Siirry suoraan sisältöön

Vanhustyön etiikkaLaajuus (4 op)

Tunnus: GERATP300

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta arvojen, eettisten teorioiden ja normien pohjalta. Hän tunnistaa oman vastuunsa iäkkään ihmisen oikeuksien edistäjänä ja puolustajana. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää omaa ja työyhteisönsä eettistä toimintaa.

Sisältö

- etiikka filosofian osa-alueena
-yhteiskuntaetiikka
- sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta
- eettinen sensitiivisyys vanhustyössä
- eettisen ongelman tulkinta ja ratkaisutaidot käytännön tasolla
- ammattieettiset normit ja ohjeet
- eettinen toiminta työyhteisössä
- oma eettinen kehittyminen.
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa kuvata esimerkkejä ratkaisuvaihtoehdoista hyödyntäen ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa muodostaa perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa vertailla ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia omaa eettistä vastuutaan ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa muodostaa teoreettisesti perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa analysoida ja arvioida eri ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia ja kehittää omaa eettistä toimintaansa ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.

Oppimateriaalit

Talentia. Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 23.05.2025

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Aino Asunmaa
  • Maria Valli
Opiskelijaryhmät
  • MGERO23
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta arvojen, eettisten teorioiden ja normien pohjalta. Hän tunnistaa oman vastuunsa iäkkään ihmisen oikeuksien edistäjänä ja puolustajana. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää omaa ja työyhteisönsä eettistä toimintaa.

Sisältö

- etiikka filosofian osa-alueena
-yhteiskuntaetiikka
- sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta
- eettinen sensitiivisyys vanhustyössä
- eettisen ongelman tulkinta ja ratkaisutaidot käytännön tasolla
- ammattieettiset normit ja ohjeet
- eettinen toiminta työyhteisössä
- oma eettinen kehittyminen.
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama Moodle materiaali ja muu ajankohtainen materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut ja oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa kuvata esimerkkejä ratkaisuvaihtoehdoista hyödyntäen ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa muodostaa perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa vertailla ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia omaa eettistä vastuutaan ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa muodostaa teoreettisesti perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa analysoida ja arvioida eri ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia ja kehittää omaa eettistä toimintaansa ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, oppimistehtävät

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

22.01.2024 - 12.04.2024

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Aino Asunmaa
Opiskelijaryhmät
  • MGERO22
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta arvojen, eettisten teorioiden ja normien pohjalta. Hän tunnistaa oman vastuunsa iäkkään ihmisen oikeuksien edistäjänä ja puolustajana. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää omaa ja työyhteisönsä eettistä toimintaa.

Sisältö

- etiikka filosofian osa-alueena
-yhteiskuntaetiikka
- sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta
- eettinen sensitiivisyys vanhustyössä
- eettisen ongelman tulkinta ja ratkaisutaidot käytännön tasolla
- ammattieettiset normit ja ohjeet
- eettinen toiminta työyhteisössä
- oma eettinen kehittyminen.
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu

Oppimateriaalit

Verkkolähteitä, jotka ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, opintopäiväkirja ja oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa kuvata esimerkkejä ratkaisuvaihtoehdoista hyödyntäen ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa muodostaa perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa vertailla ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia omaa eettistä vastuutaan ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa muodostaa teoreettisesti perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa analysoida ja arvioida eri ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia ja kehittää omaa eettistä toimintaansa ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, oppimistehtävän ja oppimispäiväkirjan laatiminen , arviointi 1-5/ OPS

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

23.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
  • Maria Valli
Opiskelijaryhmät
  • MGERO21
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta arvojen, eettisten teorioiden ja normien pohjalta. Hän tunnistaa oman vastuunsa iäkkään ihmisen oikeuksien edistäjänä ja puolustajana. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää omaa ja työyhteisönsä eettistä toimintaa.

Sisältö

- etiikka filosofian osa-alueena
-yhteiskuntaetiikka
- sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta
- eettinen sensitiivisyys vanhustyössä
- eettisen ongelman tulkinta ja ratkaisutaidot käytännön tasolla
- ammattieettiset normit ja ohjeet
- eettinen toiminta työyhteisössä
- oma eettinen kehittyminen.
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu

Oppimateriaalit

Verkkolähteitä, jotka ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Jokirannan osuudesta luennoitsija jakaa opintomateriaalit.

Opetusmenetelmät

Jokirannan osuus 2 op. Luennot, keskustelut, opintopäiväkirja.

Vallin osuus 2 op. Kontaktikerroilla pohdimme erilaisia teemoja yhdessä, oppimispäiväkirja, oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106h.

Jokirannan osuus 18 tuntia luentoja. Opintopäiväkirjan tekoon varattu 36 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa kuvata esimerkkejä ratkaisuvaihtoehdoista hyödyntäen ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa muodostaa perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa vertailla ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia omaa eettistä vastuutaan ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa muodostaa teoreettisesti perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa analysoida ja arvioida eri ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia ja kehittää omaa eettistä toimintaansa ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, oppimistehtävän ja oppimispäiväkirjan laatiminen , arviointi 1-5/ OPS

Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 17.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Marita Lahti
  • Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
  • MGERO20
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta arvojen, eettisten teorioiden ja normien pohjalta. Hän tunnistaa oman vastuunsa iäkkään ihmisen oikeuksien edistäjänä ja puolustajana. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää omaa ja työyhteisönsä eettistä toimintaa.

Sisältö

- etiikka filosofian osa-alueena
-yhteiskuntaetiikka
- sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta
- eettinen sensitiivisyys vanhustyössä
- eettisen ongelman tulkinta ja ratkaisutaidot käytännön tasolla
- ammattieettiset normit ja ohjeet
- eettinen toiminta työyhteisössä
- oma eettinen kehittyminen.
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu

Oppimateriaalit

Verkkolähteitä, jotka ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Jokirannan osuus 2 op

Lahden osuus 2 op:. Kontaktikerroilla yhteistä pohdintaa valitun aiheen tiimoilla, oppimispvkirja, oppimistehtävät. Pohdintatehtävä x 2 Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa kuvata esimerkkejä ratkaisuvaihtoehdoista hyödyntäen ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa muodostaa perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa vertailla ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia omaa eettistä vastuutaan ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa muodostaa teoreettisesti perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa analysoida ja arvioida eri ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia ja kehittää omaa eettistä toimintaansa ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, oppimistehtävän ja oppimispäiväkirjan laatiminen , arviointi 1-5/ OPS