Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja potilasturvallisuusLaajuus (2 op)

Opintojakson tunnus: SH00DM84

Opintojakson perustiedot


Laajuus
2 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä

Sisältö

Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

x

Arviointikriteerit, hyvä (3)

x

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

x

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit

Hyväksytty/hylätty


Hyväksytty = H
Opiskelija
- osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.
- osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
- on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.


Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.
- ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
- ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022 -2026. STM julkaisu 2022:2.

Siirry alkuun