Vanhustyön etiikka (4 op)
Toteutuksen tunnus: GERATP300-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
20.01.2025 - 23.05.2025
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Aino Asunmaa
- Maria Valli
Opiskelijaryhmät
-
MGERO23Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta arvojen, eettisten teorioiden ja normien pohjalta. Hän tunnistaa oman vastuunsa iäkkään ihmisen oikeuksien edistäjänä ja puolustajana. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää omaa ja työyhteisönsä eettistä toimintaa.
Sisältö
- etiikka filosofian osa-alueena
-yhteiskuntaetiikka
- sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta
- eettinen sensitiivisyys vanhustyössä
- eettisen ongelman tulkinta ja ratkaisutaidot käytännön tasolla
- ammattieettiset normit ja ohjeet
- eettinen toiminta työyhteisössä
- oma eettinen kehittyminen.
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama Moodle materiaali ja muu ajankohtainen materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut ja oppimistehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa kuvata esimerkkejä ratkaisuvaihtoehdoista hyödyntäen ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa muodostaa perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa vertailla ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia omaa eettistä vastuutaan ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa muodostaa teoreettisesti perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa analysoida ja arvioida eri ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia ja kehittää omaa eettistä toimintaansa ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, oppimistehtävät