveyden sekä sosiaalisten oikeuksien edistämi-sen keinoja asiakas- ja palveluohjauksessa ja käyttää niitä. Näyttää osaavansa jäsen-tää palvelujen tuottamisen lähtökohtia ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaiden tarpeisiin.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.
                    
Toteutustavat
- Asiantuntija-alustukset (”kontaktialustuksena”, verkkovälitteisenä alustuksena ja/ tai videotallenteena)
- Erikoistujaryhmän yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen (mm. case -työskentely: eettiset ja lainsäädännölliset kysymykset)
- Käytetään flipped classroom/ käänteinen oppiminen -periaatetta erikoistujien oppimisen jakamisessa
- Oppimistehtävät: 1) ennakko-oppimistehtävä ja 2) oppimistehtävä
- Oppimisen sekä ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymisen ohjaus verkko- oppimisympäristössä
- Itsenäinen opiskelu ja ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen (mm. tutustuminen palveluohjaushankkeiden loppu- ja arviointiraportteihin)
- Opintojakson toteutustapaan liittyvät ratkaisut tehdään ammattikorkeakoulukumppanuuksissa
- 2  lähityöskentelypäivää tai osallistujien yhteinen verkkotyöskentely
                    
